• plankton

Ev. flytt till Borås, men var?

Hej!

Jag och min sambo har planer på att flytta till Borås men som alla städer finns det ju såklart bättre och sämre områden att bosätta sig i.
    Är det någon är på FL som bor eller har bott i Borås och som kan rekomendera eller rent av varna för något område?

Jag vill ju självklart inte flytta till en lägenhet och vara rädd för att gå ut på kvällen eller att ha öppet fönstret i en glipa för att släppa in lite luft på dagen.
    Som ett område här i Växjö där vi bor nu, det är gäng och knivhuggningar, misshandlar, hotelser osv. Ett par gånger skottlossningar också. Det har blivit ett område man absolut inte flyttar TILL, kanske FRÅN men absolut inte till...

Tacksam för all hjälp vi kan få :)

• Svar på tråden Ev. flytt till Borås, men var?
  • Tallkotte12

Jag är uppväxt i Borås, men har inte bott där på 6 år, men kan säkert svara på en del frågor ändå. Har ni tänkt flytta till lägenhet eller villa? Nära centrum eller någon stadsdel lite utanför?

• plankton

Vi ska flytta till en lägenhet.
    Det är väl lite mer flytande var, beror väl till stor del också såklart på var det finns lediga lägenheter och sådär såklart men gärna så centralt som möjligt eller med närhet till riktigt bra bussförbindelser.
    Men visst vore det skönt att hitta något lite mer centralt. Här där vi bor nu så bor vi ca 15-20 minuter eller så med stadsbuss till centrum så visst vore det skönt med något lite mer centralt, speciellt då jag ska plugga på högskolan :)

• Tallkotte12

Villastaden, salängen, bergdalen och Norrmalm ligger bra till till högskolan och är trrevliga områden. Områden folk verkar undvika är hässleholmen, Sjöbo och också norrby, även om det ligger rätt bra till... Och bussarna från Sjöbo stannar utanför högskolan...

• SötaSarah

Skulel föredra centrum eller runt Knalleland. Villastaden, norrmalm, bergdalen och det är riktigt bra. Skulle inte flytta till Hässleholmen eller längst ut i Sjöbo... Det är svårt men dom två områdena är inte någonstans dit jag skulle flytta. Göta är lite utanför men helt ok!

• plankton

Tack för alla tips! Då vet jag lite mer än innan.

Bara en nyfiken fråga, vet/har ni någon teori om varför just de områdena inte är en bra idé att flytta till?

• Inversable

Jag bodde i stadsdelen Göta i lägenhet när jag pluggade där, det tog inte alls långt att gå ner till stan och mysigt område tyckte jag. Oftast tog jag en promenad ner till stan och det var kanske 15-20 minuters promenad om jag minns rätt på cykel tog det nästan ingen tid alls. Så det kan jag varmt rekommendera.

• livetärgött

Bodde på Tullen ett par år, kan varmt rekomendera det! Lite längre till centrum men gott om busstrafik. Tar väl 30min att promenera ner till stan.

Lugnt område, blandat äldre å yngre. Ica affär, bageri, jourlivs, pizzeria, dagis, skola , närhet till naturen samt sjö med fiske och badplats

Kolla på Ab Bostäder Borås, kommunala hyresvärden. Inget kösystem när vi hyrde iaf utan det är först som ringer som gäller.

Områdena som nämns att undvika är de områden där kommunen, antar jag, har placerat många invandrare.
    Sådana områden brukar ju bli mindre attraktiva och anses som allmänt bråkiga. Har hänt en hel del som skottlossningar och knivbråk som man läst om i tidningen.

• s fia

Jag har bott lite här o var i Borås, men föredrar Villastan, Norrmalm, Salängen o däromkring... har även bott på Göta o Sjöbo... trivdes helt ok där... Nu bor vi på Druvefors e ett mindre privathus med egen trädgård o supernära till dagis, 5min gångväg till centrum, jättenära ICA maxi,apotek, Burger King, solarium, thai-restaurang, bageri m.m... passar oss perfekt då vi inte har körkort men ändå har nära till det mesta

Svar på tråden Ev. flytt till Borås, men var?