• Anonym (Maria)

Måste man flytta till Älmhult för att få jobb p IKEA?

Jag jobbar och pluggar just nu. I 3 år har jag letat jobb på Ikeas hemsida för att få extrajobba där. Jag har i sanningens namn ALDRIG hittat annonser från min bostadsort (två stora Ikea i närheten) trots att de varje gång man ringt dem enbart hänvisar till sin hemsida. (Ovanpå allt fungerar det inte att uppdatera sina uppgifter på deras hemsida, på "Mina sidor".)

Jag har pratat med tre olika chefer, men alla hänvisar envist till hemsidan. Det är aningen skumt att de aldrig annonserar efter "vanliga säljare" där...

Måste man ha ett nätverk inom Ikea eller bo i Älmhult för att kunna hitta jobb där??

Det är synd att man inte kan ansöka via mail/personlig, de missar riktigt intresserade och kanske kompetenta kandidater. På många andra företag kan man ansöka via ett personligt besök eller direkt via ett personligt mail. Detta fungerar ej på Ikea...

Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Måste man flytta till Älmhult för att få jobb p IKEA?
  • Anonym (tidigare anställ)

Vad är det du vill jobba som? Det kan vara svårt att ta sig in men det går. Jag extraknäckte som säljare på vardagsrum när jag pluggade och har sen gått vidare till andra kontorstjänster i bl.a. Älmhult. En av de viktigaste sakerna de tittar på är hur du är sim person och om dina värderingar stämmer överens med IKEA-andan. Inga arroganta 08-typer alltså

• Anonym (fd. anställd)

Javisst går det att göra spontana ansökningar, som ovanstående skriver. Skicka helt enkelt in en ansökan till den person som är chef på den avdelningen du vill arbeta på. Sedan ringer du personen ifråga en tid efteråt och ber om ett personligt möte.

På Ikea är det väldigt vanligt att man liksom "arbetar sig uppåt" inom företaget.

Att arbeta på Ikea upplevde jag som positivt, fast kanske med en viss hierarki inom företaget. Alltså att de som arbetade på restaurangen och lagret liksom inte hade lika hög status som de som arbetade med exempelvis inredningen och utställningarna... Men det är ju inget unikt för just Ikea tyvärr...

Hur som helst - lycka till!

• sextiotalist

Det är jättevanligt att man söker arbetet central. På det företaget jag arbetar på hänvisas det till huvudkontoret, även om man har kontor över hela Sverige.
    När det gäller IKEA så har jag för mig att huvudkontoret ligger i Älmhult och då har de nog väldigt många koncernsövergripande tjänster där.

Som sagt är det bästa sättet att arbeta sig upp inom IKEA. På varuhusen finns nästan inga kontorstjänster för akademiker utan då måste man söka sig till Älmhult och huvudkontoret. Kan dock vara bra att känna till att det är stor skillnad på arbetsmiljön på de olika bolagen och även om IKEA har bra rykte om sig som arbetsgivare så finns det skitstövlar till chefer även där. Jag hade en väldigt naiv och idealiserad bild av IKEA när jag kom till Älmhult och fick tyvärr ett rätt bryskt uppvaknande. Det finns såklart mycket bra chefer också, men det är de usla man kommer ihåg.

• Anonym (Maria)

Tack för bra svar!

Kan ni berätta vad som var bra/dåligt?

Ja, jag ville bara jobba extra under studierna....men är det väldigt få tjänster ute i landet sen när man är färdigutbildad alltså?

• Anonym (08a)
    Anonym (tidigare anställ) skrev 2011-03-14 08:58:49 följande:
    Inga arroganta 08-typer alltså
    Arroganta 08-typer? Nu får du förklara dig lite Glad
  • Anonym (Maria)
    Anonym (08a) skrev 2011-03-17 21:18:36 följande:
    Jag orkade inte bry mig..... Flört
  • Anonym
    Anonym (Maria) skrev 2011-03-13 22:22:02 följande:
    Jag jobbar och pluggar just nu. I 3 år har jag letat jobb på Ikeas hemsida för att få extrajobba där. Jag har i sanningens namn ALDRIG hittat annonser från min bostadsort (två stora Ikea i närheten) trots att de varje gång man ringt dem enbart hänvisar till sin hemsida. (Ovanpå allt fungerar det inte att uppdatera sina uppgifter på deras hemsida, på "Mina sidor".)

Jag har pratat med tre olika chefer, men alla hänvisar envist till hemsidan. Det är aningen skumt att de aldrig annonserar efter "vanliga säljare" där...

Måste man ha ett nätverk inom Ikea eller bo i Älmhult för att kunna hitta jobb där??

Det är synd att man inte kan ansöka via mail/personlig, de missar riktigt intresserade och kanske kompetenta kandidater. På många andra företag kan man ansöka via ett personligt besök eller direkt via ett personligt mail. Detta fungerar ej på Ikea...

Någon som vet något om detta?
    Jag pluggade möbelbranschen. Min lärare sa att det var i svårt att få jobb på varuhusen, man ska ha tur om man hittar en annons och vill man sedan ha jobb på deras designavdelning är det i princip omöjligt. Den enda gången jag sett annonser ifrån Ikea är när de ska öppna ett helt nytt varuhus.
  • Anonym (Maria)
    Anonym skrev 2011-03-17 21:34:41 följande:
    Jag pluggade möbelbranschen. Min lärare sa att det var i svårt att få jobb på varuhusen, man ska ha tur om man hittar en annons och vill man sedan ha jobb på deras designavdelning är det i princip omöjligt. Den enda gången jag sett annonser ifrån Ikea är när de ska öppna ett helt nytt varuhus.
    Mmm... Vad gjorde du med drömmen om att jobba med inredning då? Om du pluggat möbler kanske du ville jobba m det...? Glad

Förlåt om jag uttryckte mig dumt. Jag menade en viss typ av karriärsmänniskor som ofta söker sig till Stockholm. Den typen som bara ser till sig själva och hur mycket de får i bonus, tjänstebilar, lyxiga resor osv. Strebrar alltså. Sånt finns inte på IKEA. Peraoner som de leyar efter ska vara jordnära, arbetssamma, ärliga, enkla och lojala.

• Anonym (IKEA anställd)

Jag arbetar på restaurang och som en annan skrev, vi är skit! De som arbetar i varuhuset behandla oss som deras betjänare.

Du kan söka på hemsidan men om du har kontakt det går bättre och snabbare. Sedan om man vill söka jobba internt måste man också göra via hemsidan (intranet). Man kan inte söka via mail, t ex. och jag tycker att det är jobbigt eftersom jag är tjänstledig för studier numera och ville söka en tjänst inom IKEA men då måste åka dit för att kunna logga in på deras intranet (funkar intre hemifrån).

Lycka till!

• cey
    Anonym (08a) skrev 2011-03-17 21:18:36 följande:
    Det är sådana där människor som har förutfattade meningar om en grupp människor de aldrig träffat, enbart baserat på bostadsort ;)
  • Anonym (Maja)

Min lillesyrra sökte jobb spontant på Ikeavaruhuset för tre år sen. Sa att hon kunde ta vad som helst. Efter nån månad hörde de av sig och frågade om hon kunde tänka sig att börja arbeta med att fylla på varor på mornarna.
    Då jobbade hon ca 5 tim/dag.
    Nu är hon ansvarig för en avdelning.

Svar på tråden Måste man flytta till Älmhult för att få jobb p IKEA?