• sallybuse

Operation i kväll

Mitt barnbarn som fyller 2 år i Juni har i kväll blivit opererad för tarmvred.Finns här någon annan som har haft barn som blivit op för de.Och hur gick de då.Blev allt bra.

Han har haft kräkningar sen i onsdags och varit gnällig och sovit mycket.Och skrikit lite i omgångar.Och min dotter har gett honom vätske ersättning.I ett par dagar.Men sen så provade hon med att ge honom majsvälling.´Ca 50 mm åt gången.Men för de mesta så kom de upp igen.Han har inte bajsat sen i onsdags.Och varit väldigt medtagen har inte alls varit på humör på nått sätt.Annars är han en jätte glad kille o skrattar jämt.Och i torsdag så åkte dom upp på akuten med han för min dotter tyckte han var så dålig o ville inte behålla nåt i magen.Och de ända dom gjorde var att ge honom vätskersättning.och lät dom vara kvar i ca 30 min.Sen fick dom åka hem.Och i fredags så ringde min dotter o pratade med sjukvårdsupplysningen och de har hon nog gjort 5 gånger och nu så sa dom att hon kunde få ett annat nr att ringa på.Och så kom hon till sos och då sa min dotter nu har jag nog kommit fel.Men de va rätt nr.Och då förklarade hon allt för henne .Och då tyckte dom att hon skulle ha en ambulans.Så dom skickade en och min dotter o son gick ner.Och efter en ½ timme så kom hon upp igen.´Dom hade undersökt honom nere i vagnen.MIn dotter gjorde så gick ner bara för hon har ett barn till som hade blivit rädd om dom hade kommit upp helt plötsligt.Dom hade gjort en koll på honom och tyckte inte de va så farligt och dom hade ringt till Lund och pratat med en dr och han sa att de är inte så allvarligt.Men idag när vi var där o hälsad på så hade han sovit och när min dotter satte ner han på golvet så var hans mage jätte svullen o alldeles hård.Sen så satte dom honom i soffan och där satt han bara o såg helt borta ut.Och då sa min dotter nu åker vi upp igen.Och när dom kom upp på akuten så visste dom inte riktigt vad de kunde vara för nått och då sa den dr att jag ska gå och hämta en annan dr som är kirurg och han kännde på hans mage o sa att att jag vill ha en röntgen och de fick han.Och då upptäckte dom att han hade fått tarmvred.och de blir op.Nu i detta läget så vet jag inte om han blivit op eller ska bli.Men jag hoppas ju av hela mitt hjärta att allt har blivit bra.Detta inlägget blev längre en vad jag trodde hoppas ni har läst de.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-13 23:53
    Detta inlägget om mitt barnbarn är läst 28 gånger.Ni kan ju skriva nått i alla fall

• Svar på tråden Operation i kväll
  • varfördåför

Jo jag kan vist svara, men jag har egentligen inget att tillföra mer än att jagvet hur sjukvården är, det är sinnessjukt att han varit tvungen att lida så länge och jag hoppas verkligen att operationen går bra och att han blir frisk fort.

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • mira83

Så tråkigt att det behöver gå så många dagar för att de skall upptäcka ileus. De kunde rtg:a pojken för säkerhetsskull när de avlyssnat buken och inte hört ljud. Dock ibland missvisande. Hade aldrig låtit ditt barnbarn vänta så länge. Men jag hoppas att tarmen inte rupterade (fick en spricka) så tarminnehållet kom ut i bukhålan och att pojken mår bra snart igen! Sänder en Styrkekram!

• sallybuse

Tack för er som svarat.Jag ska skriva lite nu, som min dotter berättade för mig när hon ringde hem.Dr hade blivit alldeles förvånad när dom öppnade hans buk.Vilken röra allt i en ända klump.Dom rätta till de som dom kunde i alla fall.Sen fick han en stomi påse den ska han ha i ca 10 dagar sen får dom ju se hur han mår.och han har knappt vaknat upp efter narkosen han bara sover.Hon vet inte alls hur länge dom får stanna kvar de beror ju mycket på hur han mår.Så fort han vaknar o dom ser att han mår bra så får dom väl åka hem.Är de svårt sen o byta stomipåse.Hon är ju lite orolig om allt detta nu som hänt och vi med.Man blir ju orolig när barnbarnen inte mår bra.Man älskar ju dom av hela sitt hjärtaHjärta

• Sol

Stackars liten.
    Jag har ingen erfarnehet av att byta somipåse på små barn, kan tänka mig att det kanske blir lite svårt att ligga sill en liten stund. Men det är inget svårt att göra och det gör inte ont så det kommer nog gå bra.

Hoppas att allt går bra! kram

Mamma till Leo januari 06, Sam april 08 och Bella mars 10.
  • Rapunzella
    sallybuse skrev 2011-03-14 12:12:31 följande:
    Tack för er som svarat.Jag ska skriva lite nu, som min dotter berättade för mig när hon ringde hem.Dr hade blivit alldeles förvånad när dom öppnade hans buk.Vilken röra allt i en ända klump.Dom rätta till de som dom kunde i alla fall.Sen fick han en stomi påse den ska han ha i ca 10 dagar sen får dom ju se hur han mår.och han har knappt vaknat upp efter narkosen han bara sover.Hon vet inte alls hur länge dom får stanna kvar de beror ju mycket på hur han mår.Så fort han vaknar o dom ser att han mår bra så får dom väl åka hem.Är de svårt sen o byta stomipåse.Hon är ju lite orolig om allt detta nu som hänt och vi med.Man blir ju orolig när barnbarnen inte mår bra.Man älskar ju dom av hela sitt hjärtaHjärta
    Tror inte att det är särskilt svårt att byta påse, det lär dom sig snabbt! Hoppas att det ordnar sig för er!
  • sallybuse
    summerhunter skrev 2011-05-17 22:31:05 följande:
    Har allt gått bra?
    Va glad jag blev när här var någon som kunde skriva något.Jo då allt har gått så bra och han mår kanon.Dom låg inne i Lund i 1 månad.Och han fick en stomi påse men dom tog bort den igen efter ca 14 dagar.Han fick inte behålla någon mat han kräktes hela tiden de va där för dom tog bort den igen.Dom var på ett åter besök i förra veckan och dr blev så glad när han såg honom.Pigg och glad pojke.Och vi alla hoppas av hela vårt hjärta att han inte får de en gång till.För de va en jobbig pärs för oss alla.Tackar så mycket summerhunterGlad
  • summerhunter

Förstår det, livet är skörare än man tror.

Har de gjort något åt läkare nr 1 som missade tarmvredet?

Skönt att allt gick bra iaf!

• sallybuse
    summerhunter skrev 2011-05-18 22:44:21 följande:
    Förstår det, livet är skörare än man tror.

Har de gjort något åt läkare nr 1 som missade tarmvredet?

Skönt att allt gick bra iaf!
    Dom har gjort en Lex Maria anmälan.Så får man ju se vad som händer med den sen.
Svar på tråden Operation i kväll