• pth

Det här med smink - snart 9 år

Sminkar sig era 8-9 åringar. Min tjej vill gärna sminka sig. Än så länge inte då hon går till skolan, men då hon ska på kalas eller om vi ska göra ngt särskilt, typ ut och äta eller titta på melodifestivalen. Jag har sagt att det är ok med nagellack och läppglans. Ngn gång har hon också fått ögonskugga. Nu sminkar hon sig ofta själv utan att fråga och då med ganska mycket mörk ögonskugga, läppstift (som är stor skillnad från läppglans tycker jag) och ibland även rogé och kajal. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag vill inte att hon sminkar sig alls, eller iaf inte så mycket, men har inga bra argument. "För att jag tycker så" känns väldigt tamt!

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Det här med smink - snart 9 år
  • Marnet

Min dotter som e 9 sminkar sig oxå när de e kalas o så, jag hade bara förklarat att de inte e fint om man tar för mycket o säga de att vill du ha så mycket så får du göra de när du blir äldre!

• viseversa

nej mina tjejer kommer INTE få sminka sig i den åldern. Aldrig! barn ska itne se ut som små minivuxna och smink hör inte hemma i barns ansikten enligt mig!

• Marnet
    viseversa skrev 2011-03-14 08:28:11 följande:
    nej mina tjejer kommer INTE få sminka sig i den åldern. Aldrig! barn ska itne se ut som små minivuxna och smink hör inte hemma i barns ansikten enligt mig!
    Hon skulle aldrig få sminka sig till tex skolan... O när hon sminkar sig tar hon lite rouge läppglans o maskara... Detta händer några få gånger under ett år så jag tycker de e ok!!
  • Moa och Daniel

Våran 10-åring får sminka sig om om ska på ngt disco, fest eller bio med vänner. Jag ser inget farligt i att de "piffar till sig lite" det är ju mest på lek. Däremot får hon inte bära smink till skolan, men det är inte ngt hon själv önskar heller. Jag tror att det hör till en del av barnens utveckling och utforskning, vilka barn gillar inte att klä ut sig, testa sin mammas klackskor i smyg osv... jag tycker att det är helt ok, så länge det förbli "oskyldigt" I detta ämne så tycker jag nog att hur utmanande vissa barn, framför allt i tidiga tonår klär sig är en mer akut fråga.

• Moa och Daniel
    Marnet skrev 2011-03-14 08:34:44 följande:
    Hon skulle aldrig få sminka sig till tex skolan... O när hon sminkar sig tar hon lite rouge läppglans o maskara... Detta händer några få gånger under ett år så jag tycker de e ok!!
    Ja, precis... lite läppglans, rouge och en lätt ögonskugga, det är på lek... det är inte hela tunga artilleriet som åker på, från bruncreme till knallrött läppsift, där hade jag också sagt ifrån, förmodligen för länge sedan.
  • viseversa
    Marnet skrev 2011-03-14 08:34:44 följande:
    ja då har vi olika syn på smink. för jag tycker inte 9 åringar ska sminka sig alls. 
  • Hanakana

Oj, börjar de sminka sig så tidigt numera? Hänger inte alls med... Vår 5-åriga dotter har precis börjat vilja ha lite nagellack på naglarna. Men aldrig att hon ens funderar på tanken med att msinka sig. Visserligen ser hon ju varje dag när jag sitter och gör make-up, men hon tykcer mest attd et är konstigt att jag "kletar på" ögonen mascara och kajal. Likaså puder och rouge tycker hon också verkar konstigt. Tur det, jag vill inte att hon börjar sminka sig förrän hon är runt 12 år. Sedan blir hon större och kanske tar efter sina vänner. Men i 9-10 års åldern är det alldeles för tidigt att börja exprimentera med mascara och rouge tycker jag. Möjligtvis ett ofärgat läppgalns kanske går an, men inget annat.

• pth
    viseversa skrev 2011-03-14 08:28:11 följande:
    Inte enligt mig heller, men jag har inget bra argument. "För att jag tycker det?" Hon tycker ju annorlunda. "För att jag säger det?" "För att jag är vuxen och bestämmer?" Dåliga eller inga argument skulle jag själv tycka. Lika dåliga som hennes "alla andra får det". Jag önskar att jag hade ngt vettigt, vuxet att komma med.
    Denna dagen ett liv
  • pth
    Moa och Daniel skrev 2011-03-14 08:35:20 följande:
    " I detta ämne så tycker jag nog att hur utmanande vissa barn, framför allt i tidiga tonår klär sig är en mer akut fråga.
    Hmm, det är ju en annan grej. Dottern var och shoppade med sin farmor och kom hem med i mina ögon alldeles för "tuffa" kläder, kläder för äldre barn. Det är för tidigt tycker jag! Men hon var så stolt och tyckte hon var så fin, svårt tycker jag!
    Denna dagen ett liv
  • KMJ

Min 9 åring sminkar sig inte, varken på kalas eller till vardags. På de discon eller kalas hon varit på så har jag inte sätt någon kompis som sminkat sig. Hon har börjat intressera sig lite och velat prova läppglans någon gång och har nagelack i balnd.

Men nej här på min dotters skola eller kompis krets så så ser jag inte någon som sminkar sig.

Svar på tråden Det här med smink - snart 9 år