Kassler
Tips på vad man kan göra med kassler är uppskattat! Brukar göra kasslergratäng med ris och grädde och grönskar men det börjar bli tjatigt nu
Tips på vad man kan göra med kassler är uppskattat! Brukar göra kasslergratäng med ris och grädde och grönskar men det börjar bli tjatigt nu
Potatisgratäng med massa vitlök osså strimlad kassler i...
Eller stekt kassler... Med... senapssås eller nåt...
testa tasteline, där kan du både söka recept och skriva in vad du har hemma så får du upp olika recept. www.tasteline.se
Pasta Carbonara med kassler ær gott, det åt vi igår.
eller testa denna.
Skär bort skinner på kasslern och skär den i skivor, men inte hela vägen ner den ska fortfarande sitta ihop.
Ta vilöksost (cantadou typ) och blanda med matlagningsgrädde. Ta fram smördeg och vekla ut i en form. Lägg kasslern på degen och vik upp degen så den bildar en liten båt. Häll vilöksjokset över kasslern och mellan skivorna, vik ihop deen över kasslern så att ingen sås rinner ut.
In i ugnen på 200 grader i 30 min eller tills den är genomvarm och degen fint gyllenbrun.
Servera med pressad potatis.
Skär den i tärningar, fräs upp den i en kastrull och gör en vit sås på det (alltså bottenredning, heter det kanske - ha på lite extra smör, mjöl på den stekta kasslern och bygg såsen därifrån?). Ha i en burk champinjoner, och krydda med salt, peppar, vitlök, någon öprtkrydda. (Jag brukar "fuska" och använda en Knorr 'Örtagårdens' buljongtärning med vitlök och örter eller vitlök och persilja eller vad den nu heter. )
Jättegod, jätteenkel pastasås!
Catha: Å, va synd att min man inte gillar smørdeg. Det dær lær ju riktigt gott...
Dinturiel: du kan göra den utan smördeg. Då skär du kasslern i skivor rakt av. Häller matlagningsgrädde och vitlökssmör i en gryta, kokar upp och i med kasslern. Servera med potatis eller pressad potatis-
Kaslergryta:
Skär kassler i tärningar
Skär gul, röd, grön paprika i tärningar
Skär gul lök i tärningar
Skär Champinjoner i skivor eller kvartor eller i tärningar
Fräs allt i lite olja eller margarin/smör
Ta 3 creme fraiche med smak mexican chili och häv i...
häv i en 2.5:a matlagningsgrädde....
Krydda efter smak o behag
Låt puttra en liiiiiten stund
Voilá
Servera med ris o sallad... hur gott somhelst och skit enkelt att göra...