• marmelad

Hur få i honom vätskeersättningen?

Min snart tre-åring har fått magsjuka, och har kräkts sen igår kväll. Han får inte behålla något vatten, så jag ska ge honom vätskeersättning. Men han vägrar smaka på den, spottar ut om jag lurar i honom.Vanligt vatten vill han dock ha, massor, som han kräks upp igen :-/

Hur får man i dem ersättningen?

• Svar på tråden Hur få i honom vätskeersättningen?
  • LinnIvan

Jag blandade i festis efter 4 dagars kräkande.

Lycka till!

• skruttan82

När mina små hade magsjuka fick vi rådet att ge saft med sked, en sked var 5:e minut typ...

• Le petite moi

Inget barn tar frivilligt vätskeersättning. Jag brukar blanda i lite saft eller blanda ut det med vanligt vatten så det inte smakar så salt.

• Le petite moi

När min dotter hade akut vätskebrist  och började bli håglös så fick vi ta en spruta och tvinga i henne ca 5 ml var 4 minut eller nått sånt. Vi höll henne halvt liggandes och sprutade in vätskan så att den mer eller mindre rann ner i halsen utan att hon han reagera. Det var mycket grin och skrik och man kände sig som världens uslaste mamma, men frisk blev hon

• marmelad

Tack för era tips.
    4 dagars kräkningar hoppas jag verkligen att vi slipper :-/
    Har försökt med saft, men han vill inte ha.. han vill bara ha "vanligt vatten".  Spottar ut det andra,

Hur länge är det "okej" att de inte får behålla någon vätska alls?

• marmelad
    Le petite moi skrev 2011-03-14 12:30:28 följande:
    När min dotter hade akut vätskebrist  och började bli håglös så fick vi ta en spruta och tvinga i henne ca 5 ml var 4 minut eller nått sånt. Vi höll henne halvt liggandes och sprutade in vätskan så att den mer eller mindre rann ner i halsen utan att hon han reagera. Det var mycket grin och skrik och man kände sig som världens uslaste mamma, men frisk blev hon
    Smart.. en sån spruta kanske vi kan testa sen om det inte blir bättre. Tack
  • Bambusa

säg att de är medicin och han måste för att bli frisk, de funkade på min 2åring iaf.. gav med sked,även provat spruta..   vatten ger ju inget salt eller socker som behövs vid magsjuka.. även o de såklart är bra att han åtminstånde dricker vatten.. jag fick alltid sockerdricka när ja va liten och hade magsjuka.. kanske lite saftsoppa med pytte lite salt i?

• Emmizen87
    marmelad skrev 2011-03-14 12:32:25 följande:
    Tack för era tips.
    4 dagars kräkningar hoppas jag verkligen att vi slipper :-/
    Har försökt med saft, men han vill inte ha.. han vill bara ha "vanligt vatten".  Spottar ut det andra,

Hur länge är det "okej" att de inte får behålla någon vätska alls?
    Min dotter som blir ett ni i veckan har precis haft magsjuka.. hon fick inte heller behålla något.. dock hade jag inga problem med att få i henne vätskeersättningen, men hon fick inte behålla den riktigt..

Kissar han ordentligt?

Ring till akuten/vårdguiden å kolla vad dom säger..
    Jag ringde å kollade vad jag skulle göra då dottern inte kissade något på hela dagen.. då sa dom vi skulle åka in för de gått så många timmar utan att hon kissat å de kunde vara så att hon var uttorkad.. mkt riktigt var det så, å fick dropp under natten för att återställa vätskebalansen

Hoppas det går bra för er!
  • marmelad
    Emmizen87 skrev 2011-03-14 12:39:36 följande:
    Min dotter som blir ett ni i veckan har precis haft magsjuka.. hon fick inte heller behålla något.. dock hade jag inga problem med att få i henne vätskeersättningen, men hon fick inte behålla den riktigt..

Kissar han ordentligt?

Ring till akuten/vårdguiden å kolla vad dom säger..
    Jag ringde å kollade vad jag skulle göra då dottern inte kissade något på hela dagen.. då sa dom vi skulle åka in för de gått så många timmar utan att hon kissat å de kunde vara så att hon var uttorkad.. mkt riktigt var det så, å fick dropp under natten för att återställa vätskebalansen

Hoppas det går bra för er!
    Jag vet inte om han har kissat, han har blöja på sig just nu. Han har precis somnat, så jag ska kolla sen när han vaknat.

Jag ringde till sjukvårdsupplysningen innan, och de sa att jag skulle ge vätskeersättningen och inget annat nu så länge han kräks. Men han har fått vanligt vatten nu ändå, för det måste väl vara bättre än inget.
    Maken skulle köpa med sig coca cola hem nu, ska vispa bort lite kolsyra från den och se om han vill ha lite sånt sen.
  • marmelad
    Bambusa skrev 2011-03-14 12:39:31 följande:
    säg att de är medicin och han måste för att bli frisk, de funkade på min 2åring iaf.. gav med sked,även provat spruta..   vatten ger ju inget salt eller socker som behövs vid magsjuka.. även o de såklart är bra att han åtminstånde dricker vatten.. jag fick alltid sockerdricka när ja va liten och hade magsjuka.. kanske lite saftsoppa med pytte lite salt i?
    Saftspoppa har jag hemma, det skulle jag kunna testa. Blåbärssoppa skulle mannen köpa med sig oxå, det ska vara bra har jag hört?!
    Usch det är så sällan vi har magsjuka, så när det väl kommer blir man nästan handlingsförlamad :-/
  • Bambusa
    marmelad skrev 2011-03-14 12:46:01 följande:
    Jag vet inte om han har kissat, han har blöja på sig just nu. Han har precis somnat, så jag ska kolla sen när han vaknat.

Jag ringde till sjukvårdsupplysningen innan, och de sa att jag skulle ge vätskeersättningen och inget annat nu så länge han kräks. Men han har fått vanligt vatten nu ändå, för det måste väl vara bättre än inget.
    Maken skulle köpa med sig coca cola hem nu, ska vispa bort lite kolsyra från den och se om han vill ha lite sånt sen.
    ja, men grejjen iaf tycker jag att vanligt kallvatten retar magen å då spyr iaf jag lättare efter..

min mamma hade magsjuka nyligen, och hon är en sån som dricker massa vatten jämt, å hon spydde dubbelt så länge som oss andra, men då drack hon massa kallt vatten hela tiden, medans jag gav dottern vetskeersättning, själv låg ja på sjukhus å fick dropp, fick bara gurgla munnen, har aldrig blivit frisk fortare! vi som smittade min mamma, så samma magsjuka va de..
  • Bambusa
    marmelad skrev 2011-03-14 12:48:28 följande:
    Saftspoppa har jag hemma, det skulle jag kunna testa. Blåbärssoppa skulle mannen köpa med sig oxå, det ska vara bra har jag hört?!
    Usch det är så sällan vi har magsjuka, så när det väl kommer blir man nästan handlingsförlamad :-/
    ja, prova de.. blåbär är ju lite stoppande, men de stoppar ju inte en magsjuka, men efteråt kan de ju göra att man blir lite mindre lös iaf, och de är ju alltid välkommet.. socker är de i med och de behöver man när man spyr..
  • Emmizen87
    marmelad skrev 2011-03-14 12:46:01 följande:

Okej, jaa exakt.. de fick vi oxå som råd.. ge henne bara vätskeersättning.. då hade jag kört på 1 tesked var 5e minut.. å hon sa vi skulle testa ge några till skedar varje gång, så de gjorde vi men då fick hon upp det igen..
    Så då åkte vi in.. om dom inte kissar på ca 8 timmar lr vad det är ska man kontakta sjukvård..
  • marmelad

Cola verkar ha funkat positivt.. han frågar efter mer cola hela tiden (han får såklart inte så mkt i taget), och nu verkar han få behålla det. 4 timmar sen sista kräkningen nu.

Ska försöka få i honom lite saft med snart, för bara cola kanske inte är så bra.

• skruttan82

Gick inget bra att bifoga länk från telefonen...
    Klistrar in texten istället...

Egenvård vid magsjuka hos barn

Kräkningar kan behandlas med små mängder dryck, ofta med tesked eller i mugg. Undvik att ge barnet nappflaska eftersom sugandet ökar illamåendet. Även diarré behandlas genom att ge barnet små måltider eller vätska ofta, men man behöver inte vara lika försiktig som vid kräkningar.

Barn är känsliga för vätskeförlust och kan snabbt bli uttorkade. Därför är det viktigt att ditt barn får i sig tillräckligt med vätska. Barn i åldrarna 6-12 månader behöver en halv till en liter vätska per dygn. Barn över ett år behöver en till en och en halv liter, men det kan räcka med en halv liter under ett dygn om det är svårt att få i barnet mer. Om ditt barn har kraftiga kräkningar eller diaréer kan ännu mer vätska vara nödvändig.

Var uppmärksam på hur barnet mår eftersom små barn snabbt kan bli sämre av vätskeförlust. Det är viktigt att ta tempen ett par gånger per dygn, eftersom hög feber gör att barnet förlorar mer vätska. Kolla även att barnet kissar mer än tre gånger per dag, då det är ett tecken på att barnet inte är uttorkat.

Det här kan du göra för att motverka att ditt barn blir uttorkat:
    Om du ammar ditt barn - amma oftare och sluta med eventuell annan mat. Kanske behöver ditt barn också vätskeersättning.
    Om ditt barn får modersmjölksersättning eller äter fast föda: Låt barnet äta vad det vill, bara barnet får tillräckligt med vätska.
    Om ditt barn får akut diarré kan du genast ge vätskeersättning. Den kan du köpa på apoteket. Vätskeersättningen innehåller en perfekt balans av vatten, salt och socker och det är viktigt att den blandas enligt anvisningarna på förpackningen. Om ditt barn kräks kan du försöka att ge små mängder med tesked under exempelvis en halvtimme.
    Ge inte barn under 12 år hemgjord vätskersättning.
    Om ditt barn äter fast föda kan du, om barnet vill äta, prova att ge morotssoppa. Morotssoppa verkar stoppande och ger både näring och vätska. Recept:
    1 burk morotspuré barnmat
    1,5 burk vatten
    2 tsk (10 milliliter) socker
    1 krm (1 milliliter) salt
    Så fort ditt barn vill kan det börja äta som vanligt igen. Vid svårare diarré är det bra att undvika mjölk, glass, läskedrycker och fullkornsvälling de första tre dagarna.

När barnet mår bra igen, är piggt, äter vanlig mat och har varit symtomfritt i två dygn kan han eller hon gå tillbaka till dagis eller skola. Det gäller även om barnet fortfarande är lite lös i magen.

• marmelad

"Ge inte barn under 12 år hemgjord vätskeersättning" -
    När jag pratade med sjukvårdsrådgivningen idag så sa hon att det bara gällde spädbarn, och att jag kunde blanda egen till honom. Undra då vad som egentligen gäller?! :-/

• k girl

Det kan vara svårt att få proportionerna rätt med hemgjord vätskeersättning, det är väl därför man inte ska ge egen? Dessutom är det kanske därför han inte vill ha, hemgjord vätskeersättning smakar ju f-n. Resorb rekommenderas från tre år och finns med olika smaker, bland annat hallon och apelsin - går numera att köpa på ICA.

• pigglet

Det är bara för att de är rädda att man inte ska kunna blanda den rätt. Var noga bara, så är det ingen fara!

Varför ersättningen är bättre än bara saft eller cola är ju att den innehåller salt, och det både behövs i kroppen för saltbalansen, samt hjälper till så att magen snabbare tar upp vätskan.
    Så man kan ju testa blanda colan med ersättningen, om han nu är förtjust i colan. Eller ge ett salt kex att suga på. Eller ett chips att suga på.

• skruttan82

Man kan ju även blanda dem hemgjorda med lite mindre salt än rekommenderat för att vara på dem säkra sidan...
    Det smakar ju som flera säger ve och fasa, vi gör alltid (och mamma gjorde alltid) vätskeersättning med apelsinjuice(smakar bättre med salt juice än salt vatten) och så blandar vi i dextropur (druvsocker på pulver) för energins skull, istället för socker, samt salt.

Denna blandnig fick vi rekommederat från jourcentralen för många många år sen...

Svar på tråden Hur få i honom vätskeersättningen?