• Äldre 14 Mar 11:37
    3532 visningar
    17 svar
    17
    3532

    Singlar - special focus barn från Kina

    Det har pratats ett tag om att singlar i USA blivigt tillåtna att adoptera special focus children från Kina. Tror att det är vissa organisationer som drivigt på. Det kanske kan vara intressant för singlar i Sverige att driva på de svenska organisationerna så möjligheterna även kommer hit. Det verkar som om det nu blivigt Ok från CCAA (kinesiska Myndigheterna). Något värt att koll upp i alla fall.

    Om denna möjlighet kommer till sverige så är det en väldigt mycket snabbare väg till barn än de möjligheter som nu finns för singlar. Det kan gå väldigt snabbt att få barnbesked på ett special focus barn det finns ca 2000 barn på listan just nu, ingen kötid är det heller.

    http://chinaadopttalk.com/forum/index.php?topic=65034.0

  • Svar på tråden Singlar - special focus barn från Kina
  • Namast­e72
    Äldre 14 Mar 17:18
    #1

    15 mars börjar de nya reglerna gälla!

    www.rainbowkids.com/ArticleDetails.aspx


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 7 av 52-78}
  • Namast­e72
    Äldre 14 Mar 18:34
    #2

    www.ffia.se/adoption/barn-soeker-foeraeldrar/aktuella-foerfraagningar.aspx

    Två små pojkar under två år! De är på den lista som singlar kan adoptera ifrån


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 7 av 52-78}
  • Äldre 14 Mar 19:08
    #3

    Finns information även på AC´s hemsida Glad

  • Äldre 14 Mar 19:42
    #4

    Wow, vilken nyhet!

  • hellok­itty1
    Äldre 15 Mar 07:16
    #5

    Även om det är öppet för singlar så är det inte alla singlar, man ska ha ett yrke inom vård- eller utbildningssektorn tydligen. Men härlig nyhet ändå!

  • Äldre 15 Mar 08:08
    #6

    Har du pratat med tex FFIA? Det står ser gärna vilket inte betyder måste, rent språckligt. Men i meningen innan står det uttryckligen att föräldrarna skall vara extra kompetenta med yrken inom oc hsen tsår det återigen tex dvs inte något jätte absolut.


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • Äldre 15 Mar 08:29
    #7
    hellokitty1 skrev 2011-03-15 07:16:14 följande:
    Även om det är öppet för singlar så är det inte alla singlar, man ska ha ett yrke inom vård- eller utbildningssektorn tydligen. Men härlig nyhet ändå!
    Fast enligt länken här uppe (rainbowkids) så verkar det räcka med erfarenhet av att ta hand om barn:
    "Applicants shall be experienced in child caring or be occupied in child-related fields, such as doctor, nurse, teacher, child psychological counselor, etc. It's best that the applicants have already had successful experience in caring for special needs children".

    Det öppnar förhoppningsvis för fler.

    (man verkar inte få ha barn som är yngre än 6 år men härliga nyheter för alla som väntar på sitt första barn och för all del syskon också om de hunnit bli lite äldre - men först och främst så ger det förhoppningsvis möjlighet för barn att få föräldrar som annars inte hade fått det)
     

  • Namast­e72
    Äldre 15 Mar 09:43
    #8
    Hej och Hopp skrev 2011-03-15 08:29:34 följande:
    Fast enligt länken här uppe (rainbowkids) så verkar det räcka med erfarenhet av att ta hand om barn:
    "Applicants shall be experienced in child caring or be occupied in child-related fields, such as doctor, nurse, teacher, child psychological counselor, etc. It's best that the applicants have already had successful experience in caring for special needs children".

    Det öppnar förhoppningsvis för fler.

    (man verkar inte få ha barn som är yngre än 6 år men härliga nyheter för alla som väntar på sitt första barn och för all del syskon också om de hunnit bli lite äldre - men först och främst så ger det förhoppningsvis möjlighet för barn att få föräldrar som annars inte hade fått det)
     


    Det stämmer. Inga barn under 6 år. Men för singlar utan barn funkar det nog. Sen verkar förmögenheten som krävs vara ganska stor också...iof.
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 7 av 52-78}
  • Nimbus
    Äldre 15 Mar 15:09
    #9

    Barnens vänner har också information om singalr och Kina!


    http://www.bvadopt.se/scripts/aktuellt.asp 

    Härliga nyheter!

  • Nimbus
    Äldre 15 Mar 15:10
    #10
    Namaste72 skrev 2011-03-14 18:34:12 följande:
    www.ffia.se/adoption/barn-soeker-foeraeldrar/...

    Två små pojkar under två år! De är på den lista som singlar kan adoptera ifrån
    Åhhh, skulle så gärna vilja...
  • Namast­e72
    Äldre 15 Mar 15:27
    #11
    Nimbus skrev 2011-03-15 15:10:58 följande:
    Åhhh, skulle så gärna vilja...
    Jag med! Lite för nära i ålder bara...
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 7 av 52-78}
  • Lovikk­a
    Äldre 16 Mar 09:42
    #12

    Är så fantastiskt glad!

    Man ska inte låta sig avskräckas av de till synes höga kraven. Min erfarenhet är att de lite "luddigare" kraven går att rucka på. Det är ju trots allt en bedömnngsfråga detta med erfarenhet osv. Även andra krav som kan framställas som absoluta av svenska organisationer har visat sig inte alltid vara det.

    Låt er heller inte avskräckas av att det varit svårt att finna familj till barnen. Det behöver faktiskt inte betyda så mycket.

    Äntligen, äntligen har det öppnat sig en möjlighet för relativt snabba och säkra adoptioner igen! Nu slipper vi förvandlas till last-gamla nerv-vrak innan vi får våra älskade barn i famnen!

    Massa gratulationer till alla mammor och barn!!! :)

  • hellok­itty1
    Äldre 16 Mar 12:04
    #13

    Det låter ju positivt!
    Undrar, hur får man veta vilka barn som finns på den listan? Ska man anmäla sitt intresse eller kommer det på organisationernas hemsidor?
     

  • Äldre 16 Mar 12:48
    #14
    hellokitty1 skrev 2011-03-16 12:04:49 följande:
    Det låter ju positivt!
    Undrar, hur får man veta vilka barn som finns på den listan? Ska man anmäla sitt intresse eller kommer det på organisationernas hemsidor?
    Det går antingen till så att organisationen "bokar" barn under 3 eller 6 månader eller så kan man av organisationen bli matshad direkt med ett barn från listan efter att ha skrivit till organisationen vilka SN man anser sig ha kraft till och tillräcklig kunskap om. Dessa barn kan man i alla fall i en par relation bli matshad med innan man skickat sina ordinarie papper till Kina men man måste ha en webb-baserad ansökan klar. Den som verkligen är intresseraf och med största sannorlikhet kommer att adoptera ett Special Fokus barn från Kina kan inboxa mig så kan ni få oktober månads lista mailad till er. Av hänsyn till barnen kommer jag bara att vidarebefodra denna lista till de som verkligen är på G, jag har hittat den på en amerikansk yahoogrupp men den försvann fort då dessa lister egentligen inte ska komma ut.

    LYCKA TILL!
    Fabbemam
  • Äldre 16 Mar 12:55
    #15
    fabbemam skrev 2011-03-16 12:48:21 följande:
    Det går antingen till så att organisationen "bokar" barn under 3 eller 6 månader eller så kan man av organisationen bli matshad direkt med ett barn från listan efter att ha skrivit till organisationen vilka SN man anser sig ha kraft till och tillräcklig kunskap om. Dessa barn kan man i alla fall i en par relation bli matshad med innan man skickat sina ordinarie papper till Kina men man måste ha en webb-baserad ansökan klar. Den som verkligen är intresseraf och med största sannorlikhet kommer att adoptera ett Special Fokus barn från Kina kan inboxa mig så kan ni få oktober månads lista mailad till er. Av hänsyn till barnen kommer jag bara att vidarebefodra denna lista till de som verkligen är på G, jag har hittat den på en amerikansk yahoogrupp men den försvann fort då dessa lister egentligen inte ska komma ut.

    LYCKA TILL!
    Fabbemam
    Jag måste tillägga att av barnen som finns på listan jag nämner ovan har förhoppningsvis flera redan fått familj och andra har tillkommit tills nu men jag hade varit glad för den infon när vi skulle berätta för organisationen vika SN vi ansåg oss ha kraft till och kunskap om. Jag tänker att man kan se där vilka SN som  finns, eller fanns just då i oktober, för att kunna förbereda sig.
    Fabbemam
  • Namast­e72
    Äldre 17 Mar 09:26
    #16

    Fabbeman: Jag kontaktade vår organisation om listorna på yahoogruppen, och har ännu inte fått svar ang om de kan söka efter barn som man själv hittar på listan. Jag frågade detta därför att många barns diagnoser beskrivs på flera olika sätt och org. måste vara jäkligt bra på engelska /medicinska termer när de söker barn. Skriver man tex att man är öppen för hypospadi och ett barns diagnos är "short penis" är risken det barnet inte kommer upp i sökningen


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 7 av 52-78}
  • Äldre 17 Mar 21:56
    #17
    Namaste72 skrev 2011-03-17 09:26:37 följande:
    Fabbeman: Jag kontaktade vår organisation om listorna på yahoogruppen, och har ännu inte fått svar ang om de kan söka efter barn som man själv hittar på listan. Jag frågade detta därför att många barns diagnoser beskrivs på flera olika sätt och org. måste vara jäkligt bra på engelska /medicinska termer när de söker barn. Skriver man tex att man är öppen för hypospadi och ett barns diagnos är "short penis" är risken det barnet inte kommer upp i sökningen
    Från olika håll har jag fått indikationer på att de amerikanska och svenska listorna inte är de samma även om de oficiellt ska vara det så just de barnen, eller några av dem, som finns på listan kanske inte ens går att hitta från Sverige även om man söker rätt.

    Min tanke med listan är som sagt inte att någon ska hitta sitt barn själv, utan som en hjälp att förbereda sig och ta stälning kring olika SN genom att man ser exempel på vilka som finns.

    Fabbemam
Svar på tråden Singlar - special focus barn från Kina