• Ceka86

halsmandlar ska bort på min 5 åriga son

Just nu i detta tillfälle så opererar kirurger bort min sons halsmandlar. Han har haft många öroninfektioner med flera pencellin behandlingar och dessutom har han förstorade halsmandlar. Ni som har efarenhet av att era barn har opererats pga av halsmandlar kan väll skriva lite råd till mig för efterbehandling och eftertid.

Exempelvis

hur långt tid det tar tills barnet blir bra?
    hur många dagar har ni haft problem med smärta?...

Skriv gärna ett par rader.  

• Svar på tråden halsmandlar ska bort på min 5 åriga son
  • versan

Kan bara referera till mig själv.
    På mig togs mandlarna bort  när jag var i samma ålder & visst var man slut & hängig efter Op. Men en Festis & isglass i stora lass gjorde att man mådelite bättre.
    Sen fick jag smärtstillande Så det värsta halsonda gick över på ca 3 dagar.

• Ceka86
    versan skrev 2011-03-14 12:48:30 följande:

Kan bara referera till mig själv.
    På mig togs mandlarna bort  när jag var i samma ålder & visst var man slut & hängig efter Op. Men en Festis & isglass i stora lass gjorde att man mådelite bättre.
    Sen fick jag smärtstillande Så det värsta halsonda gick över på ca 3 dagartt.

tack för svaret
  • Ceka86

någon mer som har tips o råd

• anju79

Som sjuksköterska kan jag säga dom brukar ha ont i några dagar efter op. Men Alvedon tar smärtan. Flytande Alvedon ger även en lokal verkan. Mjuk, inte för varm eller kryddad mat den första veckan efter.

• Assis

Tog 3-4 dagar. Buljong, saft, glass.... Efter det blev allt så himla bra och sjukdomarna som bortblåsta. sååååå skönt!

• Yobbly

Hoppas att det har gått bra.
    Jag har egentligen ingen hjälp att ge utan jag är nyfiken på hur det blev bestämt att han skulle opereras. Jag har en son på 4 som har många öroninflammationer, stora halsmandlar och ständiga penicillinkurer.
    Kan du berätta hur det gick till för er?

Hälsningar
    /Y

• Netta

Båda mina stora tjejer har opererat bort halsmandlarna.

De hade ständiga öroninflammationer och gick på penicillinkur efter penicillinkur.

Den yngre har haft öroninflammation en gång efter det och den äldre ingen. De opererades när de var 5 och 3 år. Idag är de 17 och 15 och har knappt några sjukdagar alls från skolan. De är hyperfriska båda två.

Lycka till!

• Supermajsan

Min äldsta son fick sina halsmandlar delvis bortopererade för drygt två år sedan och det har bara varit positivt efter det. Vi trodde att han skulle ha jätteont efter operation men det var faktiskt inte så farligt. Alvedon och glass hjälpte bra! Vi fick oxå väldigt bra bemötande av sjukvården.

• Ceka86

Tack för alla svar!

Tänkte uppdatetera lite.

Vi hade rätt kämpigt förra veckan. Han total vägrade att äta och dricka till och med ta smärtstillande.

På månadegen (operationsdagen) mådde han rätt bra när han kom hem men allt vände på tisdagen. Han mådde piss dåligt.  Men vi tog oss förbi tisdagen men på onsdagen var han sämre och vi ringde då öron-näsa-hals mottagning och vi fick komma in för kontroll.

De tittade på hans hals och öron och allt såg bra ut. Han drack till och med 2 dl vatten och åt lite av en pingelin hos doktorn. Snacka om att jag och min man blev förvånade och tappade hakan. Vi fick åka hem. Resten av onsdagen vägrade han att äta och dricka och lika så torsdag.

På torsdag morgon kräktes han upp alvedonen och lite av saften han drack då fick vi e ny tid på mottagningen. Läkaren tittade på öronen och halsen allt såg bra ut förutom att sonen var hängig.

Han fick läggas in för att doktorn drog slutsats på att han var uttorkad och var tvungen att få dropp.

På torsdag em kopplades in dropp och de tog blodprov. Hans sänka var förhöjd men de visste inte om det var pga att en infektion var på gång eller om kroppen förskte fortfarande läka av sig själv.

På fredags morgon så åt han fortfarande dåligt och drack dåligt doktorn ville se att han skulle äta och dricka hyfsad bra innan han skulle få komma hem. Han fick dropp igen på fredag kväll, han började dock äta lite grann och dricka lite på fredag kväll.
    Lördag morgon fick vi åka hem sänka hade sjunkit nästan till normalt. Doktorn ville att vi skulle prova få honom att äta och dricka hemma. Han äter fortfarande dåligt och dricker dåligt men det e lite bättre än förrut.

Som smärtstillande har vi använt alvedon flytande som har gått rätt hyfsad bra att få ner. Har inte alvedonen funkat så har vi fått utskrivet citodon supp. Den e lite starkare än alvedon dock.

Han har klagat mest på öron värk och det e tydlingen normalt. Men det e inte öronen som gör ont utan halsen men sonen förknipper det med öronen. Han har fortfarande ont idag till och från, vi använder alvedon regelbundet fortfarande.

Det har varit jobbigt men jag tror att vi går mot bättre tider nu.

Nu ska jag svar på en fråga jag fick hur man komma fram till att han ska opereras.

Han hade ganska många öroninflammationer, snarkar när han sover, svårt att andas när han sover, pratar nasalt, en hosta som varar hur länge som helst efter förkylning och vid undersökning såg de att han hade uppförstorade halsmandlar. De tog två bort halsmandel bakom näsan i mitten av halsen. De två andra halsmandlar skrapade de. Kirurge vill ha de kvar pga av att han ska ha de mot infektioner ( som immunförsvar).

Ni får ta det hela med en nypa salt om det finns stavfel.

Än en gång tack för alla svar.

• Tant A

Hej Jag blev medlem för din skull! Ikväll kom jag hem från KS-solna där min son blivit inlagd som 20-åring på öron näsa hals...

Vi fick en remiss på grund av snarkningar med andningsstopp när han var baby och blev kallade till operation när han passerat tre år... 3veckor före kallelsen slutade andningsstoppen och då valde vi att avstå ingrepp.

När min grabb var nästan 18 fick han körtelfeber och blev jättesjuk  4-5 veckor med 39+ feber och kraftiga smärtor i svaljet (extrem svullnad)...

Den senaste veckan insjuknade vi båda i en förkylning troligen ett virus för min del stannade det med kraftig näsinfektion men för min som uppstod problemen i svaljet.  Pga sitt trånga svalg kan han inte få luft genom munnen utan bara genom näsan och har inte kunnat äta på flera dagar...

Han är utan fara inlagd på öron, näsa och hals just nu med sin 7:e dropp påse nu och jag ångrar innerligt att vi avstod operationen som 3-åring!

Jag har i flera timmar idag fått lyssna på andningstoppen som kommer när han somnar in och efter 3 försök till andetag vaknar...

Även om det känns fel vid komplikationer kan det vara ett absolut rätt beslut med operation... och idag önskar jag innerligt att jag hade stått på mig!

Kram till hela din familj...

• Ceka86

Hejsan Tant A!

Oj ni verkar ha haft det jobbigt. Men kan de inte opererar honom idag?  Min mans kollega är 50+ och opererades för halsmandlar för att han hade många halsfluss. 

Det var aldrig på tal om för oss att avstå från operationen men jag trodde inte att det skulkle vara så illa med att han skulle protestera med att äta och dricka efteråt. 

Det var nästan på hårstrå att vi inte skulle få remiss till öron-hals-näsa klinik. Men jag e glad ändå att han opererades för att jag tror att det kommer hjälpa honom i framtiden.

Jag blev också opererad för halsmandlar när jag var i hans ålder och min mor berättade för mig att det var skillnad som dag och natt efter operationen. Innan operationen åt jag inte bra och var underviktig. Men efter operationen började jag äta mer och gick upp i vikt. Hela min hälsa ändrades märktbart. Min son e också underviktig och äter ganska dåligt så det kanske vänder för honom med. Vi får se.

Jag håller verkligen alla min tummar för er att det ska gå bra och att din son blir bättre.  All lycka till till er.

Kram från oss till din familj 

• emtono

Vi opererade bort halsmandlarna och körtlarna bakom näsan (sk. polyperna) på min son när han bara var två år gammal. Väldigt tidigt med andra ord. Han hade ungefär samma problematik som din son, jobbigt att andas, svårt att svälja, snarkade, andades tungt osv. Halsmandlarna var också väldigt stora även om polyperna var det största problemet så de tog båda på en gång. Dock hade vi inga problem efter OP, klart han var hängig men det gick över fort, dagen efter OP sprang han upp och frågade sköterskorna på sjukhuset efter glass :D 
    Han var hemma från dagis en vecka men var inte märkbart påverkad förutom just efter OP, han fick "mjuk" mat och mycket glass. :)
    Hoppas er lilla kille mär bättre snart och att ni kan känna att det var värt det.
    Jag har inte ångrat beslutet att låta operera min son för han är en helt annan kille idag, mycket piggare.  

• Tant A

Idag fick jag höra hans röst när jag kom till KS!
    Det är troligt att det blir operation men jag vet inte om infektionsrisken är för stor just nu men min grabb har bestämt sig för att han inte vill drabbas av det här en gång till...

Jag tror att det är 50/50 om det blir operation eller kanske utskrivning imorgon om vi får igång maten. Han är inne på sin 15:e dropp påse nu tror jag.

Vi har också många "snarkare" med andningsstopp i familjen på båda sidor. Värst har väl min pappa drabbats som tom somnade vid ratten och mitt i konversationer...

Kram från en mamma med stor kille

• Ceka86

emtono:

Du verkar ha en liten tuff kille. Min däremot e verkligen jätte rädd för smärta och allt sånt. Han har jätte låg smärtgräns verkar det som. Måste bara fråga för hur många år sedan opererades han? E nyfiken över det för att min son fick inte stanna kvar över natten, han blev hemskickad efter ca 6 timmar. Jag tror att det e värt att han har opererats, det kommer vi särket märka av tidsnog. Än så länge ångrar jag inte att han har opererats utan det har varit jäkligt tufft med allt. Han e jätte känslig. han har fortfarande inte börjat äta "normalt". Jag börjar nästan undrar om jag ska låta honom gå på dagis nästa vecka. Vi får se.

Tant A:

Vad skönt att du fick höra hans röst. När man ser äns barn lida och inte må bra så känns det som att någon hugger i äns hjärta. Man önskar man kunde ta över deras smärta. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er och att allt blir bra. Skulle jag vara i din sits just nu så skulle jag aboslut inte tveka att han ska opererats förutsatt att han kan då. Tur att den droppen existerar, vad skulle man vara utan den. Lycka till hoppas att allt bli bra.

Kram 

• emtono

Det är ganska precis ett år sedan min son opererades. Sköterskorna på avdelningen sa att de äldre barnen ofta blir mer medtagna medan de små brukar vara piggare. Vi fick stanna över natten eftersom de både tog halsmandlar och polyper, annars brukar man åka hem så fort de piggnat till. Trist att din son inte är pigg än, men det kommer ju att komma. :) Han har inte råkat fått någon infektion eller så? 
    Direkt efter OP undrade jag vad sjutton vi gett oss in på när han spydde blod och var ledsen men så här i efterhand var det verkligen rätt beslut. Alla barn är ju olika och upplever antagligen smärtan olika. Jag tror att det kan ha spelat in att han var så pass liten också, han "förstod" nog inte att han skulle ha ont och vara trött efteråt :P
    Du får erbjuda alla godsaker din lilla kille tycker om och förhoppningsvis går ju något ner. 
    Han kommer ju att bli piggare men håll honom hemma så du tycker att det behövs, skönt att få vara hemma och mysa lite. :)  

• Ceka86

emtono:

Ok! Det tog bort halsmandel i mitten av halsen och polyper som du kallar för. Polyper var den som ställde mest till problem.

Han spydde aldrig blod.

De tittade på hans hals och öron när vi var inlagad på sjukhus men det såg jätte fint ut.

Han har piggnat till nu och är nästan helt normalt. Han klagar fortfarande då och då men det e inget farligt.

Jag tror att han också "överdrev" lite, om du förtstår mig rätt. Det e därför han inte ville äta eller dricka. Jag har märkt honom ta kex och rån i köket och äta medan "mjuk" mat fick han ont av. Att erbjuda honom god mat och det han tycker om har vi gjort. Jag och min man köpte i princip allt han pekade på dagen innan operationen.  Han utnyttjade lite mer av situationen.

Nu har det gått 1 1/2 vecka efter operationen så vi får se. Börjar funderar på om han ska verkligen på dagis på måndage, om det e inte för tidigt men samtidigt e han uttråkad som sjutton här hemma.

• chobokid

Vi opererade halsmandlar på vår dotter när hon var 4 år gammal. De tog inte bort halsmandlarna helt, de lämnade kvar lite grann. Dottern hade inte problem med snarkningar, hon verkade sova ok. Men hon pratade konstigt, som om hon hade en stor potatis i munnen, och såg lite trött ut på dagarna, orkade inte så mycket med fysiska aktiviteter. Hennes halsmandlar var så stora, så de hade vuxit omlott. På operationen tog de bort adenoiderna också. Allting gick jättebra. Hon hade inte speciellt ont efter operationen, hon fick alvedon bara en dag, sedan var det bra. 
    När jag tog bort halsmandlarna vid 26 års åldern blev min kropp så chockad av den händelsen så jag sov nästan ett dygn efter operationen (med lokal bedövning). Det var svårt att svälja, det gjorde ont etc - med andra ord jättejobbigt! 

• Quensi

Hej!
    Min son ska operera bort polyper o en del av halsmandlarna på måndag, men nu hittar jag inte papprena man fick hemskickade med info om operationen och vad man skulle tänka på...
    Ringde in till dom i fredag för att få lite info och fick reda på att han inte skulle äta 6 timmar innan o inte dricka 2 timmar innan, men är det inte nåt mer, har för mig att det stod mer på det där pappret...

Tacksam för svar... 

• Ceka86
    Quensi skrev 2011-06-11 14:56:46 följande:
    Hej!
    Min son ska operera bort polyper o en del av halsmandlarna på måndag, men nu hittar jag inte papprena man fick hemskickade med info om operationen och vad man skulle tänka på...
    Ringde in till dom i fredag för att få lite info och fick reda på att han inte skulle äta 6 timmar innan o inte dricka 2 timmar innan, men är det inte nåt mer, har för mig att det stod mer på det där pappret...

Tacksam för svar... 
    Hejsan!!

Om man blir opererad pa morgonen sa ska de inte ata nagot efter12 pa natten, dricka endast klar dryck till 2 timmar innan operationen. Tank pa att ha paracetamlo alternativ ipren hemma. Massvis med glass och saft. Kan inte komma pa nagot mer. Skriver mer om jag kommer pa mer.
Svar på tråden halsmandlar ska bort på min 5 åriga son