• Cornellia

    Inköpstråden ~ BF september 2011

    Efter en kvälls funderande över inköpslista, så insåg jag ju behovet av en inköpstråd. Skrattande

  • Svar på tråden Inköpstråden ~ BF september 2011
  • Cornellia

    Så här ser iaf min lista ut (just nu). Ska ner till ullared om 3 veckor, och tänkte passa på att shoppa lite där, där av behovet av listan så här tidigt.

    Eftersom jag inte har koll egentligen, och inte vill köpa saker "bara för att" så har metoden när listan tagits fram sett ut som följer. Jag har letat i massor av "inköpstrådar", tagit alla listor jag hittat och lagt ihop. Sen har jag sorterat bort allt som folk i trådarna påpekade var rätt onödigt. Där efter har jag lagt till saker som jag tänkt på sedan innan och som jag vill ha

    Ge mig gärna lite input!

    Kläder
    2 st body storlek 50
    1 par byxor storlek 50
    5 st body storlek 56
    3 par byxor storlek 56
    2 par hängselbyxor storlek 56
    3 pyjamaser storlek 56
    1 tjocktröja storlek 56
    5 st body storlek 62
    3 par byxor storlek 62
    2 par hängselbyxor storlek 62
    3 pyjamaser storlek 62
    1 tjocktröja storlek 62
    6 par strumpor
    1 hjälmmössa

    Vagn
    Vagn
    Babyskydd
    Regnskydd till vagn
    Hjulskydd till vagn
    Barnvagnslås
    Vagnleksak
    Skötväska

    Sova
    1 spjälsängskudde
    1 vagnskudde
    1 tunn filt
    2 st gallerfiltar
    2 st Madrasskydd
    Madrass till spjälsäng
    Istoppsfilt

    Sköta
    Skötbädd
    Skötbäddsöverdrag
    Badbalja
    Babytvål
    Barnolja
    Bepanthen salva
    Våtservetter
    Tvättlappar
    Kräkhanddukar
    Engångsblöjor
    Nässug?
    Febertermometer
    Tops

    Mata
    Bröstpump
    Calma dinapp+flaska
    Medlea förvaringsflaskor 3 st
    Flaskborste
    Napp
    Napphållare

    Till mamma
    1 st amningsbh
    1 st amningskupa
    Amningsinlägg
    1 st amningslinne
    Stora bindor

    Sy
    Åkpåse
    Dra-På-Lakan 4 st
    Påslakan 3 st
    Örngott 4 st
    Örngott vagn 2 st
    1 st Spjälskydd
    Blöjor

  • betula

    Bra m nån annan som verkligen tagit tag i inköpslista ;) Jag har inte tagit tag i det där riktigt ännu, men jobbar lite på nån typ av lista i huvudet :)

    Utifrån din lista så har jag väl dessa !ändringar!

    Vagn
    -barnvagnslås
    -hjulskydd
    -vagnleksak

    Sova
    +spjälsäng
    +sängkläder

    Vad är gallerfilt?

    Sköta
    +Byrå
    +tygblöjor
    + ev skötbord??
    + bärsjal

    Mata
    Har jag inte tittat på eller tänkt på alls ännu

    Göra själv
    Virka filt i ull
    virka filt i bomull
    virka skallra och figurer till vagnmobil mm

    Sen lär det väl dyka upp en miljon saker till kanske... :D

  • hanna elise

    Oj så imponerad jag blir, själv har jag inte alls hunnit tänka så långt.

    När jag läste igenom så saknade jag dock en sak : Insektsnät till vagnen.
    Det behövs iaf här i norrland. ;)
    Även i september kan det finnas några elaka getingar och mygg

    Behöver man kudde? Minns inte att vi hade det när dottern var bäbis, men det kanske man borde ha?

  • Cornellia
    hanna elise skrev 2011-03-14 15:47:12 följande:
    Oj så imponerad jag blir, själv har jag inte alls hunnit tänka så långt.

    När jag läste igenom så saknade jag dock en sak : Insektsnät till vagnen.
    Det behövs iaf här i norrland. ;)
    Även i september kan det finnas några elaka getingar och mygg

    Behöver man kudde? Minns inte att vi hade det när dottern var bäbis, men det kanske man borde ha?
    När jag tänker efter som kanske ett insektsskydd är en bra idé. Tack

    När jag har läst runt så rekommenderas det att de har kudde för att undvika platt huvud. Men det ska tydligen vara en speciell kudde med precis lagom stoppning, och man ska lägga dem så att även axlarna ligger på kudden. När dom börjar vända sig på mage ska man ta bort kudden. (enbart information jag läst mig till här på FL).

    Jag kommer köpa kuddar från www.minimundus.se
  • NornaB

    Jag jobbar än så länge oxå på en lista i huvudet, har köpt endel och la precis en order på minimidus på täcke,. kudde & påslakan till vagn och en kudde till spjälsäng. Täcke ska jag ha mitt gamla fina orange från 70 talet med vita och svarta katter. Kommer att få sy påslakan till det eftersom det har lite udda mått. 


    Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • MuM2girls

    Här ska det bara kompiteras med saker då jag har mycket all aredan!!!


    Vagn:
     En ny syskonvagn med de mesta man behöver
    Ny skötväska


    Leksaker:
    Babygym då det förra har gått sönder, skall köpa en i tyg denna gång:)


    Kläder:
    Fler strumpor, då det verkar som en av de blir uppätna av tvättmaskin
    Mössa
    Någon ny boddy i 50 till den lille.

    Skötsel:
    Newborn blöjor
    Nässug
    Koksaltlösning

    Sova:
    Täcke
    Kudde
    filtar
    Speldosa
    Ett skydd till vaggan

    Äta:
    Mam flaskor

    Övrigt:
    Nappar mam
    Bärsele

    Tjejer glöm inte bilstol, helt ärligt så förköper man sig med gräjer, tex engångs  tvättlappar, köpte en hel drös med sådan gula servetter, alla utom 3 är kvar ännu, helt enkelt behöver inte jag dem iallafall!!

  • Cornellia
    MuM2girls skrev 2011-03-14 16:38:09 följande:

    Tjejer glöm inte bilstol, helt ärligt så förköper man sig med gräjer, tex engångs  tvättlappar, köpte en hel drös med sådan gula servetter, alla utom 3 är kvar ännu, helt enkelt behöver inte jag dem iallafall!!


    När det gäller sådana lite billigare saker så tänker jag att det inte gör så mycket om jag inte använder dem, OM jag behöver dem så vill jag att det finns iaf.
  • MuM2girls
    Cornellia skrev 2011-03-14 16:41:35 följande:
    När det gäller sådana lite billigare saker så tänker jag att det inte gör så mycket om jag inte använder dem, OM jag behöver dem så vill jag att det finns iaf.
    Jo det är sant, men det är ju olika om man köper de eller ej. Men denna gång så ska jag inte köpa några :D Tar bara en massa plats i vårat lilla badrum!!

    Just det ullared har billiga bilbarnstolar om någon är intresserad, blev förvånad själv när jag var där för ett par veckor sedan!! Vi har en brittax som vi kommer ha till denna med då den bara kommer vara 2 år när bebben kommer, men vi gav tror jag typ 1500-2000 för den, och de hade jätte fina under tusenlappen!! De har även en fin barnvagn där, skulle jag ha köpt om jag vänta första, billig och bra.
    Babygym, finns fina billiga!! Och ja allt man behöver i skötsel/mat/kläder finns ju där!  Fina matstolar med.
    Tycker de har mer saker en babyproffsen faktiskt!! Förrutom att de bara har ett märke barnvagn då:D
  • sockerslav

    Jag tänkte på din lista över kläder. Jag köpte på mig en massa kläder i neutrala färger innan vår dotter föddes (Vi visste inte vad vi väntade) Dessa blev dock liggande eftersom jag hellre ville ha på henne lite flickigare kläder som jag köpte på Lindex och H&M typ. Så alla beiga och vita kläder som jag köpte på Ullared användes knappt.

    Dessutom köpte jag en alldeles utmärkt amningskudde för 129 pix. Den blev min bästa vän eftersom vår dotter hade höftfel när hon föddes och tvingades ha en frejkakudde (en slags skena för omogen höft) och var som ett litet paket i 6 veckor. Därför blev amningskudden ett måste eftersom jag inte kunde ligga ner och amma på natten.

    Bröstpump skulle jag väntat med, det vet man ju inte ens om man behöver.  

Svar på tråden Inköpstråden ~ BF september 2011