din skrev 2011-06-02 21:12:02 följande:
T:s
Hoppas du har fått hjälp, eller.------??
Jag skulle börjat psykoterapi, en kortvariant på 10 veckor, men dagen innan så ringde hon som skulle ha mig och hade själv blivit sjukskriven, jag blev paff och sen så självklart jättebesviken...men men..sen efter ett par veckor så fick jag en ny kontakt, men hon hade bara tider på dagarna, eftersom jag är lärare så funkade det inte, så jag ska dit först 20 juni

men men jag har försökt att fokusera framåt, att det blir ljusare dagar och att värmen har varit på intåg har bidragit lite till det bättre, även om det mesta kvarstår....
Så snart ska jag gå på den första sessionen, sen lär det ju inte bli så många gånger på sommaren då det är semestertid, men bra att börja iaf!
Helle333 skrev 2011-06-02 21:19:23 följande:
Hur gör jag? Jag var också blyg och tillbakadragen när jag var barn. Mobbad i högstadiet. Mobbad som vuxen av olika personer. Men så på mitt jobb en dag så kom det två personliga coacher. Den ena tipsade om Mia Törnbloms bok Självkänsla nu. Den boken har jag nu levt med i två års tid. Jag gör dagligen övningen Bra Tack Hjälp. Den fungerar. Det innebär att man varje dag (viktigt!) skriver ner MINST tre egenskaper hos en själv som är bra. Tex att man är en bra vän, idag var jag modig, jag är vacker. Sedan ska man skriva ner minst tre saker man är tacksam för: TEx för mig: Tack för pyret i min mage. Tack för mitt jobb. Tack för alla de erfarenheter jag fått under mitt liv. Sedan ska man skriva ner minst en sak under Hjälp. Det kan tex vara Hjälp mig sova gott inatt om det är så att man har svårt att sova, hjälp mig att stärka upp mig själv och min självkänsla etc.
Det är mitt absolut bästa tipos. Bestäm dig en gång för alla att du ska göra något åt din låga självkänsla, köp eller låna Mia Törnbloms bok Självkänsla nu (läs gärna även hennes självbiografi Så dumt! för att få mer koll på varför hon lagt upp övningarna som dem är) och läs igenom boken till och med kapitlet med Bra Tack Hjälp övningen. Det finns även en övning som heter Mindre bra MEN den får du inte göra förrän du jobbat med din självkänsla i MINST ett halvår, så att du har börjat stärka upp dig själv. Och jag personligen har satt en begränsning på den övningen. Jag får bara skriva EN sak under den rubriken. Jag är alldeles för bra på att leta dåliga saker hos mig själv, vilket många andra också är. Men vänta minst ett halvår med den övningen.
Kör bra tack hjälp VARJE dag. Fuskar jag med den i ett par veckor som jag gjorde i början av min graviditet, jag mådde illa och var så trött så jag orkade inte bry mig, och det märktes skillnad på mig efter bara två veckor hade min självkänsla börjat gå ner igen. SJälvkänslan är precis som den kroppsliga konditionen något man måste träna resten av livet, det är tyvärr inte så att man kan göra övningen tre gånger och sedan stannar det kvar. Självkänsla är en färskvara.
Jag har läst Mias böcker och de har mkt tänkvärt, har inte riktigt orkat ta till mig att jobba ordentligt (har inte haft den uthålligheten) MEN ska försöka fokusera mer då mitt liv är lite mindre stressigt i höst.
Helle333 skrev 2011-06-02 21:21:41 följande:
Det står en bra grej i Så dumt! som jag tycker är helt lysande. Den första tanken som dyker upp kan man inte styra över MEN du själv styr över hur du ska hantera den tanken, ska du spinna vidare på den eller ska du jobba på att släppa den?
När jag sitter och försöker plugga matte så kommer tanken: Jag är dum i huvudet! direkt. Jag är skitdålig på matematik, då måste jag själv vara med på att nu tänkte jag en elak tanke om mig själv, ska jag fortsätta spinna vidare på en elaka tanken och klanka ner på mig själv eller ska jag göra mitt bästa för att bryta det negativa tankemönstret så jag kan lägga energin på att få mig att må bra igen!
Du har så rätt att vi styr tanken hur den fortsätter, när jag är i balans och ej så stressad så funkar det mkt bättre och de goda tankarna dominerar, men när jag är obalanserad och stressad ja, då funkar det inte... När jag har pms då är alltid den lilla djävulen på min ena axel och säger hur dum och dålig jag är, skitjobbigt!!
Tack för alla tankar och råd!! Jag återkommer när jag har börjat terapin...