• Agdaa

Säga upp Comhem genom obetald faktura

ComHem har strulat från att jag skaffat abonnemang och nu kan jag inte säga upp det på ett år heller.
    Var sen med deras (skyhöga) faktura nu och såg att det stog på påminnelsen att om pengarna inte kommer in går ärendet vidare till inkasso (förstås) och sen stänger de av abonnemanget och man får en straffavgift när det kommer igång igen.
    Funderar nu på om man ska skita i betalningen å få det avstängt ett år å sen aktivera det lagom tills det går att säga upp. Då har jag ju sparat alla månadsbetalningar som skulle bli ca 7000 på ett år.
    Kan man göra så?
    Fast iom att man inte betalar till inkassoföretaget då så antar jag att man får en prick på sig i registret å det vill man ju inte.
    Nån som vet hur man ska göra?

• Svar på tråden Säga upp Comhem genom obetald faktura
  • Lowika

Om något inte funkar så får du ju reklamera "varan" som ett första steg.

• Fidelis ad urnam

Om du inte betalar fakturan så går den till inkasso och sedan till kronofogden. Låter inte som en smart idé, eller hur?
    Kolla med dem om du istället kan säga upp det i förtid och få en straffavgift av dem för att du bryter avtalet.

• Pappa G

Den lösning som du beskriver lär bara resultera i ändå dyrare kostnader från ett inkassoföretag, och till slut ett betalningsföreläggande från Kronofogden..

• Blablabla

Betala på en gång & stå ut. Har också Comhem &  kan säga, sååååååååååååå dåligt företag. Kommer själv säga upp det när möjlighet ges, men att göra som du tänker, kommer bara du själv drabbas av.

• MajaVira

Om abonemanget är bundet på ett år kommer du nog få en slutfaktura på de kvarvarande månadsbetalningarna, så du kommer förmodligen inte slippa några kostnader. Istället åker du bara på straffavgifter och inkassokostnader, därefter hamnar du hos Kronofogden och får en betalningsanmärkning.

• Agdaa

Jo, antog nog att det var så. Tänkte bara om någon hade nån öppning.
    Men ni har rätt. Bäst att betala å kanske säga upp mot straffavgift istället då.
    ComHem måste vara det sämsta företaget någonsin:(
    Alltid otrevliga när man ringer.

• vap

Du är medveten att du blir skyldig comhem den summa du inte betalar? Med andra ord inget du kan krångla dig ur, trots allt har du ett abonnemang som du har godkänt. Att tro att du kan strunta i att betala... va? Är du 12

Att lösa/avsluta abonnemanget kan du självklart göra men då får du en klumpsumma på resterande pengar som du egentligen ska betala under kommande år. Mao ingen bättre lösning när det är så länge kvar.

• vap

Ja agdaa att tro en sådan sak får mig att undra. Att som du skrev i min gästbok att du är i din bästa ålder, kul för dig.

Men att tro en sådan sak som att struntar jag i räkningar så kan det gå vägen, får mig anse att du lever i det blå. Och det är min åsikt.

• Fidelis ad urnam

Kan inte annat än att hålla med Vap.
    Det är lite skrämmande om du faktiskt, på något plan, trodde att du skulle komma undan från ditt abonnemang hos comhem på det sättet.

• jassikan

Betala. Och reklamera sedan tjänsten om de inte lever upp till sina egna villkor.

Att bara strunta i att betala en faktura är inte en lösning, oavsett vad det handlar om.
    Gör du så kommer du bara att förstöra för dig själv. Du kommer att få svårt att få köpa något på kredit i tre år framöver, en betalningsanmärkning ligger kvar i tre år.

Betalar du inte får du först betala påminnelseavgift vilket normalt sett är 50:- och när det hamnar hos inkasso tillkommer 160:- + ev. ränta. Går det sedan vidare till kronofogden så tillkommer ytterliggare kostnader.
    Du kommer i slutänden stå med ännu högre kostnader och betalningsanmärkningar, troligen en anmärkning per obetald faktura.
    Dessutom kan du drabbas av indrivning/utmätning av olika slag - de kan ta pengar från ditt bankkonto, ta saker du äger, begära utmätning på din lön (arbetsgivaren betalar in en del av din lön direkt till fogden) men du får behålla minst det de kallar för normalbelopp, de kan även utmäta fonder/aktier och fast egendom.

• vap

En sak som kanske inte alla vet om men som är logiskt om man tänker på det är att varje obetald faktura ger en anmärkning. De räknas inte ihop till en klumpanmärkning utan för varje månad obetald faktura ger en ny och tiden för att den finns kvar flyttas fram.

Svar på tråden Säga upp Comhem genom obetald faktura