• Marionn

    Utomkveds - operationen hjälpte inte! LIVRÄDD!!

    Hej på er!

    Det skulle vara så himla skönt att få prata med någon som varit i en liknande situation!! Jag är så himla rädd...

    I fredags opererades jag pga. ett utomkvedshavandeskap. De hittade ingenting som de med säkerhet kunde säga var ett foster, men de sög ut en del blod och blodklumpar som låg i buken. Dagen efter operationen tog de ett hcg-test och så skulle jag in igen nu på fredag för att ta ett test till, för att se att hormonet gått ner. De tog inte ut någon av äggledarna eftersom de inte kunde se nån tydlig graviditet i dem och de såg bra ut. Jag har dessutom några "vanliga" cystor på höger sida, som de lämnade kvar eftersom de såg normala ut, tyckte de.

    Men så blir jag uppringd idag av överläkaren som säger att testet de tog dagen efter operationen visat att hcg-nivån ökat till 300-nånting från 200-nånting, som det låg på innan operationen. Alltså är graviditeten kvar, jag är typ tilbaks på ruta noll! Nu ska jag in på onsdag och testa hcg-nivån igen, och om den inte gått ner då så ska de, samma dag, göra en skrapning och därefter får jag nog cellgifter för att ta död på eventuell graviditetsvävnad som finns kvar nånstans. Om inte det funkar, blir det nog operation igen, sa hon.

    Nu är jag jättejätterädd och deppad, jag som trodde att eländet var över nu! Det känns som att ha en tickande bomb i sig. Det är jätteläskigt att de inte vet var graviditeten finns nånstans. Och att behöva opereras/skrapas och få cellgifter och allt. Jag är rädd för att plötsligt bli jättedålig. Dessutom är sorgen över att det inte blev en vanlig graviditet också jobbig.

    Har nån varit med om detta innan? Hur gick det? Hur mår ni idag?

  • Svar på tråden Utomkveds - operationen hjälpte inte! LIVRÄDD!!
  • Maddisen80

    Hej tyvärr har jag ingen erfarenhet av utomhavendskap ,men jag hoppas att de gå  bra för dig ,du får krya på dig och updatera sen hur det går.

  • My sunshine

    Usch så jobbigt.. har inte heller vart med om det men opererades själv för ca 1 månad sen o plussade igår e själv rädd att den e kvar fortfarande att dom inte fick bort dem. vill verkligen inte gå igenom detta igen..
    Hoppas de går bra för dig.

  • Heureka

    Vill bara skicka en stor stöttande kram och önska dig stort lycka till.


    Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Shibby 78

    Jag har gått igenom två x, och varje gång har jag fått operera bort en äggledare. Har dock inte gått igenom det du gör nu, att dom inte hittar graviditeten. Jag vill önska dig lycka till och är det annat du undrar så kan jag försöka svara. Har dock som sagt ingen erfarenhet av exakt det du går igenom nu.
    Du ska se att det går bra, dom har ju full koll på dig samt en behandlingsplan.

    Kramar till dig!


    X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Kotten, BF 6/10 -11
  • Vickan I

    jag har gått igenom liknande som du, beklagar så mkt och förstår att du är ledsen. Plussade svagt på test, fick en blödning och tänkte tidigt missfall. Testen blev starkare. Blodprov senare visade att hcg inte steg som det skulle, men ändå steg. Vid VUL kunde de inte se en graviditet någonstans, men någon rest satt ju någonstans och producerade hcg. Fick metotrexat (cellgiftsprutor) för att avbryta det hela. Första sprutan hjälpte inte så fick en till en vecka senare. Då kom blödningen och hcg började sjunka. Fick ta flera blodprover till hcg var nere på noll. Sedan ska man tydligen vänta minst 3-6 månader (olika läkare säger olika länge) innan man får bli gravid igen för cellgifterna ska ur kroppen.


    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Marionn

    Tack för era stöttande svar, va fina ni är!

    Sunshine: hoppas det ordnar sig på bästa sätt!

    Shibby: oj, va tråkigt, måste ha varit jobbigt att gå igenom det där. Bra med IVF, vilken tur att man har det i vår tid.

    Vickan: jag kan tänka mig att det kan vara läskigt när första sprutan inte hjälper. Eller, jag skulle nog känna så, tror jag. Men va bra att det andra hjälpte. Var det innan du fick din son? Och hur var det att ta sprutorna, mådde du jätteilla, behövde du vara sjukskriven länge?

  • kanske 4a

    Jag har haft ett X och har förmodligen ett till nu. Men jag har inte varit i samma situation som dig, när jag blev opererad hade jag blod i hela buken och de hittade cellvävnad i min vänstra äggledare som det också var ett hål på. Efter operationen gick hcg ner utan problem. Jag förstår att du är livrädd och jag har samma känsla som du nu, att jag går omkring med en tickande bomb. Har nyss varit och tagit mitt andra hcg prov och ska till läkaren nu 10.30 för VUL igen. Jag hoppas att cellgifterna hjälper, det är skitjobbigt att aldrig få klart besked så man kan lämna det bakom sig och gå vidare. Stor kram till dig!

  • Maddisen80
    kanske 4a skrev 2011-03-15 09:34:41 följande:
    Jag har haft ett X och har förmodligen ett till nu. Men jag har inte varit i samma situation som dig, när jag blev opererad hade jag blod i hela buken och de hittade cellvävnad i min vänstra äggledare som det också var ett hål på. Efter operationen gick hcg ner utan problem. Jag förstår att du är livrädd och jag har samma känsla som du nu, att jag går omkring med en tickande bomb. Har nyss varit och tagit mitt andra hcg prov och ska till läkaren nu 10.30 för VUL igen. Jag hoppas att cellgifterna hjälper, det är skitjobbigt att aldrig få klart besked så man kan lämna det bakom sig och gå vidare. Stor kram till dig!
    Jag h¨åller tummarna och tår för dig med att de går bra, du får berätta hur de har gått sen. Kram
  • Vickan I

    Det var efter sonen det hände. Inte så läskigt att sprutan inte fungerade mer jobbigt få man bara ville få det klart och ett slut på "eländet". Mådde lite illa och fick huvudvärk av sprutorna. Var hemma från jobbet då men mest för att det var psykist jobbigt med allt och sorgen att det inte blev ngt osv. sprutorna fick jag på sjukhuset av en sköterska i skinkan.

  • kanske 4a

    Nu är jag hemma igen och det är med största sannolikhet ett nytt X, jag har grinat hela vägen hem. Jag "visste" ju det eg men det känns skit att få det konstaterat. HCG har stigit från 96-600 så det är jättemycket men läkaren hittar fortfarande ingenting på VUL. Jag ska tillbaka på torsdag och om inte HCG har sjunkigt mycket till dess så kommer jag mest troligt få en spruta med cellgifter. Så förhoppningsvis slipper jag operation den här gången men det känns verkligen skit!!

Svar på tråden Utomkveds - operationen hjälpte inte! LIVRÄDD!!