• musiknallen

Någon som haft framfall (rectocele)?? vad kan man göra åt det?

Hej.

Är jämt förstoppad och har de senaste året haft väldigt svårt att få ut bajset oavsett konsistens.
    Har gjort defekografi röntgen som visade att jag har ett enterocele (ett sorts bråck där tunntarmen far ner i bukhålan och trycker mot tjocktarmen) och ett rectocele (framfall av tarmen mot slidan)
    och en liten analprolaps.
    Rectocelet gör att jag har väldigt svårt att få ut bajset. Tarmen buktar in i slidan i nedre delen av äntarmen och det blir som en ficka som det typ fastnar i. Jag kan känna klumparna om jag sticker in ett finger i slidan.

Läste mer på nätet och där stod det att det är vanligast att få ett rectocele efter en graviditet och förlossning då allt tänjs ut i bäckenet.
    Men jag har inte varit gravid utan i mitt fall bara varit  förstoppad. Har ofta fått sitta och krysta i upp till en timme.

Nån mer som haft detta? Vad kan man göra åt det?

Vi försöker också bli gravida men då blir väl troligen det här ännu värre. Man brukar ju bli väldigt förstoppad av en graviditet.
    Men läste på nätet (på någon medicinsida) att om man opererar detta så kan operationen bli omintetgjort efter en graviditet och förlossning.

• Svar på tråden Någon som haft framfall (rectocele)?? vad kan man göra åt det?
  • So nice

Hej 

vet inte riktigt va jag ska säga jag fick mitt rectosele med barn nr 3 hade jag vetat att det varit detta så hade jag förlöstmed kejsarsnitt barn nr 4. om du blir gravid ska du kräva  kejsarsnitt jag har op med 2 ggr utan att ha blivit bra väntar nu på att bli op igen.. lägger all föhoppning på denna gång och läkare.

Har samma symptom som dig ständigt förstoppad, skit trist!!

Lycka till

Svar på tråden Någon som haft framfall (rectocele)?? vad kan man göra åt det?