• Ninna11

Hjälp!!! Nybliven mamma med lite frågor!

Hej alla

Jag behöver hjälp!

Jag är nybliven mamma till en liten flicka och jag måste erkänna att jag är väldigt osäker :(

Jag behöver lite tipps och rår från Er!

Vi börjar med flaskmatning.. Har kört Mams flaska men idag köpte jag Dr Brown anti-kolik eftersom i Mams flaska blev det massor med bubblor och hon fick ofta hicka efter maten samt spydde.. Så nu ska jag prova den här nya flaskan och när man läser bruksanvisningen hur man ska rengöra den är det helt konstigt.. Om man ska sterilisera flaskan måste man köpa speciell lösning som bara Dr Brown säljer men min fråga till Er är, kan man inte bara sterilisera den i bara vatten?? Tips!?
    Och sen står det att man inte får värma flaskan i micron?!

Annan fråga.. Jag använder Nan 1 och bara flytande, vågar inte använda pulver eftersom jag är rädd att det inte ska lösas upp :(
    Ni kanske tycker jag är helt galen och dum men jag är osäker, snälla hjälp mig!!

När man läser hur man ska tillaga maten är det 1002 momenter :(
    Först ska man koka vattnet, ok, klart! Sedan ska det svalna till 40 grader och det är då man ska göra maten.. Ok... Men varför kan man inte ha det svalnade vattnet i termos!? Det kommer ta en evighet om jag ska göra maten enl deras anvisning! Och min lilla tös gillar inte att vänta!
    Kan man inte sen också värma maten i micron?!
    Hur gör ni?!

Hjälp mig tjejer, snälla!
    Jag skulle uppskatta det!

MVH
    Osäker mamma

• Svar på tråden Hjälp!!! Nybliven mamma med lite frågor!
  • flingansnö

Ok, jag kan inte svara ang flaksan, fr jag hara bara använt MAMs flaska.  Men ang ersättningen pulvret så är et såhär. Man behöver inte koka komunalt vatten, utan man kan blanda direkt från kranen, (kallt vatten) Men om man vill vara extra nogran och verkligen på den säkra sidan n så kokar man vatten på morgonen, häller i en ren tillbringare och ställer i lkylen övertäckt, Detta blandar man sedan ersättningen med, och så värmer man i micron eller i vattenbad. . När man ska iväg har man med sigen termos med lagomt vatten i, och pulver i en speciell vällingdoserare.

ps: ursäkta stavning, har bebis i famnen....

• Ninna11

Tack Snowflake :)

Det var snällt!
    Jag får väl ha vatten i en termos..
    Jag fattar inte att jag är så osäker i allt, måste skärpa mig!
    men det är så skönt att fråga någon.. Mina kompisar som har barn, alla ammar ju, det kan inte jag :(

• flingansnö

fråga på du! Jag vet hur osäker man bli! men om ngra veckor kommer du att vara kung på det där! jaglovar!! Hoppas att du fårsvar på det där med flaskan av ngn som vet! Jag har haft turen att ha barn so varit ok i magen!  Om hon får tokont i magen så finns bra massage att göra, samt attbära is jal eller sele är bra för deras små magar!

• Munchies

Man behöver inte koka vattnet om man ar kommunalt vatten.

Mät upp vatten, mät upp pulver, in i micron tills det är lagom varmt. Så gör de allra flesta.

Ett tips är dock att ha en vällingdoserare och termos med varmt vatten vid sängen på natten så du slipper gå upp och värma. Smidigt när man är ute också!

• Munchies

Förlåt Snowflake, missade ditt inlägg.

• flingansnö

och en sak till, när bebis blir större, sådär fyra fem måndare och det inte längre är lika kaut med helt exakta mått, då kan man hälla pulver direkt i flaskan när man ska iväg och så bara ha med sig varmt vatten, då sluipper man det där med vällingdoseraren. praktiskt!  Men tänk på att hellrelite för mkt vatten då än fr lite

• flingansnö
    Munchies skrev 2011-03-14 18:42:50 följande:
    Förlåt Snowflake, missade ditt inlägg.
    ingen fara!
  • MissSindra

Hej.

Ville bara kolla om du vet att det även är ok att ge henne Nan2 redan nu iom att du inte ammar. Detta fick jag själv inte reda på förrens min dotter var 4 mån. De är mer järn i den och det ska vara bättre för dem enligt mitt BVC.

Nans pulver är dessutom väldigt lätt så det är inga problem med att få det att lösa sig i vatten..

Lycka till och njut av din flicka...

• tideloo

När vi använde dr Brown kokade vi flaskorna! Förutom den gula grejen! Om du ska ha den i micron så ska du bara ha själva flaskan utan napp,å det som är i!

• anansie

Jag har MAM flaskor men köpte idag en Dr Brown då lillan är väldigt gasig och har ont. Jag kokade flaskan o allt annat i vanligt vatten bara. Ska bli intressant o se om den funkar.

Vatten kokar vi upp och ställer in i kylen, sen har vi en vattenkokare som man kan ställa in temperaturen på. Så  vi värmer det till 40 grader och häller i termos. Jättesmidigt. Innan så kokade vi vatten som vi lät svalna till ca 40 grader sen hällde på termos. Termos är asbra helt enkelt. Jag tycker pulvret löses upp bra så köp det om du vill spara pengar :)

Jag var oxå helt stirrig i början innan jag kom in i det.. Men det kommer gå jättebra ska du se Glad
    Lycka till !

• Mossan88

Har ingen dr brown flaska, men funderar på & köpa en då min minsting skriker dagarna igenom :(
    Är den bra??

Har MAM flaskor annars & dom e bra tycker jag, men de kan ju va dom som oxå är en anledning till att hon skriker så mkt... Kanske.. Värt & testa kanske?

När du häller i pulver i flaskan, håll flaskan i händerna o snurra som om du rullar köttbullar typ? fast fram & tillbaka... Hm, de va svårt & förklara....!
    Sen skaka den i 15 sek ordentligt! :) Då e där garanterat inga klumpar :)

Jag kokar vatten varje kväll, ca 1,5 liter vatten & häller upp i en kanna.
    Sen tar jag o häller upp i flaskan när de e matdax & micrar vattnet UTAN pulver, sen i med pulvret & shakar som bara den :)
    Ska jag iväg så kokar jag upp vatten i en termos & tar med en mugg som jag har vattenbad i sen, om jag inte hittar micro. DOCK kan man inte de med MAM, så jag har alltid en annan flarra med som jag värmer vattnet i & sen hällerp å mam flarran.. Men oftast har jag tillgång till micro..

De där me att man inte behöver koka kommunalt hade jag inte litat på... Man ska väl egentligen koka allt vatten i minst 3-4 månader?
    Jag kokar alltid.

Anansie: var köper man en vattenkokare som man kan ställa in grader på? Smidigt!

• anansie
    Mossan88 skrev 2011-03-27 21:37:35 följande:
    Har ingen dr brown flaska, men funderar på & köpa en då min minsting skriker dagarna igenom :(
    Är den bra??

Har MAM flaskor annars & dom e bra tycker jag, men de kan ju va dom som oxå är en anledning till att hon skriker så mkt... Kanske.. Värt & testa kanske?

När du häller i pulver i flaskan, håll flaskan i händerna o snurra som om du rullar köttbullar typ? fast fram & tillbaka... Hm, de va svårt & förklara....!
    Sen skaka den i 15 sek ordentligt! :) Då e där garanterat inga klumpar :)

Jag kokar vatten varje kväll, ca 1,5 liter vatten & häller upp i en kanna.
    Sen tar jag o häller upp i flaskan när de e matdax & micrar vattnet UTAN pulver, sen i med pulvret & shakar som bara den :)
    Ska jag iväg så kokar jag upp vatten i en termos & tar med en mugg som jag har vattenbad i sen, om jag inte hittar micro. DOCK kan man inte de med MAM, så jag har alltid en annan flarra med som jag värmer vattnet i & sen hällerp å mam flarran.. Men oftast har jag tillgång till micro..

De där me att man inte behöver koka kommunalt hade jag inte litat på... Man ska väl egentligen koka allt vatten i minst 3-4 månader?
    Jag kokar alltid.

Anansie: var köper man en vattenkokare som man kan ställa in grader på? Smidigt!
    www.pricerunner.se/pl/68-916814/Vattenkokare/Philips-HD4685-Black-priser
    Jag fick en när jag fyllde, tror den vart köpt på elgiganten men finns nog lite varstans.
    Köp en, det är så värt det.

Ang Dr Brown flaska tycker jag verkligen du ska köpa en om din lilla har problem med gaser och magen. Va använder bara de flaskorna nu och inte MAM alls. Märker att hon äter mycket saktare med Dr Brown vilket jag tror underlättar väldigt mycket. Hennes mage har blivit mybket bättre sen vi börja med dom, hon har inte alls lika mkt gaser.
    Den kostar ca 120 kr och det är ju så värt det om den lilla kan må bättre med hjälp av den, testa !  
  • Mossan88
    anansie skrev 2011-03-27 22:01:24 följande:
    www.pricerunner.se/pl/68-916814/Vattenkokare/...
    Jag fick en när jag fyllde, tror den vart köpt på elgiganten men finns nog lite varstans.
    Köp en, det är så värt det.

Ang Dr Brown flaska tycker jag verkligen du ska köpa en om din lilla har problem med gaser och magen. Va använder bara de flaskorna nu och inte MAM alls. Märker att hon äter mycket saktare med Dr Brown vilket jag tror underlättar väldigt mycket. Hennes mage har blivit mybket bättre sen vi börja med dom, hon har inte alls lika mkt gaser.
    Den kostar ca 120 kr och det är ju så värt det om den lilla kan må bättre med hjälp av den, testa !  
    Vår lilla äter jäkligt sakta med mam oxå, men hon spyr som f***n. Fast de har hon först börjat med sen vi började med Nutramigen..
    Ah, de e så svårt att inte veta va som e felet me dom små liven.. Min andra va helt tvärtom, en lättare unga kan man inte ha.. Och nu har vi fått raka motsatsen :(

tack för tipset :)
  • infragilis

Ha inte avsvalnat vatten i termos. Pulvret är inte sterilt och det har hänt att barn blivit sjuka och till och med dött pga parasiter i ersättningspulvret. Därför ska vattnet vara minst 70° varmt när det blandas med pulvret.

• Pärlhönan

Alla hittar sin metod. Vi har kört både med att värma i micro ( med förberedda flaskor), vattenkokaren (flaskan har sedan fått svalna i vattenbad). Har vi nu hittat vad vi tycker fungerar bäst för oss.
    Pulver i flaska, ta lite kokande vatten från vattenkokaren (pulvret löser sig på nolltid i varmt vatten) sen späder vi med kallt vatten från kranen (kommunalt vatten behöver man ej koka. ). Blir ungerfär 50/50 varmt o kallt vatten. Skaka, smaka o servera

Svar på tråden Hjälp!!! Nybliven mamma med lite frågor!