• pappa1981

Behöver hjälp

Jo det är så här att min fru är väldigt nere av många olika saker (om jag ska gå på det så blir inlägget väldigt långt), vi sitter och pratar varje kväll om hur hon ska ta sig upp ur denna håla, hon har försökt att prata med flera av hennes vänner men dom verkar inte förstå hur dåligt hon mår och jag känner att mitt stöd inte räcker,

hur ska jag gå tillväga för att få upp henne ur hålan, hon vill inte gå till en hjärskrynklare

MVH en orolig pappa och man

• Svar på tråden Behöver hjälp
  • Loreena

Det finns bra kuratorhjälp att få via BVC, de är inte "hjärnskrynklare"...

• Munchies

Men varför vill hon inte söka hjälp? Om det är lätt att fixa så behövs det ju bara några få möten, och då är det väl en lämplig och lätt väg att ta? Om det tar många träffar så är ju det ett tecken på att hon behöver hjälp!

Det heter inte hjärnskrynklare. Man brukar syfta på psykologer när man använder den nedsättande termen. Hon kommer inte få träffa en psykolog (med största sannolikhet). Hon kommer att få en vanlig samtalskontakt, kan vara en t.ex. en kurator eller sjuksköterska. Samtal med en utomstående kan ju göra susen.

Utan att veta vad problemen handlar om är det väldigt svårt att ge råd.

• Lund82

Kanske finns det något i hennes liv som är bra och gott? Hur har hon gjort för att nå dit? Hur skulle hon kunna göra för att få mer av detta? Finns det något hon gjort när hon löst andra bekymmer i livet som skulle kunna vara till hjälp för henne att ta sig vidare i livet nu? Fråga henne gärna om dessa saker och be henne berätta detaljer.

Detta är lösningfokuserade frågor som ibland kan vara till hjälp när man fastnar i en negativ tankespiral. Det bryter för en del människor effektivt tankemönstret man vant in. Naturligtvis är det kanske bäst att en utbildad lösningfokuserad terapeut ställer dessa frågorna men det skadar inte att du försöker hjälpa  hennne bryta tankemönstret. Hoppas ni kommer vidare!

• pappa1981

Till lund82
    det så här att varje gång hon kommer upp sig lite typ (inte alla gånger men det känns som det) så är det någon/något som händer på andra sidan som drar ner henne igen, det känns som att hon aldrig få riktigt vara lycklig.

• Lund82

Uscha, det låter ju inget vidare! Låter som om att hon har en omtänksam make i dig. Menar du yttre omständigheter som hon inte kan påverka? Om det är så är det naturligtvis tungt, livet drabbar oss alla olika. Jag tänker ändå att det skulle kunna vara en god idé för henne att bygga upp en grundtrygghet i sig själv. Hon kan inte påverka allt som händer  henne men det hon kan påverka är hur hon väljer att hantera livets motgångar och hur hon tar till vara livets goda. Jag vill inte låta klämkäck eller förminska din frus problem, så ta det inte på fel sätt. 

Beror det inte på yttre omständigheter utan att din fru i perioder går in i en "låg sinnesstämning" tror jag att hon skulle kunna få god hjälpa av sjukvården. Det kan ju vara en psykiatrisk diagnos som i sådana fall orsakar hennes låga perioder och för en hel del diagnoser kan man med medicin få en mycket god effekt.  

• pappa1981

nä det är oftas yttreomständigheter som t ex kompisar som bildligt talat sparkar på henne när hon ligger ner

• Lund82

Det låter ju inte som några kompisar direkt. Kan bara säga vad jag personligen anser och det är att relationer som man inte mår bra av ska man aldrig bibehålla. Vänner och även kompisar ska få en att må bra och stödja en när man inte är på topp! Jag hade iaf gett rådet att avsluta dessa relationer direkt för att gå vidare mot något bättre. 

Svar på tråden Behöver hjälp