• Anonym

mycket ärrvävnad i mellangården

fick barn för 10 veckor sen. syddes mycket.

har jättetjock ärrvävnad i mellangården och den skiftar i blått/lila. normalt?
    kommer aldrig mer vilja visa mig för min man om jag ska se ut såhär.

• Svar på tråden mycket ärrvävnad i mellangården
  • Anonym

blir ledsen att ingen har svarat och antar att dett betyder att jag är ensam om att se ut såhär efter en förlossning

• Anonym (ingen aning)
    Anonym skrev 2011-03-14 19:41:13 följande:
    fick barn för 10 veckor sen. syddes mycket.

har jättetjock ärrvävnad i mellangården och den skiftar i blått/lila. normalt?
    kommer aldrig mer vilja visa mig för min man om jag ska se ut såhär.
    Vet faktiskt inte tyvärr. Mitt bästa tips är att ringa och fråga din läkare eller BM. Ärrvävnad är tjockare precis i början, inget ovanligt. färgen bleknar även med tiden. Men ring och fråga!
  • hannelelle

Jag såg ut som ett enda stort blåmärke i underlivet efter att jag fött barn. Syddes också mkt, sfinkterruptur.

Det kommer att blekna och ärren mjukna, men om du är orolig eller har ont/känns stramt, kontakta gyn/kvinnoklinik!

Jag sökte hjälp på en kvinnoklinik och de hjälpte mig otroligt mycket, idag har jag i princip inga problem alls!  Känner inte av eller ser ärrvävnaden. Det tar tid men det kommer att bli bra!

Lycka till!
    Vet precis hur jävligt det känns.

• Smulan87

Som mig då TS.

De tog ett år innan ärrvävnanden syntes MINDRE.
    Jag är dock lite felsydd, men de är ff rött och kan vara irriterande ibland.

efter 10 veckor är de ff inte riktigt läkt ännu, de löser sig ska du se.

• hannelelle

Ska tillägga till mitt inlägg att det var 2 1/2 år sen jag födde barn.

• Anonym
    hannelelle skrev 2011-03-15 16:00:13 följande:
    Jag såg ut som ett enda stort blåmärke i underlivet efter att jag fött barn. Syddes också mkt, sfinkterruptur.

Det kommer att blekna och ärren mjukna, men om du är orolig eller har ont/känns stramt, kontakta gyn/kvinnoklinik!

Jag sökte hjälp på en kvinnoklinik och de hjälpte mig otroligt mycket, idag har jag i princip inga problem alls!  Känner inte av eller ser ärrvävnaden. Det tar tid men det kommer att bli bra!

Lycka till!
    Vet precis hur jävligt det känns.

jag fick med sfinkerruptur

fick ditt läka som det var, eller korrigerades det på nåt sätt?
    Smulan87 skrev 2011-03-15 16:02:58 följande:
    Som mig då TS.

Känns "bra" att man inte är ensam om detta.
    undrar om jag med är felsydd. Det ser ju helt snett ut där nere.
    Jag har dock inga fysiska problem vid toabesök etc. Det är bara det att det ser så hemskt ut att jag börjar grina när jag ser hur jag ser ut.
  • Smulan87
    Anonym skrev 2011-03-15 17:44:50 följande:
    jag fick med sfinkerruptur

fick ditt läka som det var, eller korrigerades det på nåt sätt?
    Smulan87 skrev 2011-03-15 16:02:58 följande:
    Som mig då TS.

Känns "bra" att man inte är ensam om detta.
    undrar om jag med är felsydd. Det ser ju helt snett ut där nere.
    Jag har dock inga fysiska problem vid toabesök etc. Det är bara det att det ser så hemskt ut att jag börjar grina när jag ser hur jag ser ut.
    På mig sydde dom fel och förmycket, så jag är ff väldigt öm där nere. Snart två år sedan jag födde. Och nu väntar jag nästa bebis om 2 veckor, så jag har fått tid för igångsättning så de inte ska spricka för mycket, vill ha en lite mer kontrollerad förlossning och så. Är livrädd att spricka för mycket, jag kommer säkert få bli klippt då jag är sydd förmycket..

Att det SER illa ut efter endast tio veckor är ganska normalt. Även om de är LÄKT så är de mycket som ska hända i kroppen innan det försvinner utseene mässigt helt. De kommer nog alltid finnas någon typ av ärrvävnad där, MEN den kommer "blekna" med tiden. Den enda som bryr sig är nog DU..? tror inte din sambo/man/fästman bryr sig så himla mycket om det?
  • Anonym
    Smulan87 skrev 2011-03-16 10:00:48 följande:
    På mig sydde dom fel och förmycket, så jag är ff väldigt öm där nere. Snart två år sedan jag födde. Och nu väntar jag nästa bebis om 2 veckor, så jag har fått tid för igångsättning så de inte ska spricka för mycket, vill ha en lite mer kontrollerad förlossning och så. Är livrädd att spricka för mycket, jag kommer säkert få bli klippt då jag är sydd förmycket..

Att det SER illa ut efter endast tio veckor är ganska normalt. Även om de är LÄKT så är de mycket som ska hända i kroppen innan det försvinner utseene mässigt helt. De kommer nog alltid finnas någon typ av ärrvävnad där, MEN den kommer "blekna" med tiden. Den enda som bryr sig är nog DU..? tror inte din sambo/man/fästman bryr sig så himla mycket om det?
    aj då:( vad dålgit av dem att sy fel

jag känner att jag nästan vill ha ett planerat kejsarsnitt nästa gång på grund av vad som hände denna gå¨ng.

jag har inte visat mig för honom så jag vet inte vad han tycker, men att ha en lång utstående lilablå "korv" i mellangården ser inte så jättefräscht ut.
  • Smulan87
    Anonym skrev 2011-03-16 12:09:46 följande:
    aj då:( vad dålgit av dem att sy fel

jag känner att jag nästan vill ha ett planerat kejsarsnitt nästa gång på grund av vad som hände denna gå¨ng.

jag har inte visat mig för honom så jag vet inte vad han tycker, men att ha en lång utstående lilablå "korv" i mellangården ser inte så jättefräscht ut.
    haha men du, jag lovar det kommer försvinna, ge de tid =)
Svar på tråden mycket ärrvävnad i mellangården