• felisa

Korv och bröd!?

Nu kommer säkert många av er finna mig löjlig, men så må vara Jag är gravid efter flertal ivf, och vill inte göra något fel. Går inte denna grav vägen, så vill jag veta att jag iaf gjorde allt vad jag kunde!

Så.. illamående. Inte så trevligt. Äter mest rostat bröd, lagad mat ger mig kväljningar. Har dock ett stort sug efter korv med bröd, men har hört det ryktas om att korv skulle vara "farligt" pga listeria. Nu kommer jag att koka korven, men korv kan man ju inte koka så mycket då den spricker. Tänk om några läskiga listeria-virus(bakterier?) skulle överleva.. Hu!

Så helt ärligt, är det helt 100% säkert att äta korv? I annat fall så blir det mannagrynsgröt.

• Svar på tråden Korv och bröd!?
  • Amy27

Gå in på Livsmedelsverkets hemsida, där kan du läsa exakt vad du ska å inte ska äta.
    Själv har jag ca en månad kvar till BF och har ätit korv med bröd mååånga ggr.

• Lena

jag levde på gatukökskorv och inlagd sill i över en månad när jag var gravid. Båda är helt okej enligt livsmedelsverket

• lindalake

ät korv!!!

det är bara risk för listeria om den är nära utgångsdatum och inte värms upp ordentligt.

• La Lola
    Ät!

En medlem skrämde upp gravida i en tråd (se länk):
    "www.familjeliv.se/Forum-2-113/m57614764-13.html"

Men där finns oxå det svar från Livsmedelverket ang detta o jag lägger in det svaret här i tråden oxå.
    Livsmedelsverket har en grupp på Facebook o det är där jag har ställt min fråga:

"Här är vad jag skrev:
    "På en föräldrasajt påstår en medlem att på en kurs, med Livsmedelsverkets som utbildare att vanlig rå korv (grillkorv, falukorv, prinskorv etc) ska undvikas av gravida pga listeria i de. Samt att parmaskinka, salami och lufttorkat kött numer är ok att äta för gravida för de testas för listeria? Men hallå, problemet är väl ändå toxopla...sma i de o vad 17 är det som gäller kring detta med rå korv?Om detta vore rek nu så borde det väl stå på eran hemsida?"

O så frågade jag detta oxå sen (innan de hade svarat):
    "
    En tilläggsfråga; gäller detta Bullens Pilsnerkorv oxå?"

Här är Livsmedelsverket svar (som kanske inte var så utförligt som jag hade hoppats på):
    "
    Det finns inget råd som säger att man ska undvika korv när man är gravid. Vad gäller salami, parmaskink har du alldeles rätt i att det gäller toxoplasma. Där gäller rådet att frysa skiinkan/salamin innan man äter den./ Upplysningen""
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Korv och bröd!?