Vilket fack??
Hej alla!
Jag och min sambo ska köpa hus och för att få vårt lån så behöver vi båda gå med i facket... nu undrar jag om det är någon här som vet vilket fack man tillhör om man jobbar som personlig assistent???
kram
Hej alla!
Jag och min sambo ska köpa hus och för att få vårt lån så behöver vi båda gå med i facket... nu undrar jag om det är någon här som vet vilket fack man tillhör om man jobbar som personlig assistent???
kram
Varför måste man vara med i fack för att få ta lån?
Fackförbunden har ofta förmånliga medlemslån; jag har själv lånat en gång på ett sådant. Det brukar vara bättre villkor än "vanliga lån". Jag vet inte vilket fack som ansluter personliga assistenter; kanske kommunal? Ring LO och fråga (eller TCO eller SACO om du vill tillhöra dem)!
Vi måste vara med i A-kassan för att få lånet...
Jobbar du som personlig assistent tillhör du kommunalfacket. Fråga kommunen som har anställt dig.
Är själv medlem i Kommunal Älvsborg och har jobbat tidigare inom äldrevården.
Jag är också pers.ass. och jobbar för kommunen, har gått med i Kommunal.
Men om du jobbar privat är det kanske något annat....
Kommunal hör du till, jobbar själv på Kommunal Värmland. I vilken kommun/län arbetar du i? Jag kan i så fall ge dig ett telefonnummer som du ska ringa.
Säkert kommunal om du jobbar kommunalt, men ringa och kolla på olika och hör runt...kanske inte är dem som kan företräda dig bäst för att de vill bara ha medlemmar och sen när kommer till kristan är de urkasaa förhandlare av egen erfarnehet om de jag kommit i kontakt med iaf...kan ju finnas k undantag, men själv inte allt se säger och fråga, tänk kristiskt osv. Kanske t o m räcker att bara vara med i A-kassan?
För att få ett LO-lån så måste man vara med i ett fackförbund, det räcker inte med bara a-kassemedlemskap. Dessutom så tar vi bara emot medlemmar som arbetar på ett företag/kommun som Kommunal har avtal med. Man kan alltså inte bli medlem hos Kommunal bara för att bli medlem någonstans. De medlemmar som vi värvar arbetar alla hos en arbetsgivare som har kollektivavtal med oss.
Ni måste inte gå med i något fackförbund för att var med i A-kassan!!!
Om ni inte känner att ni vill gå med i facket så kan ni välja att endast betala till A-kassan varje månad istället för att betala både fack- och A-kasseavgift.
Sök på "arbetslöshetskassa" på gula sidorna så får du upp en mängd olika A-kassor - ett tips kan ju vara Alfakassan som inte är branschberoende, vem som helst kan gå med.
sabso: jo alltså, man kan vara med i bara a-kassan, men då kan man inte få ett s.k. LO-lån (med bättre ränta). För att få det så måste man vara medlem i facket. Ialla fall på Nordea och Föreningssparbanken. Sen kanske det finns andra förmånliga låneformer för enbart a-kassemedlemmar, men det vet jag inget om tyvärr. Vanliga lån däremot verkar konstigt att man inte skulle få bara för att man inte är med i facket?
ceha: Jepp, jag vet, har själv medlemslån! Men Smurfan81 pratar om villalån och att banken sagt att de behövde vara med i A-kassan för att få lån. Det är ju ett grundkrav från banken att låntagaren har en säkrad inkomst. Men det kanske rent av är så att man får bättre räntor på villalån också om man är med i facket. Det visste inte jag.
Tack för alla svar!!
Håller på att kolla upp allt det där nu...
Kram
Oj, sorry, såg inte att det var trådstartaren som sa det där med a-kassan.