Delad uppmärksamhet & autism
Jag går med mitt barn på någon form av utredning på min begäran eftersom jag ansett mitt barn varit mycket annorlunda på många punkter jämfört med andra barn. Jag orkar dock inte sitta & rabbla allt här. Mitt barn är bara ca 14 mån & de har nu gjort något utvecklingstest & även videofilmat när jag fick instruktioner till olika saker att göra. Hon tyckte mitt barn verkade väldigt bestämt & hade svårt för behålla uppmärksamheten ibland men om det nu skulle vara något lät det på henne som att det drar mer åt adhd hållet, däremot inget hon sagt att mitt barn skulle ha på något vis. De ska följa oss en tid framöver 2 ggr i månaden för att se hur allt utvecklas. Hon trodde inte det var autism men sa det inte något säkert men å grund av att barnet visat mycket delad uppmärksamhet. Det har skett genom att jag frågat vart något är och sen krypit fram till saken, hållt upp det i luften visat för mig.
Nu undrar jag bara om era barn med antingen autism eller adhd har visat delad uppmärksamhet? Främst intresserad av hur era autistiska barn betett sig på den fronten. På vilket sätt har den här delade uppmärksamheten i sådana fall visat sig? Enligt henne så menade hon att autistiska barn inte brukar visa det, så nu undrar jag därför om det faktiskt finns barn som kan visa det på olika sätt ändå trots diagnos?
Skulle vara mycket intressant att höra hur det varit för er andra