• BABY 05

Lära barnen städa efter sig?????

Hur gör ni med detta?

Har väldigt kreativa barn, som pysslar en massa, klipper, klistrar, pärlar, målar, skriver, bygger, syr, knypplar, gör gips mm mm. Det är såklart super kul och bra.

MEN att städa efter sig innan man börjar med något nytt finns ej på kartan för stora på 6år.

Allt detta pyssel plus en kombo av barbie och gosedjur i en salig röra mixat med lite kläder också är så stressande tycker jag. Finner ingen ro i rummet.

Jag städar men röran är snart ett faktum lika fort igen.

Har plockat bort massa saker för att underlätta plus att jag har jätte bra förvarnings möler MEN vad hjälper det när man inte plockr undan efter sig.

TIPS MOTAGES

• Svar på tråden Lära barnen städa efter sig?????
  • Danitra

Fast om ungen är 6 år så är det ju dags att börja plocka undan efter sig, i alla fall hjälpa till ordentligt.

Det är ju inte svårare än att inget nytt kommer fram förrän det förra är undan. 

• Silverkatten06

Men varför säger du inte till dem? Det är väl bara att säga nåt i stil med:  "innan du börjar ta fram nåt annat vill jag att du plockar bort det här, kom så hjälps vi åt"? 

• BABY 05

Jepp det är väl så simpelt som ni skriver igentligen......

Får börja tjata rejält i morgon bitti!!!!!

• Danitra
    BABY 05 skrev 2011-03-14 23:16:25 följande:
    Jepp det är väl så simpelt som ni skriver igentligen......

Får börja tjata rejält i morgon bitti!!!!!
    Nej, inte tjata. Bara förklara villkoren: "Du måste inte städa nu men då får du inte heller plocka fram något annat."

Inte tjata. Aldrig tjata. 
  • Liniz77

Jag kör med tex de stora 7 o 9 vill tex gärna se ngt program efter 8 tex bygglov för att de ska få göra det ska allrummet (deras) vara röjt pyjamas på etc. Funkar oftast o är det inte gjort blir det inget bygglov utan sängen.

• gastronomer

Jag tror på att man helt enkelt inför vissa "såhär är det vi gör i vårat hem"-punkter, så att säga. Regler, men utan att säga att det är just regler. Vsst kan man köpslå också och säga "plockar du undan och sätter på dig pyjamasen så får du se på tv sen", men det ska väl inte behöva vara nödvändigt? Då ger man ju barnen ett val att lämna röran om de tycker att det är jobbigt att städa och offrar tv-programmet för att slippa.

• Liniz77

Ja fast vi har också som morot att man faktiskt får lite bonus. Mina lägger kläderna i tvätten efter färg el vitt. Lägger in all ren tvätt o städar o dammsuger allrummet o sina rum. Rummen hat vi som regel att bädda sängen rulla upp o ta undan kläder fr golvet varje dag o städning ca 1 ggn per vecka. Sen sätter de in i diskmaskinen o dukar varje dag. Gör sin egen frukost etc. Därför tycker jag att de förtjänar om man ber dem ibland trots att man vet hur tråkigt det är att kunna låta dem få spela en extra stund tvspel el titta på tv när de gjort allt man bett om utan tjat o gnäll.

• lenlag79

Håller med de andra, det är väl bara till att kontra med att "det blir inget....(vad det nu är) förrän ni har plockat undan".

Våran dotter är 3,5 år och vi har varit på henne med att hon ska plocka upp efter sig sedan hon var 2. Kan man stöka kan man städa =)

Svar på tråden Lära barnen städa efter sig?????