• elliis

Operera bort visdomstand

Jag var hos tandläkaren nyss.
    Och dom sa att jag måste operera bort en visdomstand..
    Den har int ekommit fram än utan växer mot tanden bredvid.
    Huvva. gruvar mig. Är det någon som har gjort det?
    Hur gick det till? Gjorde det ont?
    Vad kostar det?

• Svar på tråden Operera bort visdomstand
  • Mercedes

Jag har tagit bort en som ej kom upp.
    Dom skär upp och bänder bort den, min fick dom dela på för att få bort.
    Man är ju rejält bedövad så det känns ju inget. Jag hade haft jätteont 2 veckor innan den togs bort av inflammation så sen hade jag ont 2 veckor efter också.
    Men det berodde på att det var inflammerat.
    Det är lite jobbigt att äta när dom har sytt ihop, och det kan blöda mycket i flera timmar så ladda upp med sådana tussar man har i munnen.
    Det var så SKÖNT att bli av med den så oroa dig inte.
    Det kostade 1200kr

• elliis

Mercedes:
    Tack för ditt svar. Är jätte nervös.
    JO kan tänka mig att det blir skönt att bli av med den.
    Jag har tandvärk där lite då och då..
    Nu har jag ont för att dom har varit där och pillat...

• Nilla2005

jag opererade nyligen bort 3 (!!!) st visdomständer. Var sjukskriven 4 dagar. Hade ganska mycket ont i huvudet i flera dagar o förståss svårt att äta men överlag gick det bra.... Man är väldigt bedövad under operationen så det kändes inget. Däremot är det adrenalin i bedövningen så mitt hjärta började rusa lite, det var det mest skäckinjagande på hela tiden. Oroa dig inte!

Räkningen? 8000 kr tack! =O(

• elliis

Nilla2005
    Uschdå. Fy vad dyrt...
    Förtår inte varför det ska vara så dyrt med tandvård..

• Tissa

Visdomständerna i överkäken är mycket lättare än dom i underkäken!

Det värsta tyckte jag var bedövningssprutan. Sedan knakar det bara lite...

• Tissa

Finns ju dom där polska tandläkarna annars om man vill ha ett billigare alternativ...

Men 1200 :- per tand måste ju vara på privat mottagning. Är det inte billigare om man går till folktandvården..?

• elliis

Tissa:
    Okej, Ska operera i underkäken.. buhuu..
    Vill inte

• Tissa

Det är ingen fara.. Jag har världens tandläkarskräck, och då menar jag verkligen SKRÄCK!!!

Du kommer inte känna något... Bara sprutan lite grann men man får ju oftast bedövningssalva innan dom tar sprutan så man ska slippa känna sprutan också.. Iaf i mitt fall...

Det värsta är ju efteråt när bedövningen släpper men då får man vara förberedd med värktabletter.

Ät gärna penicillin 3 dgr INNAN Du gör ingreppet också. Det minskar risken för infektioner efteråt! Be Din tandläkare om recept!

• elliis

Tissa:
    Tack för tipset...
    Känns lite bättre när ni skriver att det inte är så hemskt...

Men nu ska jag försöka tänka på annat och njuta av helgen...

• Xzibit

Jag tog bort en i underkäken den 22:a november...själva ingreppet kändes ingenting efter 5 sprutor...Men efteråt fick jag världens infektion å va sjukskriven i nästan 2 veckor, men det va extremt sällsynt att man blir så dålig som jag va, så du behöver nog inte oroa dig
    Det kostade 2000kr

• mogreta

elliis:
    Jag har tandläkarskräck, men har ändå lyckats dra ut tre visdomständer, man tar verkligen och stressar upp sig i onödan, det gjorde inte ont, och det där knakandet som alla pratar om, var inte så farligt.
    Kanske du ska se till att bli hämtad från tandläkaren, jag stressade upp mig så mycket att jag inte var en säker förare (kom jag på i efterhand) sen sov jag en hel dag.

Lycka till!

• D70

Jag drog en i överkäken i somras, det kändes verkligen ingenting, inte ens när bedövningen släppt. Enda som var jobbigt var några dagar innan hålet där tanden suttit hade växt igen, eftersom jag fick in mat där... Innnan så hade man ju hört massa historier om hur hemskt det skulle vara, men det är nog väldigt olika. Hoppas det går bra!

• Tippi

Hur har det gått?

Jag drog ut en i underkäken, och det varnog bland det värsta och smärtsammaste jag gjort. Var helt förstörd i flera veckor efteråt, jag skulle helldre amputera något utan bedövning...

/T

• elliis

Så imorgon är det dags.
    Kommer kosta ca. 2300 kr. står det på lappen jag fick från dom..
    Är lite närvös nu....

• Franzi

År 2002 opererade jag bort alla mina visdomständer...under full-narkos...
    hade hemskt ont efter åt i ung. en vecka...sedan läkte det snabbt.
    Betalade ett par tusen.

Svar på tråden Operera bort visdomstand