• Anonym (ångest)

Ökad ångest vid mens! Fler? och varför är det så?

Ja, varför ökar min (panik)ångest när jag har mens?
    Inte vid spottings som jag brukar ha några dagar innan, inte vid pms, utan när mensen dragit  igång på riktigt.
    Då borde väl alla hormoner vara vilande och man borde väl vara ganska harmonisk? Eller?

Teorier och egna erfarenheter uppskattas. Alltid skönt att veta att man inte är konstig eller ensam

• Svar på tråden Ökad ångest vid mens! Fler? och varför är det så?
  • Anonym

Jo men så kan det faktiskt vara! Kroppen är ju men känslomässigt instabil vid mens...

Man brykar prata om fysiska sårbarheter (alltså sårbarheter som gör det lättare att få ångest ETC)

T ex:

*För lite sömn
    *Inte ätit OK
    *Sjukdom/förkyllning
    *MENS

Jag kan själv uppleva att min ångest/panik blir värre precis dagarna innan mens och UNDER HELA MENS PERIODEN faktiskt.... Jag vet ju om detta innan och har lärt mig att ställa mig in på en vecka i ett rent helvete!! Varför? Jo för under den veckan är kroppen känslig. Precis som att vissa som är gravida gråter i ett bla bla bla ja du fattar!!

Tipps: Tänk på dem andra sårbarheterna för att minska din ångest. Sov, ät och motionera. Behandla sjukdom och sånt så du inte har alla sårbarheter den veckan du ska ha mens!

men jag vet hur det känns :(

Svar på tråden Ökad ångest vid mens! Fler? och varför är det så?