• cruz

Vilken typ av skola har ni valt till era barn med högfungerande autism?

Hej! Jag håller på att undersöka skolmöjligheterna i vår kommun för vår son med HFA. Alternativen som finns är särskola (där han inte platsar då han är normalintelligent) och integrering i vanlig grundskoleklass, men med extrastöd och där kompetensen från särskolan eventuellt kan användas. Jag är absolut för en integrering, men jag vill då att sonen ska få heltidsresurs. Helst vill jag också att skolan ska ta in handledning i TBA också. Hur svårt är inte det att få? Det kostar massor antar jag...Hur ser skolsituationen ut för era små/stora autistiska barn? Vilket stöd, särskola, grundskola, specialskola, vilken typ av resurs (utbildad inom barn autism eller helt oerfaren, heltidsresurs, halvtid etc)? Finns det kanske någon som har barn som är "halvintegrerade", dvs har möjlighet till specialundervisning i liten grupp efter behov, men övrigt integrerad i vanlig grundskoleklass?

• Svar på tråden Vilken typ av skola har ni valt till era barn med högfungerande autism?
  • cruz

Tänkte tillägga att allra helst hade jag placerat sonen i en jättebra asperger(autismskola i grannkommunen men vår kommun menar att kompetensen finns här.

• FinaFamiljen

*Lägger till i favoriter* Ångesten börjar ju komma... Vår tjej är ju lika gammal som er kille, så är i samma situation på sätt och vis. De är ganska olika iofs, han mer utåtagerande och det är svårt så, vår har fortfarande påtagliga svårigheter med språket. Rasslar det inte till snart så kanske hon får vänta ett år. Vi ställs på sätt och vis för funderingarna nu, för man överväger att flytta ut höstens 5-åringsgrupp från förskolan pga platsbrist. Det blir då en helt ren 5-åringsgrupp i annan lokal, samma som där förskoleklassen och lågstadiet är. Vi vill låta henne stanna med de yngre barnen för att få bättre möjlighet till att träna språk och lek med "jämnbördiga", och då vore det ju enkelt att sedan låta henne fortsätta med det gänget - där hon också har de flesta av sina kompisar nu.

Vi får se hur det blir, många många många frågor är det...!

• cruz

moegumsan: Ja det är inte så enkelt. Usch. Vår IBT-handledare sade idag att Montessoriskolor kan funka bra för barn med autism. Ska kolla upp detta alternativ med.

• pcalma

Min dotter -04 går i vanlig klass, anpassad med bara 15 elever.
    Hon har egen assistent o anpassat schema. Det fungerar inte att få henne att jobba o göra uppgifter, med till idrott, skogen osv så allt sånt är borttaget.
    Maten är svår med. De går med henne o äter innan de andra o de sätter sig i personalmatsalen.
    Vanlig klass kommer inte att funka till hösten säger skolan som nu jobbar på annan lösning!

• dreamspell

Max börjar också förskoleklass till hösten och det känns jättejobbigt tycker jag. Så mkt som är oklart och sånt man undrar över och framförallt om han klarar av det? Vi har valt att låta honom börja i "vanlig" skola och klass, vi känner att han måste få chansen och han lär sig mkt av dom andra barnen så vi hoppas det funkar. MEN vi är väldigt bestämda på att han måste ha en resurs och det vet vi inte hur det blir än. Och vem, och hur mkt etc etc..Vi har haft honom på ett privat dagis så till hösten blir verkligen ALLT nytt, skola, barn, lärare, resurs..Ska samtidigt skola in lillebror och börja jobba då så det kan nog bli, ja, intressant! ;)

• Zaria

Här börjar sonen 6 års som det verkar nu, vi skall titta iaf: http://www.stenungsund.se/vanstermeny/stodochomsorg/individofamomsorg/barnfamenheten/nyborg.4.1c6bbd310c6b37ae748000368.html

I vanlig förskoleklass tex hade han lämnats ensam med 30 barn och det är det sociala samspelet som inte fungerar, dels när det blir för mycket stimuli men även när han inte förstår samt att han är ganska "jagstyrd"...det var det som fick mig att inte välja vanlig förskoleklass, samt att jag bara hört gott om denna skola samt att läroplanen är individuell då sonen är mycket före på vissa saker men är som ett väldigt litet barn vad det gäller samspelet och impulskontroll och där får han chansen att utvecklas i sin takt samt att tanken inte är att han alltid skall gå där utan jobba på det sociala samspelet som ju är problemet för att sedan kunna gå i vanlig skola.

• cruz

Zaria: Kul att ni hittat en skola som verkar bra . Skönt. Vi funderar och funderar...

Jag har lärt mig något nytt i alla fall som kan vara bra att veta om. Om ni söker friskolor utanför er kommun har kommunen inget rätt att neka er. Reglerna är så att om ni får ja från en friskola så ska denna friskola ansöka om tilläggsbelopp från hemkommunen. Hemkommunen får endast neka tilläggsbeloppet om det medför svåra organisatoriska eller ekonomiska problem. 

• cruz

pcalma: det ska bli spännande att höra om vilken lösning det blir för din dotter.

Dreamspell: När får ni vet om sonen får resurs? Kommer han att få en resurs med autismkompetens eller om inte, finns det då möjlighet för resursen och klassföreståndaren att få handledning av någon specialpedagog regelbundet?

• Melcher

Nu är inte min son "normalbegåvad" men har även autism och han går i en "Sam-Grupp" som det kallas i våran kommun. Han får vara så mycket som han själv klarar av i en "vanlig" klass men har 100% stöttning i en mindre klass med 8 elever. Raster osv har han alltid med sin stora klass. Just nu är han inne i sin stora klass ca 1.5 timme om dagen då det är vad han klarar av just nu.
    I klassen går det både barn som följer grundsärskolans kursplan och grundskolans (men som har svårigheter)
    Vi är mer än supernöjda! Sonen har utvecklats enormt och han trivs hur bra som helst och har många kompisar!

Min son är 6år.

Flicka -96, Flicka -98, Pojke-04 , Tre pojkar - 100810
  • cruz

Melcher: Tack för ditt svar . Kul att din son går framåt i utvecklingen. Det verkar ju också vara en lösning och jag misstänker att vår kommun har ett liknande upplägg i åtanke, dvs stöd i liten undervisningsgrupp (där det finns pedagog med autismkompetens) och integrering i vanlig klass efter förmåga. Jag har dock två stycken frågor. När din son är tillsammans med den stora klassen så antar jag att han inte har något stöd alls, stämmer det? Klarar han av att ta instruktioner från den "vanliga läraren" då? Hur är det på rasterna när din son också är tillsammans med den stora klassen? Får han något vuxenstöd då, så att han kommer in i lekarna med de andra barnen?

• Melcher

Han har stöd inne i den stora klassen också,  det finns en assistent i den lilla gruppen som följer med de barnen från den lilla gruppen som behöver ha stöttning när de är med i sin stora klass. Superbra!

På rasterna finns också vuxenstöd då sonen är en liten virvelvind så han måste passas på. Sonen har alltid haft jätte svårt att leka och leka med andra barn men nu lägger dom ner mycket tid på det för att han ska lära sig leka (vi bodde innan i Frankrike och de lärarna han hade på förskolan där sa att han inte hade något behov av de andra barnen så ville inte "lägga ner sig" oavsett om att vi föräldrar sa att vi såg på honom att han ville men inte visste hur kan skulle göra för att få kontakt..)  Dessutom är jag övertygad om att  hans klasskompisar hjälper honom enormt då de accepterar honom som han är och låter honom vara med.

Vi är mycket nöjda!

Flicka -96, Flicka -98, Pojke-04 , Tre pojkar - 100810
  • cruz

Melcher: Tack för ditt svar. Det låter ju jättebra. Jag förstår att ni är nöjda .

• dreamspell
    zelia skrev 2011-03-18 10:28:40 följande:
    pcalma: det ska bli spännande att höra om vilken lösning det blir för din dotter.

Dreamspell: När får ni vet om sonen får resurs? Kommer han att få en resurs med autismkompetens eller om inte, finns det då möjlighet för resursen och klassföreståndaren att få handledning av någon specialpedagog regelbundet?
    vi vet ingenting just nu. Specialpedagogen på n blivande skolan ska först träffa Max mer i fsk och sen är det hon som ska skriva ansökan om resurs. Hon håller med oss i att han behöver resurs men hur lång tid detta ska ta och vem det isf blir vet vi inte. Hade önskat att det var klart innan sommaren nu så att vioch Max  hade haft chansen att träffa den personen men så blir det nog inte.
  • awb

Min 11åriga dotter med autism och ADHD går i kommunens resursskola, det är en liten grupp med 6 barn och 2-3 lärare och en assistent som håller till i ett eget litet hus, alldeles för sig själv, bredvid vanliga skolan. Det fungerar bra men hon är den enda flickan och den enda med autism. Från början kunde lärarna inte mycket om autism men dottern och hennes svårigheter har lärt dem en massa, så nu känner de henne både innan och utan. Och lärarna får verkligen vända ut och in på sig själva för att få allt att fungera, dottern är oerhört motivationsstyrd och myxket motiverar henne inte, om jag ska uttrycka mig milt. Men vi är nöjda och dottern känner sig trygg där hon är.

Svar på tråden Vilken typ av skola har ni valt till era barn med högfungerande autism?