• Anonym (förälder)

2 hyresrätter? Ange fd sambo som medsökande så han får bostad på en hyresrätt till (ej samma kommun)

Jag har en liten frågan, jag och min fd sambo nu även pappa till min dotter separerade, och hyreskontraktet står i mitt namn och lägenheterna kommer antagligen omvandlas till bostadsrätter så min tanke är då att jag ska köpa lägenheten.
    Jag har ensam vårdnad. Men jag vill att han ska finnas i min dotters liv, och han har inte möjlighet att själv kunna få lägenhet och det känns viktigt för mig han får det, så att vi kan dela på ansvaret och att båda har stadigt boende.

Problemet är att han just blivit av med jopbbet, avskriven från min adress sedan oktober 2010 var tidigare skrivna mer än 2 år på samma adress
    Jag är registrerad och kan söka lägenhet och ligger bra till i kön, då är min fråga kan jag ange min fd sambo som medsökande, och att det sedan bara blir han som får bo där? behöver jag tala om att jag inte kommer vara medboende?
    Söker på ettor och de hyror han komemr ha råd med, tänkte om alternativet sen kunde vara att jag avskrev mig från kontraktet och det förefalller att han har mest nytta av det och omständigheterna att vi just har barn, och har varoit samboende, kan det komma till betydelse?
    Gör det någon skillnad om min lägenhet (med ganska stor säkerhet) bildas till bostadsrätt inom 1 år?

Just nu står bara jag som sökande, men jag vet inte om det är olika från olika bolag att man får skriva medsökande
    och vilka regler gäller kring 2 bostäder, kan jag ananrs säga att jag vill hyra den, om de vet jag redan har en, för fadern och vår dotter ska kunna ha umgänge,  (omständigheter är jag klarar inte bära hela ansvaret själv, 2 diagnoser psy) så är i behov av att båda, för dottern skull, har stadig bostad, och jag finner ingen lösning, han bor oinneboende för tillfället:(

• Svar på tråden 2 hyresrätter? Ange fd sambo som medsökande så han får bostad på en hyresrätt till (ej samma kommun)
  • Angels

Lite svårtläst, men du vill alltså hjälpa ditt ex att skaffa bostad. Du är medveten om att du blir betalningsskyldig om han inte kan betala hyran? Det blir som att gå i borgen för honom.

Beroende på orsak till varför han inte får en lägenhet, så är det inte säkert att de godkänner honom som medsökande om han inte har en inkomst och om han tex har skulder. Detta då han har rätt att bo kvar även om du flyttar och de flesta bostadsbolag vill ha kreditvärdiga kunder.

Men annars är det nog bara bostadsbolaget som kan svara på dina frågor.

• Anonym (förälder)
    Angels skrev 2011-03-15 00:17:15 följande:

Lite svårtläst, men du vill alltså hjälpa ditt ex att skaffa bostad. Du är medveten om att du blir betalningsskyldig om han inte kan betala hyran? Det blir som att gå i borgen för honom.

Beroende på orsak till varför han inte får en lägenhet, så är det inte säkert att de godkänner honom som medsökande om han inte har en inkomst och om han tex har skulder. Detta då han har rätt att bo kvar även om du flyttar och de flesta bostadsbolag vill ha kreditvärdiga kunder.

Men annars är det nog bara bostadsbolaget som kan svara på dina frågor.

jaa, jag har redan en hyresrätt men ändå registrerad hos ett annat som sökande och det står att de godtar om man inte handlar om tidigare hyresskulder och att man inte har lägenhet som är mer än 40% av inkomst, vilken inkomst det än må vara
    Så det jag tänkte var att om vilka möjligheter finns? Kan vi försöka som medsökande och att jag sedan skriver av mig från kontraktet, fastän det inte var den lght vi bott tillsammans i alternativt kan jag ha överhuvudtaget 2 hyresrätter och sedan hyra ut till honom i andra hand, då är frågan om omständigheter kring ens barn vid 2:a hand och separation gör någon betydelse, att han ska få kunna få stå på kontraktet (han har inga hyresskulder och den hyran skulle han med sin akassa uppnå)
  • Angels
    Anonym (förälder) skrev 2011-03-15 00:24:03 följande:
    jaa, jag har redan en hyresrätt men ändå registrerad hos ett annat som sökande och det står att de godtar om man inte handlar om tidigare hyresskulder och att man inte har lägenhet som är mer än 40% av inkomst, vilken inkomst det än må vara
    Så det jag tänkte var att om vilka möjligheter finns? Kan vi försöka som medsökande och att jag sedan skriver av mig från kontraktet, fastän det inte var den lght vi bott tillsammans i alternativt kan jag ha överhuvudtaget 2 hyresrätter och sedan hyra ut till honom i andra hand, då är frågan om omständigheter kring ens barn vid 2:a hand och separation gör någon betydelse, att han ska få kunna få stå på kontraktet (han har inga hyresskulder och den hyran skulle han med sin akassa uppnå)
    Som sagt, kontakta bostadsbolaget. Vissa bolag accepterar inte att man har fler bostäder än en, andra tycker det är helt okej. Vissa bolag går med på att tex föräldrar står på kontraktet och ett barn bor i lägenheten, andra bolag gör det inte. Det är så olika hur det funkar. Visst kan vi sitta här och gissa, men det kommer ändå inte leda någon vart tyvärr.

Jag tror så här att hur mycket du än vill hjälpa till, så ska du vara försiktig, så han inte medvetet eller omedvetet sätter dig i skiten.

Lycka till och ring bolaget så får du rätt svar direkt.
Svar på tråden 2 hyresrätter? Ange fd sambo som medsökande så han får bostad på en hyresrätt till (ej samma kommun)