• LillaMandarin

Borde jag registrera namnet på min enskilda firma?

Jag håller på och startar upp en enskild firma vid sidan av mitt ordinarie arbete. Jag erbjuder en träningsform och är det så att det går bra så kommer jag till hösten utveckla det med 2 till tjänster.

Tycker ni jag bör registrera mitt företagsnamn hos bolagsverket när det gäller en så liten firma?

För även om jag inte registrerar namanet så har jag väl rätt att använda det som domännamn och som företagsnamn?

• Svar på tråden Borde jag registrera namnet på min enskilda firma?
  • solskina

ja men är det någon som som registerar det när du redan startat så kan dom kräva att du byter namn.
    Inte på domänen men på fasadskyltar mm.

Det är bra om man registrerar namnet alltså. I och med en registrering frågas företag med liknande namn om dom godkänner dit namn. Men du kan visligen använda ett ord som inte är registreringsbart. typ Träning.
    för det är något man gör och det är alltså inte regbart.

• power

men man är väl tvungen att regstrera namnet? kan man ha en frima utan namn? firman måste väl heta nåt?

• power
    LillaMandarin skrev 2011-03-15 07:52:47 följande:
    Som en enskild firma är du inte tvungen att registrera ditt namn.
    vad är det man registrerar firman på då*? personnummer?
  • Pappa G

Driver du en så pass stor verksamhet att du planerar att anställa, så är väl kostnaden för registrering hos Bolagsverket försumbar i sammanhanget. Är det inte också dags att föra över verksamheten till ett AB?

Driver man däremot en mindre verksamhet ensam, så betyder ju domännamnet så pass mycket idag att det har större vikt än registrering hos Bolagsverket.

Svar på tråden Borde jag registrera namnet på min enskilda firma?