Hur hög feber?
Hur hög feber kan en tvååring ha, utan att det är farligt?
Finns det någon gräns på när man ska ringa vc?
Pratade med en grinig sköterska på 1177 som inte gav mig några vettiga svar
Hur hög feber kan en tvååring ha, utan att det är farligt?
Finns det någon gräns på när man ska ringa vc?
Pratade med en grinig sköterska på 1177 som inte gav mig några vettiga svar
Vi var inne med vår 2-åring i söndags. Då hade hon haft mellan 39-41 graders feber i 6 dagar. Vi hade kontakt flera gånger med barnkliniken som tyckte vi kunde avvakta med att åka in. De sa att man skulle se till allmäntillståndet. De sa att små barn kan ha hög feber utan att det är farligt i sig. Men man skulle vara uppmärksam på allmäntillståndet. Om barnet inte dricker o kissar kan det blir farligt. Eller om det inte hjälper med ipren varvat med alvedon var 4:e timme, då var det dags att åka in. Eller om barnet är väldigt slött och inte orkar göra annat än att ligga o sova (eller sitta i knäet o va ledsen som våran var)
Hur länge har din 2-åring haft feber? Dricker barnet?
Det är första dagen med feber igår, han hade magsjuka som började i söndags kväll och höll på igår. Idag 40.2 graders feber.
Han ligger bara i sängen, säger att han är yr. Han har druckit en del saft inatt, och har fått i honom lite festis nu på morgonen.
Febern gick ner till 39.3 med ipren. Men han är så slö.
Han har ju dock inte ätit något sen i söndags,så det gör väl sitt oxå.
Vår tvååring har haft 39-40 graders feber i 5 dagar, varit rätt medtagen stora delar av dagen men piggnat på sig stundvis o då kunnat leka lite. Men ibland faller stackarn ihop på golvet, utmattad o ropar Aj aj aj... Då lider man som förälder. Han har knappt ätit något dessa dagar, bara druckit välling o andra drycker. Supparna tar ner febern till nånstans över 38 o då mår han hyfsat.
Idag var första dagen med bara 38.3 i feber o då verkar han mycket piggare...
Vi har inte åkt in än pga att han fortfarande druckit bra. Men idag måste vi få intyg till föräkringskassan då vi nu vabbat 1v. Måste man åka in då till vc eller räcker det att ringa för intyget? Känns dumt att släpa ut honom nu när han är på bättringsvägen äntligen...
Min upplevelse är att iprensuppar funkar bättre, alvedon funkar knappt alls på vår son.
Vi fick rådet av sjukrådgivningen att åka in om febern steg över 40.5 och febernedsättande inte påverkade febern. Man kan varva ipren med alvedon/panodil också så att de får febernedsättande oftare när de ligger högt. Det viktiga är ju att de dricker och kissar.
Ett av dygnen låg min tjej på 40.6 hela dagen, trots att jag gav alvedon var 6:e timme. Då ringde jag in o kollade o då rekommenderade de att ge ipren och alvedon var 4:e timme (alltså varva dem, det har bäst effekt). Och om det inte hade någon effekt så ville de att vi skulle in. Men det hjälpte en del, fick ner den till ca 39 grader.
Min tjej åt ingenting på 6 dagar. Drack på sin höjd ett par dl välling på dessa dagarna. Hon fick i sig vatten ibland, men hon kissade iaf ett par gånger per dag. På 6:e dagen tyckte dock läkaren att det inte räckte med bara vatten (hon vägrar saft o annat sött). Så om hon inte började äta eller dricka dagen efter så skulle hon läggas in med dropp. Uttorkning kan ju gå snabbt...men som tur var så tog hon lite välling den kvällen, o sen har det gått snabbt frammåt
Så länge barnet kissar så ska du nog inte vara så orolig för uttorkning. Andra symptom på uttorkning är att de luktar ammoniak i munnen. Eller att huden inte går tillbaka efter att man har klämt ihop den mellan fingrarna, om du förstår hur jag menar
Det är först vid 42 grader som det är risk för hjärnskador.
Annars går man på allmäntillståndet. Små barn kan ju ha hög feber, vår äldsta hade alltid minst 41 hennes första 2 levnadsår.
När yngsta vaknade en morgon med 41,2 och bara låg och flämtade helt hysteriskt, då sökte vi hjälp. Men blev snabbt hemskickade igen, eftersom febern gick ner.
Har de över 39 grader i mer än 3 dygn, utan några andra symtom (tex förkylning) så ska man också kontakta sjukvården.
Och om de är slöa, man inte får i dem dricka, och de slutar kissa.
Tack för era råd!
Får i honom lite vätska iaf, men inget kiss de senaste 3 timmarna. Är det inom 6 timmar de ska ha kissat?
Han har aldrig legat över 40 grader vid feber tidigare, därför blir man ju lite nervös när han väl gör det.