• Rockabilly

Jag vill börja jogga! Ge mig tips!

Jag har INGEN kondis. Jag menar verkligen nada kondis. Jag blir helt slut av att gå upp för en trappa. Men! Nu tänkte jag bli en hälsosam människa!
    Så jag vill börja jogga.
    Hur gör jag? Börjar jag med promenader ett tag för att få liite kondis? Eller ska jag bara börja jogga?
    Ska jag jobba i intervaller? Jag orkar bara springa typ 50 meter, sen är ja död.

Tips tack Skrattande

• Svar på tråden Jag vill börja jogga! Ge mig tips!
  • épouse

Försök och hitta en takt som du klarar av i längre tid. Om detta inneär rask promenad så får det vara det. Kör på ett tag.
    När du vänjer dig och märker resultat så kan du testa intervaller i små doser för att sedan trappa upp.
    Te.x när det kommer en uppförsbacke så kan du ta i och gå snabbare för att sedan återgå när det  planar ut.
    Ladda mp3 spelaren med schysst pepp musik. Om du dricker kaffe så kan du ta en halv kopp svart en 30 minuter innan du ska ut.

Lycka till.

• trollmammsis

jag började förra sommaren. jag har ALDRIG trorr att jag KAN jogga!! Ingen har sagt det till mig. konstigt men sant   nu vet inte jag om du är joggare sen tidigare men jag började med promenader för att sedan börja jogga lite småbiter. Och jag tyckte det var jätteroligt! jag KUNDE!!. Min sambo var med på en vända, (han joggar ju hela vändan) och han lärde mig att jogga med BENEN och inte med armarna   då blev det ännu roligare.
    Så jag och äldsta dottern på 9 år tog ett par vändor, vi hade ung samma tempo   men som sagt det var absolut inte bara jogg, jag orkar ca 100 m men jag satte upp mål långt framför. Till det trädet, till den stlpen m.m. men jag fick aldrig stanna för en paus, däremot sakta ner promenadtempot för att vila

• bullemamman

Jag har alltid hatat att jogga.  Känts som jag ska dö efter bara 100 meter.
    Men för lite mer än ett år sen så fick jag för mig att jag skule med min sambo ut och springa. eller springa är väl att ta i men vi sprang tills det kändes jobbigt för mig, sen gick vi en bit så jag återhämtade mig. Sprarng en bit igen och så där höll vi på.

Det blev några (kanske 2-3) vändor i veckan och de bitarna vi sprang blev bara längre och längre. Det som peppade mig vara att jag kände att konditionen förbättrades så fort och att jag verkligen kände skillnaden.

Kan säga att det var inte en lång runda som vi sprang, den var 2,5 km så jag han aldrig tycka att det var "för långt" och tycka att det var omöjligt.

För att sen min sambo skulle få ta ut sig (han blev knappt svettig av att "spring-gå") så hittade vi en backe som han sprang upp och ner för. Tillslut när jag hade fått lite flås blev jag också sugen och kanske sprang en vända upp och ner. Vilken styrketräning för benen!

Så när du är ute, ta ingen lääääng runda i början och det är i uppförsbackarna du ska lägga krutet. Även om du bara går så gå på lite snabbare och slappa sen i nedförsbackarna.

Perfekt tid på året att börja ge sig ut! Stort lycka till!

• Rockabilly

Nu jäklar ska mp3:n laddas och på me skorna! Tack för tipsen!!

Vad ska jag äta efter ett pass förresten?

• Mantrasina

TS - jag är i precis samma sits! Ska vi följas åt och peppa varandra? Jag har väl kanske lite grundkondis i att jag gillar att gå långa relativt snabba promenader, men på grund av jobb, sjukdom och armbrott så har jag inte varit ute ordentligt sen början av januari. Den lilla kondisen jag hade innan är helt borta nu...

Vad säger du?

• Johan75
    Rockabilly skrev 2011-03-15 09:29:46 följande:
    Nu jäklar ska mp3:n laddas och på me skorna! Tack för tipsen!!

Vad ska jag äta efter ett pass förresten?
    Proteiner.
    Behold, i come as a thief.
  • Rockabilly
    Mantrasina skrev 2011-03-15 09:36:16 följande:
    TS - jag är i precis samma sits! Ska vi följas åt och peppa varandra? Jag har väl kanske lite grundkondis i att jag gillar att gå långa relativt snabba promenader, men på grund av jobb, sjukdom och armbrott så har jag inte varit ute ordentligt sen början av januari. Den lilla kondisen jag hade innan är helt borta nu...

Vad säger du?
    Absolut, det gör vi! Ja kan behöva en hel del pepp! Glad
  • PerG

Min fru körde med "intervaller" när hon började. Spring till nästa lyktstolpe, promenera en stund, spring till nästa lyktstolpe, promenera en stund osv... Nästa gång sprang hon två lyktstolpar och ökade sedan avståndet varje löprunda tills hon till slut sprang hela rundan...

Svar på tråden Jag vill börja jogga! Ge mig tips!