• tahira

Femåring med nackspärr?

Min son är fem och vaknade inatt av att han hade ont i nacken. Han kunde knappt lägga sig ner och absolut inte vända på huvudet. Han hade inte feber och till slut somnade vi om.

Imorse hade det inte blivit bättre, vi frågade honom lite var det gör ont och hans sa "innuti" nacken, när han vänder sig till höger eller vänster. Det gör inte ont när han sätter hakan mot bröstet.

Han kan inte lägga sig ner själv och knappt sätta sig på en stol, stackaren.

Efter vad han sa tycker jag att det låter som nackspärr - men kan man verkligen få det som femåring? Och vad kan man göra för att hjälpa.

Jag har ringt motsvarande vårdcentral (bor utomlands) och väntar på att de skall ringa tillbaka, men klockan är bara 08.15 här och det kan ta ett tag så jag tänke att det kanske finns någon här med erfarenheter?

• Svar på tråden Femåring med nackspärr?
  • Philippa

Japp, det kan små barn få... ge smärtstillande och låt honom röra på sig så mycket det går...

• I Am Mine

Min lillasyster hade nackspärr när hon var i hans ålder. låt honom bara vila. ge honom om ni har nån alvedon eller nåt så han slipper ha så ont. Värme kan lindra.

• I Am Mine

Om det inte släpper kan man få en muskelavslappnande spruta i nacken hos läkare. det fick jag när jag hade svår nackspärr och det släppte mkt av det.

• Ruggugglan

Ja, han kan ha nackspärr. Kanske legat dumt med nacken?

Ge smärtstillande och be honom röra nacken så mkt som möjligt. Då brukar det släppa snabbare.

• tahira

Tusen tack! Jag skall se om han vill ha smärtstillande (det är annars en riktig kamp med mediciner, men idag verkar han ha så ont så det kanske han vill ändå), tack för svar och tips!

• Lin80

Min yngsta son hade det då han var lite drygt två år.

Då fick vi rådet att fara in och kolla upp så det inte var något allvarligare (om jag minns rätt så är det hjärnhinneinflammation som kan ge liknande symptom).

Men det var nackspärr han hade, vi gav alvedon och på någon dag släppte det.

Lycka till och hoppas han kryar på sig snart !

Svar på tråden Femåring med nackspärr?