mimsan01 skrev 2011-03-15 11:30:42 följande:
Jag hade nog börjat med att kontakta sotaren. Dom kan komma och göra en inspektion av hur det ser ut i skorstenen, hur många rör man har osv. Utifrån det borde dom kunna ge lite råd om vad för slags kamin som är lämplig att installera utifrån skorstenens skick och husets förutsättningar osv. Sen kan det ju kanske bli aktuellt att i vissa fall förstärka golvet där kaminen ska stå (om man ska sätta in en stor och tung sak) eller förstärka väggen bakom så att det inte blir för hett osv osv i all oändlighet...
Sotaren borde väl också ha koll på vilka tillstånd etc man kan behöva.
Jag läste en ganska bra folder om det där för ett tag sen, men just nu hittar jag den inte (den låg på nätet). Ska kolla runt lite och återkomma om jag hittar den!

Ja det är kanske smartast att prata lite med sotaren..de har nog koll.
Vi behöver alldeles säkert förstärka golvet. Golvet i källaren är förberett för kamin, så det var väl tänkt att den skulle stå där från början. Men vi vill ha den i vardagsrummet för mysfaktorn...om det bara handlat om värmen så hade det varit bäst att ha den i källaren.
Du får hemskt gärna se om du hittar foldern! Känner att jag behöver veta lite själv innan jag sätter igång.