• SilverEmma

Förbereda för kamin?

Nu är det dags att ta itu med det och få in kaminen!  Men var börjar man? Vet för sjutton ingenting om detta!

Vad ska man göra först? Ringa sotare? Är det sotaren som fixar sånt eller någon annan?

Vi har en murstock där kaminen ska stå, men vi vet inte hur skorstenen ser ut eller vad som behövs göras.

Någon som vet, kanske gjort detta nyligen?

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Svar på tråden Förbereda för kamin?
  • k girl

För det första behövs det antagligen bygglov alt. bygganmälan. Hör med kommunen.
    För det andra bör ni först kolla med sotare i hurdant skick skorstenen är.
    För det tredje, boka en murare. :)

• SilverEmma
    k girl skrev 2011-03-15 10:06:06 följande:
    För det första behövs det antagligen bygglov alt. bygganmälan. Hör med kommunen.
    För det andra bör ni först kolla med sotare i hurdant skick skorstenen är.
    För det tredje, boka en murare. :)
    Bygglov? För att sätta in en liten kamin man stoppar ved i? Sån man kan köpa för runt 5000? (nu tänkte vi lägga lite mer för att få en ordentlig, men ändå)

Sotare har jag kollat upp en, tänkte ringa idag!

Murare...är det han som typ sätter in röret i murstocken?

(du ser...vet inte ett dugg om sånt här)
  • k girl
    SilverEmma skrev 2011-03-15 10:11:52 följande:
    Bygglov? För att sätta in en liten kamin man stoppar ved i? Sån man kan köpa för runt 5000? (nu tänkte vi lägga lite mer för att få en ordentlig, men ändå)

Sotare har jag kollat upp en, tänkte ringa idag!

Murare...är det han som typ sätter in röret i murstocken?

(du ser...vet inte ett dugg om sånt här)
    Jupp, det stämmer bra. Eller, rättare sagt: det behövs alltid minst en bygganmälan när man ansluter någonting till en murstock. Och japp, det är muraren som ansluter kaminen.
  • SilverEmma
    k girl skrev 2011-03-15 10:17:06 följande:
    Jupp, det stämmer bra. Eller, rättare sagt: det behövs alltid minst en bygganmälan när man ansluter någonting till en murstock. Och japp, det är muraren som ansluter kaminen.
    Jahapp...där ser man!

Tack för svar, nu ska jag jaga rätt på sotaren!
  • SilverEmma

Måste bara fråga...får inte tag på rätt person på kommunen just nu.

Jag har hittat rätt blankett om bygganmälan iallafall, installation av eldstad/rökkanal. Där var en del att fylla i...t ex "Fabrikat/typ av eldstad", "fabrikat/typ av eldkanal" och vem arbetet utförs av. Då måste man alltså bestämma sig för kamin och ta kontakt med en murare innan man skickar in blanketten? Annars kan man ju inte fylla i det. Man måste ju också fylla i när arbetet beräknas påbörjas och vara klart...då måste man ju boka tid med muraren typ en månad längre fram då det kan ta ca 3 veckor innan bygganmälan är registrerad.

Är det så krångligt eller gör jag det värre i huvudet?

• mimsan01

Jag hade nog börjat med att kontakta sotaren. Dom kan komma och göra en inspektion av hur det ser ut i skorstenen, hur många rör man har osv. Utifrån det borde dom kunna ge lite råd om vad för slags kamin som är lämplig att installera utifrån skorstenens skick och husets förutsättningar osv. Sen kan det ju kanske bli aktuellt att i vissa fall förstärka golvet där kaminen ska stå (om man ska sätta in en stor och tung sak) eller förstärka väggen bakom så att det inte blir för hett osv osv i all oändlighet...
    Sotaren borde väl också ha koll på vilka tillstånd etc man kan behöva.

Jag läste en ganska bra folder om det där för ett tag sen, men just nu hittar jag den inte (den låg på nätet). Ska kolla runt lite och återkomma om jag hittar den!

• SilverEmma
    mimsan01 skrev 2011-03-15 11:30:42 följande:
    Jag hade nog börjat med att kontakta sotaren. Dom kan komma och göra en inspektion av hur det ser ut i skorstenen, hur många rör man har osv. Utifrån det borde dom kunna ge lite råd om vad för slags kamin som är lämplig att installera utifrån skorstenens skick och husets förutsättningar osv. Sen kan det ju kanske bli aktuellt att i vissa fall förstärka golvet där kaminen ska stå (om man ska sätta in en stor och tung sak) eller förstärka väggen bakom så att det inte blir för hett osv osv i all oändlighet...
    Sotaren borde väl också ha koll på vilka tillstånd etc man kan behöva.

Jag läste en ganska bra folder om det där för ett tag sen, men just nu hittar jag den inte (den låg på nätet). Ska kolla runt lite och återkomma om jag hittar den!
    Ja det är kanske smartast att prata lite med sotaren..de har nog koll.

Vi behöver alldeles säkert förstärka golvet. Golvet i källaren är förberett för kamin, så det var väl tänkt att den skulle stå där från början. Men vi vill ha den i vardagsrummet för mysfaktorn...om det bara handlat om värmen så hade det varit bäst att ha den i källaren.

Du får hemskt gärna se om du hittar foldern! Känner att jag behöver veta lite själv innan jag sätter igång.
  • mimsan01
    SilverEmma skrev 2011-03-15 11:35:03 följande:
    Ja det är kanske smartast att prata lite med sotaren..de har nog koll.

Vi behöver alldeles säkert förstärka golvet. Golvet i källaren är förberett för kamin, så det var väl tänkt att den skulle stå där från början. Men vi vill ha den i vardagsrummet för mysfaktorn...om det bara handlat om värmen så hade det varit bäst att ha den i källaren.

Du får hemskt gärna se om du hittar foldern! Känner att jag behöver veta lite själv innan jag sätter igång.
    Just nu hittar jag såklart inte just den foldern, men här är lite annat material som kanske kan vara läsvärt...
    Svenska brasvärmeföreningen:
    http://www.brasvarmeforeningen.se/getfile.aspx?id=2999

artikel från vi i villa:
    http://www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/installera-braskamin.aspx
  • SilverEmma
    mimsan01 skrev 2011-03-15 11:45:08 följande:
    Just nu hittar jag såklart inte just den foldern, men här är lite annat material som kanske kan vara läsvärt...
    Svenska brasvärmeföreningen:
    www.brasvarmeforeningen.se/getfile.aspx?id=29...

artikel från vi i villa:
    www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/installe...
    Tack! Det var bra läsning! Ska be sambon läsa igenom det också!
  • Pappa G

Många firmor som säljer kaminer erbjuder ju också installation (antingen i egen regi, eller med entreprenörer) och då brukar de sköta hela processen, så att sotaren kommer och kontrollerar installationen först när den är klar.

Är det en tyngre kamin ni tänkt er, så kan förstärkning av bjälklaget (under golvet) bli aktuellt.

Har skorstenen inte använts under en längre tid är det vanligt att den inte är riktigt tät, och då sätter man vanligtvis in ett instasrör i den.

Svar på tråden Förbereda för kamin?