• Äldre 15 Mar 10:01
    1729 visningar
    7 svar
    7
    1729

    När kan man försöka att bli gravid igen?

    Hej!

    Jag blev akut opererad för ett utomkvedshavandeskap natten mellan torsdag 3/3 - fredag 4/3. De fick ta bort höger äggledare eftersom den var skadad. Jag fick (vad jag tror) själva mensen några dagar efteråt, på söndagen. Det blödde lite kraftigare än vanligt. Nu blöder jag inte längre, sedan ungefär 11-12/3.  Nu undrar jag, när kan man försöka bli gravid igen?

  • Svar på tråden När kan man försöka att bli gravid igen?
  • Äldre 15 Mar 19:46
    #1

    Puffar.

    Ingen som vet? Ni som haft utomkveds - vad har läkarna sagt till er?

  • Äldre 23 Mar 12:05
    #2
    Längtan efter dig skrev 2011-03-15 19:46:51 följande:
    Puffar.

    Ingen som vet? Ni som haft utomkveds - vad har läkarna sagt till er?
    Vänta en mens sen är det fritt fram igen.
    Anledningen till att man skall vänta är för att kroppen skall stöta ut resterna som kan finnas kvar och sen för att du skall veta lite bättre när du blev gravid( man räknar ju från sista mensens först dag).

    Jag opererade bort min vänstar äggledare 13/1 -11 och nu har vi börjat försöka igen. Men jag fick mensen:-/
    Nya tag nästa månad
  • Äldre 23 Mar 15:39
    #3
    Hemlighet skrev 2011-03-23 12:05:16 följande:
    Vänta en mens sen är det fritt fram igen.
    Anledningen till att man skall vänta är för att kroppen skall stöta ut resterna som kan finnas kvar och sen för att du skall veta lite bättre när du blev gravid( man räknar ju från sista mensens först dag).

    Jag opererade bort min vänstar äggledare 13/1 -11 och nu har vi börjat försöka igen. Men jag fick mensen:-/
    Nya tag nästa månad
    Tack för svaret.
    Håller tummen att det tar sig för er också snart
  • Äldre 28 Mar 10:43
    #4

    Till mig har det sagt 3 månader. Tyvärr..

  • Äldre 28 Mar 15:08
    #5

    Grip: dom säger olika på alla ställen. Men som min läkare sa: att det är bra om man får en mens först så man har något att utgå ifrån om man blir gravid. Och sen blir man ju inte gravid förens kroppen är redo för det. Vi väntade 1 månad efter op innan vi började igen.

  • Äldre 28 Mar 15:38
    #6

    Stämmer bra det du säger att det är olika!
    Jag pratade just med en läkare (fick höra att mitt HCG-värde var nere på noll nu) och då passade jag på att fråga igen.
    Då sa hon att man skall vänta en menscykel, gärna 2 om man vill vara helt hundra. (på vad vet jag inte!)
    Men jag blev väldigt glad i alla fall!!

  • Äldre 15 May 16:15
    #7

    Tre månader (minst) sa min doktor efter x-operation.

Svar på tråden När kan man försöka att bli gravid igen?