• Klatermaja

Recept på knäck önskas!

Tänkte baka det på söndag...

• Svar på tråden Recept på knäck önskas!
  • Nadjis

ÅÅ jag har ett jättebra recept!

2 dl vaniljvisp (mildas)
    2 dl sirap
    2 dl socker
    0,5 dl hackad mandel.

Blanda vaniljvisp, socker och sirap i en vid kastrull (det går fortast). Koka kraftigt till 115 grader tar ungefär 10-15 minuter. Prova då och då med kulprov om du inte har någon termometer. Blanda i mandeln och häll upp i formar. Förvara svalt!

• Änglatuss

gott gott ska oxå baka

fast å andra sidan, kan man byta ut vaniljvisp emot grädde eller nått?

• snusfia

Knäck
    Blir 30 stycken
    Du behöver:
    25 g sötmandel
    1 dl vispgrädde
    1 dl ljus sirap
    1 dl strösocker

Gör så här:
    1. Skålla, skala och hacka mandeln.
    2. Koka vispgrädde, sirap
    och socker i en tjockbottnad kastrull på medelvarm platta. Rör om i smeten då och då och placera under tiden knäckformar på en bricka.
    3. När knäckmassan når 122 grader eller håller för starkt kulprov (se info om kulprov här nedanför) blandar du ner mandeln och drar kastrullen från plattan.
    4. Klicka ut knäcken i formarna och låt svalna. Förvara sedan i kylskåp. Var försiktig om du lägger knäcken i en strut, för de klibbar snabbt ihop.

Så lyckas du med kulprovet
    För att kolla om kolan eller knäcken är färdig droppar du lite av smeten i en kopp med kallt vatten. Om smeten kan formas till en mjuk kula håller kolan mjukt kulprov. Blir kulan hård håller den starkt kulprov.

• Klatermaja

Ljus eller mörk sirap?

• Änglatuss

snusfia
    de där receptet ska jag sno!

• Klatermaja

Änglatuss

Uppenbarligen

• Nadjis

Ljus sirap.

Visst kan man byta ut mot grädde, men jag tycker den blir godare med vaniljvisp. Men smaken är som baken!

• Emmec

Mmm, låter ju jätte spännande med vaniljvisp istället för grädde, ska nog provgöra det i helgen, innan den riktiga julgodis tillverkningen den 17:e. Måste ju testa ett nytt recept innan man gör det på "riktigt". :)

• Änglatuss

emmec
    säkert mkt bättre
    men de är bara de man ska kunna äta dom oxå tål inte laktos, så jag tror inte att de finns laktosfri vaniljvisp

vilken tur att man kan använda grädde

• Emmec

MMmmmm, nu har ja gjort vanlijvispsknäcken! Jätte god blev den!

Änglatuss: Jo, de e sant, tålde inte heller det förr. Men nu går det fin fint. :)

• Lady Namárië

Jag tycker att det vanliga basreceptet är godast:

2 dl ljus sirap
    2 dl vispgrädde
    2 dl strösocker

Sedan kan man variera genom att ha i lite kakao. Hackad mandel tycker jag bara är ivägen.

Änglatuss--> Kan man äta grädde om man är laktosallergiker? Det hade jag ingen aning om.

• Änglatuss

lay namarie

de finns laktosfri grädde

• cia70

Jag gjorde ett enkelt recept igår. 1 dl grädde, 1 dl sirap, 1 msk smör. Blandas ihop och in i micron 8 min i tupperwere´s micropluskanna (jag tror att den heter så). Enkelt och gott. (blev ca 30 st).

• lata kocken Johanna

222 är ju standard
    men vad du än gör - dubbla inte receptet...
    det tar sån evinnerlig tid innan det blir färdigt...

(gjorde på 555 en gång och det tog nog 2-3 timmar innan den var färdigkokt)

Svar på tråden Recept på knäck önskas!