• Kitty 1982

Vilket är bäst mot hosta? Och får man ge bebis alvedon?

Alla tre barnen (6 mån, 1½, 5½ år) är hostiga och hostar massor samt lite febriga.

Febern har dock blivit bättre men vilken medecin är bäst mot hosta? Och får man ge hostmedecin och alvedon till 6 mån bebisar?

• Svar på tråden Vilket är bäst mot hosta? Och får man ge bebis alvedon?
  • Elias Emil

Ingen hostmedicin, men alvedon ska väl gå bra. Bara man inte överdocerar.

• Dimitra

Något upprätt sovläge är bland det bästa mot hosta när man är liten.

6-månaders bebisar kan ta alvedon.

The Dimitra universe.
  • Pyris

Mollipect går, men då får man gå till farbror doktorn för att få den.

• Dimitra
    Pyris skrev 2011-03-15 10:44:26 följande:
    Mollipect går, men då får man gå till farbror doktorn för att få den.
    Fast direkt bra är den ju inte.
    The Dimitra universe.
  • Pyris
    Dimitra skrev 2011-03-15 10:45:06 följande:
    Fast direkt bra är den ju inte.
    Nähä? 
    Men hon frågade och jag svarade. 
  • Carisma95

Jag har fått veta att man kan ge hostmedicin om det är TORRHOSTA! Däremot om barnen hostar pga slem är det mycket bättre att de hostar upp slemmet, dvs att man inte ger någon hostmedicin!

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Kitty 1982

Då skippar vi hostmedecinen. Men de andra två kan få hostmedecin?!?

• skruttan82

Bisolvon är receptfritt mot slemhosta
    Och Flytande noskapin mot rethosta...

Varm röd saft och honungsvatten är också bra.
    Honung ska dock ej ges till barn under ett år. Honung är för övrigt bra mot mycket...

• Kitty 1982
    skruttan82 skrev 2011-03-15 10:49:04 följande:
    Bisolvon är receptfritt mot slemhosta
    Och Flytande noskapin mot rethosta...

Varm röd saft och honungsvatten är också bra.
    Honung ska dock ej ges till barn under ett år. Honung är för övrigt bra mot mycket...
    Tack det ska jag testa
  • skruttan82

Bisolvon är slemlösande, det gör inte att man hostar mindre utan att slemmet blir lättare att hosta upp...

• Lillismaj

Njae...är det bara jag som har fått höra att det inte är så bra med hostmedicin för småbarn? Tror inte 1½-åringen ska ta det heller. Men det går nog bra till det större barnet.
    Vi fick höra det från sjukvårdrådgivningen.

• honeybun

Barn under 2 år ska inte ta hostmedicin utan att du har vart i kontakt med läkare. De har inte samma hostreflexer som oss vuxna. Slemmet kan då fastna i lungorna, vilket i sin tur kan leda till lunginflammation.

• Stars

De enda hostmedicinerna som överhuvudtaget har någon som helst effekt är receptbelagda. De som finns receptfritt är ungefär lika effektiva som te med honung. (Har läst att te med honung till och med är bättre än skräpet de säljer receptfritt på apoteket men det kan jag inte svara på eftersom jag aldrig varit med om att någotdera fungerat för någon överhuvudtaget).

Tag med barnen till en läkare om de har så svår hosta att de behöver medicin för den. Då kommer de att få någonting som hjälper och läkare skriver ju bara ut mediciner som inte är farliga för dem. :)

• EmyP

Sitter hemma med hostigt barn jag med.
    En msk olivolja eller lite mörk cholkad. Även honung. Finns massa bra tips.. sök på google

Lycka till

Svar på tråden Vilket är bäst mot hosta? Och får man ge bebis alvedon?