• Anonym (hungrig)

Hjälp, alltid hungrig!

Jag är alltid hungrig! Jag går upp i vikt sakta men säkert och jag trivs _inte_ med min nya kropp! Inget kul att bara ha kläder för att dölja valkar o mage...det är mest på magen som fettet har satt sig...

Problemet är att jag ständigt är hungrig. Jag har provat att äta på olika sätt: stora måltider, många små måltider, LCHF, utesluta socker o snabba kolhydrater, äta massor av grönsaker, olika slags frukostar, äta precis vad jag känner för...
    jag äter allt utom rött kött.

Jag är alltså verkligen _fysiskt_ hungrig, det handlar inte om något sug eller så.

Alltså VAD ska jag göra? det är tärande att gå runt och vara hungrig jämt o ständigt. Särskilt när man känner att man
    a) äter mer än omgivningen
    b) blir allt fetare trots hungern!

En matdag:

Frukost:
    1 portion havregrynsgröt med 1 dl frysta lingon. The.
    Hungrig efter mindre än en timme.

Mellansmål:
    The o en knäcke med lite mjukost.
    Hungrig både innan o efter.

Lunch:
    Stor tallrik hemgjord grönsakssoppa (alltså en alldeles full tallrik!)
    2 knäcke med mjukost.
    Ett glas vatten.
    Hungrig efter ca 45 minuter.

Mellis:
    1 äpple
    Hungrig både innan o efter.

Middag:
    Stekt panerad spätta, 1 stor potatis, 1 dl yoghurtsås, mycket råa grönsaker (morot o blandad sallad, 1/2 tallrik), ca 1 dl gröna ärter.
    Proppmätt! Sedan hungrig igen efter en timme....

Jag har nyligen varit hos läkaren pga viktuppgången osv o kollat sköldkörteln o annat men allt var bra. Jag är frisk som en nötkärna.
    Läkaren sa lite spydigt att jag nog sitter mer stilla nu än innan bara.

Jag rör på mig så mycket jag hinner, promenerar nästan varje dag snabbt en timme, simmar en gång i veckan, tränar när jag hinner för allt annat som måste göras (jobba...ta hand om hem o barn...)

Jag sover lagom länge o bra, och är inte stressad.

Hjälp?!?!

• Svar på tråden Hjälp, alltid hungrig!
  • Anonym

Ät mer protein, det är mer mättande!

• Mandel

Hur länge körde du LCHF?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jessi1982

Alltså det tar ju en stund för magsäcken att krympa om man är van att äta mycket och sen börjar äta mindre.
    Byt ut snabba kolhydrater mot långsamma som mättar längre, mer protein. För eftersom du går upp i vikt så är ju ditt kaloriintag högre än det du gör av med.
    Förstår att det är jobbigt att konstant känna sig hungrig . Men du måste nog vänja magen vid mindre portioner innan du känner resultat . Alltså mindre hunger. På lunchen ska du äta dagens största mål. Balanserat med grönsaker , protein och långsamma kolhydrater . Drick ett glas vatten före måltiden .

• Anonym (Candy)

Ser att du äter mycket kolhydrater, när jag gör det som du så är jag konstant hungrig, kolhydraterna och socker triggar igång hungern, nu har jag sen några veckor tagit bort kolhydraterna och socker, det tog ett tag men numera känner jag inte alls samma tomrum i magen och hunger.

Äter betydligt mindre kalorier och går sakta ner i vikt, sötsuget är i princip borta och hungern oxå...

men man måste stå ut ett tag, för mig tog det nästan 2 veckor innan jag märkte en tydlig förbättring... fuskar jag som jag gjorde nu i helgen och tog lite godis och sen 2 knäcke mackor så trigga jag igång hungern och sötsuget med desamma.

frukost, en proteindrink, 1/2 liter vatten..
    mellis/lunch 2 stekta ägg med olika tillbehör lök, tomat, tonfisk,purjo, skinka..tex
    mellis en proteindrink och vatten igen..
    middag fisk, fågel, eller kött i olika former, sallad med feta ost eller kokta grönsaker, massa vatten..
    kvällsmål en proteindrink och vatten
    te i olika smaker

har märkt att vatten gör mig mättare om jag slarvar med det så blir jag oxå hungrigare...

• Anonym (Candy)

måste faktiskt även tillägga en konstig sak jag har märkt på mig, om jag äter min äggomelett som första mål på morgonen isf min protein drink så blir jag faktiskt hungrigare på förmiddagen...
    Märkte det när jag provade några gånger..

• FrökenL

Mitt tips för att hålla sig mätt, börja varje mål mat med att dricka 1-2 glas vatten före de börjar äta, och varje gång det börjar suga i magen så drick vatten ! =) Ta ägg på mackan istället för mjukost, massor med proteiner,inget fett och mer mättande .. Skippa potatis, pasta och ris ät mer kött och fisk, använd dig av bönor och groddar =) googla på goda recept =) 

• Anonym (KJ)

Har inga råd att ge TS, men jag är pecis likadan! Är också hungrig JÄMT oavsett vad jag än äter.... Jättejobbigt! Jag väger alldeles för mycket och har ingen aning om hur jag ska lösa det

• fallen angel

jag brukar också alltid känna mig hungrig vad jag än äter... blir aldrig riktigt mätt heller.... 

Svar på tråden Hjälp, alltid hungrig!