maddelu skrev 2011-03-15 11:29:25 följande:
tack för tipsen!!!
fler önskas =)
Jepp, fisk äter vi

köp en hel färsk regnbåge, öring, havsöring eller lax i den storlek som passar er familj.
samt be om skrov också, vilket jag återkommer lite längre ner hur du skall göra med.
ta hem det, skölj fisken, fjälla den, lättast med baksidan på en kniv under vatten.
dra ut folie, vik den dubbel, men så lång så du kan vika tilbaka den över fisken samt ha tillräckligt med yta runt den.
hacka purjolök, skiva citron, samt ta dillstjälkarna och repa av dillen o lägg undan sålänge.
lägg en bädd mitt på folien, skåra fisken på bägge sidor ett par snitt 50mm ner i fiskens skinn/kött, salta o peppra runt om o dra mot fjällen så du får in saltet o det.
salta och peppra även invändigt på bägge sidor. fyll med samma sak som under fisken och ett par klickar smör.
lägg samma ovanpå samt lite smör samt lite olja.
i med termometern i den tjockaste delen precis ovanför ryggraden paralellt med ryggen vågrätt läge.
vik över foliet o se till att det är tätt överallt, detta kräver att du har en trådlös, alt en temp med tråd så du får ut tråden i ena hörnet. se till att vika ihop allt så det är ordentligt tätt.
sätt ugnen på 150 grader och ställ tempen på 52 grader.
under tiden hackar du samma saker som innan, fräs löken i en hög stor kastrull, sen i med allt, gärna fänkål med, morot etc. i med fiskdelarna utom ögonen i fiskskalle om du fick det med skrovet, du skall INTE skära av det från fisken i ugnen innan den är klar. på med
vitt vin, salt, peppar etc o låt SJUDA, INTE koka runt 20 min.
sila, reducera, smaka av, i med grädde, reducera, smaka av, i med hackad dill det sista.
ut med fisken, låt vila, lägg över fisken på ett fat, sila av spadet ner i såsen, servera med dillslungad potatis och en grönsallad, gärna med ruccola då den har lite drag i sig..