• Äldre 15 Mar 11:15
    43715 visningar
    12 svar
    12
    43715

    tips på bra middagsrecept vid gallbesvär, önskas!

    Har fått gallbesvär.

    Jag har ju hört att man helst ska äta kokt mat istället för stekt mat. Undvika fett. Undvika ägg, paprika, gurka, äpple, päron, rökt mat mm mm mm.
    Förstår att detta är individuellt...

    Problemet är att jag steker typ all mat Skäms Visst, tillbehöret kokas ju ofta typ pastan, riset eller potatisen. Men vad ska man ha till då som skonar gallan??

    Tips på recept önskas alltså!!!!  (gärna som barn oxå gillar)

  • Svar på tråden tips på bra middagsrecept vid gallbesvär, önskas!
  • trollk­arl
    Äldre 15 Mar 11:16
    #1

    fisk e bra..
    äter ni fisk? isåfall har jag ett killer recept som också både är enkelt samt låter dig göra annat under tiden..

  • Äldre 15 Mar 11:23
    #2

    Det är ju hårdstekt mat som är jobbig för magen. Gott kycklingrecept:

    Bryn på låg värme kycklingbitar (så de fortfarande är råa, lägg i en ugnsfast form. Bred på lite Cantadou vitlök o örter, strö över fryst italienska örter. Blanda matlagningsgrädde (lätt) och Bong kycklingfond salt peppar och lite mer örter i en skål, häll över kycklingen, ställ in i ugnen på typ 200grader tills kycklingen är genomkokt. Servera med ris! Jättegod fredags/lördagsmat för oss med gallbesvär. Jag har dock nästan inga problem kvar längre då jag opererade bort gallblåsan förra sommaren.....men detta receptet räddade mig under tiden jag var sjuk! Min dotter på 2 älskar den här maten och vi gör det än idag!
    Lycka till kram

  • Äldre 15 Mar 11:24
    #3

    Koka grytor istället? Soppor?

    Har själv fått ett andra gallstensanfall på några månader o fick även gulsot av det (problem med levern pga stopp i gallvägen). Så om några veckor ryker gallan genom titthålsoperation. Någon som vet hur det är att leva utan galla? Är det fortfarande snäll gallmat som gäller?

    Mina två anfall har kommit efter stora dundermiddagar, verkar inte få problem av själva kosten så jag äter som vanligt, vilket iofs är rätt nyttig kost redan. Men stekt mat äter jag...

  • trollk­arl
    Äldre 15 Mar 11:29
    #4
    TheFamily skrev 2011-03-15 11:23:22 följande:
    Det är ju hårdstekt mat som är jobbig för magen. Gott kycklingrecept:

    Bryn på låg värme kycklingbitar (så de fortfarande är råa, lägg i en ugnsfast form. Bred på lite Cantadou vitlök o örter, strö över fryst italienska örter. Blanda matlagningsgrädde (lätt) och Bong kycklingfond salt peppar och lite mer örter i en skål, häll över kycklingen, ställ in i ugnen på typ 200grader tills kycklingen är genomkokt. Servera med ris! Jättegod fredags/lördagsmat för oss med gallbesvär. Jag har dock nästan inga problem kvar längre då jag opererade bort gallblåsan förra sommaren.....men detta receptet räddade mig under tiden jag var sjuk! Min dotter på 2 älskar den här maten och vi gör det än idag!
    Lycka till kram
    ta inte detta som kritik. jag är på allvar nyfiken. men hur tänker man när man kör halvfab? jag skulle aldrig i min enfald tänka mig det, men hur tänker du? återigen, INGEN kritik. utan nyfiken på hur människor tänker =)
  • Äldre 15 Mar 11:29
    #5

    tack för tipsen!!!
    fler önskas =)

    Jepp, fisk äter vi Glad

  • trollk­arl
    Äldre 15 Mar 11:33
    #6
    maddelu skrev 2011-03-15 11:29:25 följande:
    tack för tipsen!!!
    fler önskas =)

    Jepp, fisk äter vi Glad
    köp en hel färsk regnbåge, öring, havsöring eller lax i den storlek som passar er familj.
    samt be om skrov också, vilket jag återkommer lite längre ner hur du skall göra med.

    ta hem det, skölj fisken, fjälla den, lättast med baksidan på en kniv under vatten.
    dra ut folie, vik den dubbel, men så lång så du kan vika tilbaka den över fisken samt ha tillräckligt med yta runt den.
    hacka purjolök, skiva citron, samt ta dillstjälkarna och repa av dillen o lägg undan sålänge.
    lägg en bädd mitt på folien, skåra fisken på bägge sidor ett par snitt 50mm ner i fiskens skinn/kött, salta o peppra runt om o dra mot fjällen så du får in saltet o det.
    salta och peppra även invändigt på bägge sidor. fyll med samma sak som under fisken och ett par klickar smör.
    lägg samma ovanpå samt lite smör samt lite olja.
    i med termometern i den tjockaste delen precis ovanför ryggraden paralellt med ryggen vågrätt läge.
    vik över foliet o se till att det är tätt överallt, detta kräver att du har en trådlös, alt en temp med tråd så du får ut tråden i ena hörnet. se till att vika ihop allt så det är ordentligt tätt.
    sätt ugnen på 150 grader och ställ tempen på 52 grader.

    under tiden hackar du samma saker som innan, fräs löken i en hög stor kastrull, sen i med allt, gärna fänkål med, morot etc. i med fiskdelarna utom ögonen i fiskskalle om du fick det med skrovet, du skall INTE skära av det från fisken i ugnen innan den är klar. på med vitt vin, salt, peppar etc o låt SJUDA, INTE koka runt 20 min.
    sila, reducera, smaka av, i med grädde, reducera, smaka av, i med hackad dill det sista.
    ut med fisken, låt vila, lägg över fisken på ett fat, sila av spadet ner i såsen, servera med dillslungad potatis och en grönsallad, gärna med ruccola då den har lite drag i sig..
  • Äldre 15 Mar 11:42
    #7
    trollkarl skrev 2011-03-15 11:33:39 följande:
    köp en hel färsk regnbåge, öring, havsöring eller lax i den storlek som passar er familj.
    samt be om skrov också, vilket jag återkommer lite längre ner hur du skall göra med.

    ta hem det, skölj fisken, fjälla den, lättast med baksidan på en kniv under vatten.
    dra ut folie, vik den dubbel, men så lång så du kan vika tilbaka den över fisken samt ha tillräckligt med yta runt den.
    hacka purjolök, skiva citron, samt ta dillstjälkarna och repa av dillen o lägg undan sålänge.
    lägg en bädd mitt på folien, skåra fisken på bägge sidor ett par snitt 50mm ner i fiskens skinn/kött, salta o peppra runt om o dra mot fjällen så du får in saltet o det.
    salta och peppra även invändigt på bägge sidor. fyll med samma sak som under fisken och ett par klickar smör.
    lägg samma ovanpå samt lite smör samt lite olja.
    i med termometern i den tjockaste delen precis ovanför ryggraden paralellt med ryggen vågrätt läge.
    vik över foliet o se till att det är tätt överallt, detta kräver att du har en trådlös, alt en temp med tråd så du får ut tråden i ena hörnet. se till att vika ihop allt så det är ordentligt tätt.
    sätt ugnen på 150 grader och ställ tempen på 52 grader.

    under tiden hackar du samma saker som innan, fräs löken i en hög stor kastrull, sen i med allt, gärna fänkål med, morot etc. i med fiskdelarna utom ögonen i fiskskalle om du fick det med skrovet, du skall INTE skära av det från fisken i ugnen innan den är klar. på med vitt vin, salt, peppar etc o låt SJUDA, INTE koka runt 20 min.
    sila, reducera, smaka av, i med grädde, reducera, smaka av, i med hackad dill det sista.
    ut med fisken, låt vila, lägg över fisken på ett fat, sila av spadet ner i såsen, servera med dillslungad potatis och en grönsallad, gärna med ruccola då den har lite drag i sig..
    haha, tackar!!! var lite över min nivå på kockeri Tungan ute Fisk i vårat hus blir lax (såna frysta i portioner) Fiskbullar, torsk..ja du vet sånt enkelt. Äger inte ens en ungstermometer Tungan ute Men tack iallafall, kaaaaanske provar mig på detta framöver, när ( ?! ) jag köpt mig en termometer ... gott lät det iallfall Glad
  • trollk­arl
    Äldre 15 Mar 11:44
    #8
    maddelu skrev 2011-03-15 11:42:25 följande:
    haha, tackar!!! var lite över min nivå på kockeri Tungan ute Fisk i vårat hus blir lax (såna frysta i portioner) Fiskbullar, torsk..ja du vet sånt enkelt. Äger inte ens en ungstermometer Tungan ute Men tack iallafall, kaaaaanske provar mig på detta framöver, när ( ?! ) jag köpt mig en termometer ... gott lät det iallfall Glad
    det är en nybörjarnivå ;) särskilt när det är detaljerat.. köp termometer, det är den bästa investeringen du någonsin kan göra =)
    det receptet är nåt du kan kan få hela familjen att trilla av stolen av =)
  • Äldre 15 Mar 11:50
    #9
    trollkarl skrev 2011-03-15 11:44:27 följande:
    det är en nybörjarnivå ;) särskilt när det är detaljerat.. köp termometer, det är den bästa investeringen du någonsin kan göra =)
    det receptet är nåt du kan kan få hela familjen att trilla av stolen av =)
    Cool
  • Äldre 15 Mar 22:28
    #10

    Nån som vet varför tex äpple är dåligt till skillnad frpn tex päron? Är det något i äpplet eller är det svårsmältheten? Samma fråga gäller tex gurka, känns ju inte särskilt svårsmällt, men är tydligen "riskabel" mat... Hmmm...

  • bem84
    Äldre 6 Apr 17:11
    #11

    Jag tror det har något med syran i äpple att göra. Garvsyra är tydligen dåligt för gallan och äpplen innehåller det. Kanske inte finns lika mycket i päron? Jag tror främst det är skalet dessutom!? (Observera, jag TROR)

    Grytor kör jag på här nu, har haft 2 anfall på 2 veckor...

    Köttgryta - valfritt kött steks lätt, sedan i med morötter, champinjoner, kryddor efter behag, man ska ju inte äta stark mat men örtkryddor går ju bra. Kanske lite soltorkade tomater. Plus lite vatten. Jag vågar mig inte på buljong än även om det säkert fungerar om man inte har jättestora besvär. Låt puttra i någon timme tills köttet är mört. Sedan kan man göra det såsigare med maizena och blanda i lite matlagningsgrädde om man vågar ;)

  • trollk­arl
    Äldre 6 Apr 17:23
    #12

    @ bem84

    Vänd köttet i mjöl innan du steker så får du bättre smak på köttet samt redning i grytan.

Svar på tråden tips på bra middagsrecept vid gallbesvär, önskas!