Primolut-Nor
Hejsan
Jag undrar hur primolut-Nor påverkar ägglossning.
Jag är halvvägs inne i kuren pga att jag haft blödning i 2 veckors tid o nu misstänker jag att jag har haft ägglossning i helgen.
Tacksam för svar
Hejsan
Jag undrar hur primolut-Nor påverkar ägglossning.
Jag är halvvägs inne i kuren pga att jag haft blödning i 2 veckors tid o nu misstänker jag att jag har haft ägglossning i helgen.
Tacksam för svar
Hej!
Noretisteronacetat är ett ämne som efterliknar det kvinnliga gulkroppshormonet (progesteron), som bildas i äggstockarna under den normala menstruationscykelns andra hälft. Progesteron (gulkroppshormon) är det hormon som produceras i äggstocken efter ägglossningen (tillsammans med kvinnliga könshormonet östrogen). Progesteron påverkar livmoderslemhinnan så att den blir mottaglig för ett befruktat ägg och därför förutsättning för en graviditet. Inför en vanlig mens slutar äggstocken att producera progesteron och det är den sjunkande nivån av progesteron som leder till att det blir en mensblödning. Vid en graviditet producerar den tidiga graviditeten hormonet HCG som i sin tur stimulerar äggstocken att fortsätta producera progesteron, det är därför det inte blir någon blödning.
Primolut-Nor används för att korrigera blödningsmönstret i menstruationscykeln såsom stora blödningar, oregelbundna eller uteblivna blödningar (amenorré), för att skjuta upp menstruationen eller lindra besvär som kan uppträda före menstruationen, s.k. PMS, premenstruella besvär. Primolut-Nor används också i behandlingen av endometrios, dvs då livmoderslemhinna återfinns utanför livmodern. Primolut-nor är ett förstahandval för att stimulera fram en ägglossning.
Vad händer om man stimulerar fram en ägglossning med hjälp av primolut-nor och samtidigt har en normal ägglossning?
Kommer den naturliga ägglossningen av sig?
Svår fråga, har inget svar på den. Troligtvis är det ingen naturlig då du äter primolut-nor. Du får höra med din dr som skrev ut tabletterna.
Lycka till