• LisaDaniel

Hjälp med mjölkfri tårta

Jag har blivit så där fruktansvärt sugen på att göra en tårta och jag tänkte då baka en och bjuda min mamma med familj. Eftersom att min lillebror är mjölkproteinallergiker så måste ju tårtan vara helt mjölkfri (funkar inte med laktosfritt) och då kom jag på att jag aldrig har bakat en helt mjölkfri tårta någon gång. Jag har bara gjort marängtårtor med bär, glass och choklad och liknande men nu är jag alltså sugen på att göra en riktig tårta :)

Tårtbottnarna vet jag hur jag gör mjölkfria så det är inga problem där, sp är också helt mjölkfri. Det jag behöver hjälp med är förslag på fyllning (två olika) och vilka mjölkfria allternativ jag ska använda mig av.

Sen har jag en undran, kan man dekorera sp:n med frosting?

Har ni några bra förslag så får ni gärna svara :)
    Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp med mjölkfri tårta
  • versan

Hejsan!

Ja jisses helt mjölkfri tårta är bland det svåraste att göra.
    Vet själv då dottern är mjölkproteinintollerant.
    numera så kan du byta ut mjölken mot havregrädde oatly till att göra tex vaniljkrämsfyllning i tårtan.
    ekströms vaniljsås kan du göra till en fyllning,
    man kan blanda & sätta lite vaniljkräm & färska bär i ett lager eller krossad ananas är också gott.
    Sen om du vill spritsa så kan du göra smörkräm på mjölkfritt margarin.
    man kan även använda marsipan lock på om den är mjölkfri.
    samma med tårtbotten jag använder mina vanliga recept & byter ut mjölken till havregrädde/vatten så det blir mjölkkoncistens.
    ca 1/2 av varje.
    samma om det är margarin i smeten så använder jag milda eller carlshamns mjölkfria margarin.

Mjölkfri Chokladtårta. =) fyllningen är ananas och chokladsmörcreme och spritsad med chokladsmörcreme dekorerade med marsipan blommor.klickbar bild.

Mjölkfri Chokladtårta. =) fyllningen är ananas och chokladsmörcreme och spritsad med chokladsmörcreme dekorerade med marsipan blommor

.
  • versan

Som fyllning kan du köra 1 vaniljlager marsán blandat med havremjölk tex...
    1 smaksatt smörcremslager
    hallonsylt blandad med vaniljkräm är gott eller ännu godare är färska bär.
    avrunnen krossad annanas är gott  att lägga på & ovanpå detta vaniljkräm.

Man kan nog stoppa i det mesta som man gillar.

Vill man toppa tårtan så kan man sätta färska frukter & sätta garneringsgel ovanpå.
    & sedan spritsa sidorna med smörkräm som man smaksatt som man önskar.

eller så gör man ett marängtäcke på ovansidan.
    Mjölkfri & glutenfri marängtårta.jpgEnkel & snabb Fjärilstårta monterad utan verktyg

• LisaDaniel

Tack så mycket för hjälpen :)
    Jag börjar fundera på om jag ska ta dom där frusna hallonen jag har i frysen och sen kanske blanda dom med typ vaniljkräm (kan det  vara gott?) och sen göra en smörkräm med mörk mjölkfri choklad.

Tror ni det kan bli gott?

Alltså tårtbotten + "hallon-vaniljkräm + tårtbotten + mörkchoklad smörkräm + tårtbotten och sen spackla med smörkrämen och täcka tårtan med svart sp, verkar det gott? Jag är så dålig på att tänka mig vilka smaker som passar ihop :P Ananas går tyvärr bort för det tycker inte min mamma om =/

Jag vet inte om du (versan) svarade på det här men jag förstod iaf inte riktigt om man kunde dekorera sp med tex smörkräm? Eftersom att jag har svart sp och inget annat hemma att dekorera med så skulle det vara kul att färg tex smörkräm och sprittsa ut lite över tårtan så det blir lite färg iaf :)

• queenofangels

ja gjorde en i helgen med hasselnötscreme o svartvinbärsmousse. blev faktiskt jätte bra!

• versan
    LisaDaniel skrev 2011-03-15 14:35:40 följande:
    Tack så mycket för hjälpen :)
    Jag börjar fundera på om jag ska ta dom där frusna hallonen jag har i frysen och sen kanske blanda dom med typ vaniljkräm (kan det  vara gott?) och sen göra en smörkräm med mörk mjölkfri choklad.

Tror ni det kan bli gott?

Alltså tårtbotten + "hallon-vaniljkräm + tårtbotten + mörkchoklad smörkräm + tårtbotten och sen spackla med smörkrämen och täcka tårtan med svart sp, verkar det gott? Jag är så dålig på att tänka mig vilka smaker som passar ihop :P Ananas går tyvärr bort för det tycker inte min mamma om =/

Jag vet inte om du (versan) svarade på det här men jag förstod iaf inte riktigt om man kunde dekorera sp med tex smörkräm? Eftersom att jag har svart sp och inget annat hemma att dekorera med så skulle det vara kul att färg tex smörkräm och sprittsa ut lite över tårtan så det blir lite färg iaf :)
    Det borde funka att spritsa smörkräm på sp.
    Kan man spritsa grädde som är lösare så funkar ju smörkräm.
    Testa är nog mitt råd.
    Jag har bara spritsar smörkräm på marsipan & det gick superbra.

Fyllningarnar låter goda tillsammans så kör på det.
  • LisaDaniel
    versan skrev 2011-03-15 19:19:07 följande:
    Det borde funka att spritsa smörkräm på sp.
    Kan man spritsa grädde som är lösare så funkar ju smörkräm.
    Testa är nog mitt råd.
    Jag har bara spritsar smörkräm på marsipan & det gick superbra.

Fyllningarnar låter goda tillsammans så kör på det.
    Då ska jag handla allt jag behöver imorgon och så ska jag försöka knåpa ihop en god tårta :) Tack för hjälpen ^^
Svar på tråden Hjälp med mjölkfri tårta