• HardrockGoddess

Jag vill lägga upp ett par byxor - hur gör jag?

Hej!

Syslöjd var mitt sämsta ämne i skolan, men jag vet ändå hur man trär en symaskin, jag äger en och i värsta fall kan min sambo sy åt mig.

Köpte mig igår ett par stretch-jeans som var aningen för långa. Exakt hur mycket jag vill ta bort är jag osäker på. Finns det någon bra metod att ta reda på det?

Hur gör jag sen? Tar jag bara och klipper, sicksackar kanten och viker upp och sedan raksömnad?

Jag är som sagt helt lost vad det gäller sådant här, så jag tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Jag vill lägga upp ett par byxor - hur gör jag?
  • Åssi

Det lättaste är ju att ta på dem och  vika upp dem så korta som du vill ha dem.
    Jag skulle inte klippa av något, i alla fall inte till att börja med (om de inte är jättemycket för långa) utan sy upp dem för hand först. Alltså vika upp på insidan och så sy med försiktiga stygn som inte syns igenom för att slippa risken att klippa av för mycket...

• emmap
    HardrockGoddess skrev 2011-03-15 13:49:24 följande:
    Hej!

Syslöjd var mitt sämsta ämne i skolan, men jag vet ändå hur man trär en symaskin, jag äger en och i värsta fall kan min sambo sy åt mig.

Köpte mig igår ett par stretch-jeans som var aningen för långa. Exakt hur mycket jag vill ta bort är jag osäker på. Finns det någon bra metod att ta reda på det?

Hur gör jag sen? Tar jag bara och klipper, sicksackar kanten och viker upp och sedan raksömnad?

Jag är som sagt helt lost vad det gäller sådant här, så jag tar tacksamt emot tips!
    Jag hade nog tvättat dem till att börja med. Har provat att lägga upp byxor som före tvätt varit perfekta men efter krympt något och därför blivit för korta. När jag läggar upp byxor brukar jag sätta en nål där nederkanten ska vara inklusive fåll och sedan klippa ordentligt med sömsmån. Nåla upp byxorna, eller provsy lite försiktigt å sen se om de är lagom innan jag syr ihop alltsammans.
  • BuoBä

Om det är riktigt jeanstyg behöver du en speciell jeansnål till symaskinen för att komma igenom tyget. Vanliga nålar är för tunna och går bara av. Du kan behöva lite tjockare tråd också.

Svar på tråden Jag vill lägga upp ett par byxor - hur gör jag?