• Ixam

Fodrade eller ofodrade regnkläder?

1,5 åriga sonen har växt ut sina fodrade regnkläder som han använder på dagis. Jag ska köpa nya men frågan är om jag ska köpa nya fodrade regnkläder eller köpa ofodrade och ha fleece byxor och tröja under?

Någon som kan råda mig? Vi bor i skåne där det oftast är ett par plusgrader.

• Svar på tråden Fodrade eller ofodrade regnkläder?
  • KlasStures mamma

Jag har ofodrade för då kan tösen ha dem även när det blir varmare. har inte råd och köpa båda sorterna. Och det är slöseri med resurser tycker jag

• ebben

jag har alltid haft ofodrade.vi bor i norrbotten. De får ha overall under o galonisar på då det är kallt. Sen kan man ju ha samma galonisar på sommaren.
    Har aldrig fattat varför de ska va fodrade? men beror väl på .....
    på sommaren kan de ju inte ha de fodrade ändå -för varmt så i så fal lska man ha både fodrade OCH ofodrade...känns onödigt

• rubb

det är ju skönt med ofodrat på vår/sommaren...

• rajtantajtan500511

Kör med överdragsbyxor från Kappahl, tycker det fungerar fint.

• MalinNiklasHarryBebis

jag har alltid haft fodrade nu på vårkanten å hösten, på sommaren så har det varit vanliga regnkläder.
    Sen har även stora pojken haft regnoverall bådde fodrad å icke dom har varit super bra ;)

Känn dej fram vad du tycker är bäst :)

• käärlek

Ofodrade regnkläder känns för mig mest aktuellt, ha en overall under när det är kallt och när det inte är kallt så är det inge snack om saken utan då funkar samma kläder även då. Annars (som många skrivit innan mig) behöver man väl nästan både och vilket känns onödigt.

♥ K född 10-03-18 & BF 11-05-15 ♥
  • Dr Mupp

Vi har alltid haft ofodrade. Bara att slänga overall eller fleecbyxor under om det är kallt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • alvide

Ofodrat är bäst med fleece under.
    Även om det är en kylig förmiddag på dagis så kanske det blir väldigt varmt på eftermiddagen när solen tittar fram lite. Då är det skönt och kunna skala av lite.
    Sen kan även barnet röra sig bättre med lager på lager än att ha fodrat galonställ.

• u77

Så här års har sonen fodrade galonisar med vinterjacka. Bor i mellersta delen av landet.

Jag tycker att det blir så byllsigt med att ta på fleecebyxor under, då kan han inte röra sig på samma sätt. 
    Det blir ju en extra kostnad att köpa ett par fleecebyxor om man köper ett par ofodrade galonisar.
    Vi skulle aldrig använda ett par fleecebrallor utöver att ha dem under ett par ofodrade galonbyxor heller, så för oss så skulle det bli en onödig kostnad.

Sonen har ett par fodrade galonbyxor, och sen ett ofodrat regnställ set.

• alvide
    u77 skrev 2011-03-16 12:10:10 följande:
    Så här års har sonen fodrade galonisar med vinterjacka. Bor i mellersta delen av landet.

Jag tycker att det blir så byllsigt med att ta på fleecebyxor under, då kan han inte röra sig på samma sätt. 
    Det blir ju en extra kostnad att köpa ett par fleecebyxor om man köper ett par ofodrade galonisar.
    Vi skulle aldrig använda ett par fleecebrallor utöver att ha dem under ett par ofodrade galonbyxor heller, så för oss så skulle det bli en onödig kostnad.

Sonen har ett par fodrade galonbyxor, och sen ett ofodrat regnställ set.
    Att köpa ett par fodrade och ett par ofodrade galonbyxor är dyrare än ett par fleecebyxor och ett par ofodrade galonbyxor?
    Trodde fleece var billigare än fodrade galon?
    Och det ÄR smidigare att röra sig med fleecebyxor och ofodrat än med fodrade galon.
    Det är tyngre och styvare med fodrat.
  • Aquavit

På vårt dagis önskar de att barnen har fodrade galonställ så här års, det tar ju extra tid för dem att klä på ungarna både fleeceställ och överdragskläder. Så till dagis har vi både fodrat nu och ofodrat lite längre fram. Hemma har vi bara ofodrat och kör med fleece under vid behov.

• alvide
    Aquavit skrev 2011-03-16 12:20:49 följande:
    På vårt dagis önskar de att barnen har fodrade galonställ så här års, det tar ju extra tid för dem att klä på ungarna både fleeceställ och överdragskläder. Så till dagis har vi både fodrat nu och ofodrat lite längre fram. Hemma har vi bara ofodrat och kör med fleece under vid behov.
    Skönt o veta att personalen på vårt dagis föredrar lager på lager för att det är bäst för barnen. Inte vad som är enklast för de vuxna.
  • VinterNoll2

Jag skulle satsa på lager-på-lager, dvs ofodrade galonkläder med fleece eller annat under. Då är det lätt att klä av eller på efter hur varmt / kallt det är ute och efter hur mycket barnet rör sig.

Dessutom blir galonisar blöta och har man inte torkskåp hemma så torkar ofodrade galonisar snabbare än fodrade och förhoppningsvis har man iaf något ombyte om exvis fleecebyxorna också är blöta. Sen är det ju allmännt känt att tunna plagg torkar fortare än tjocka.

Ofodrade galonisar kan man också ha från tidiga vår till sena hösten (förutsatt att barnet inte växer ur dom förstås ) Jag skulle aldrig kunna sätta på vår son fodrade galonisar sommartid, då skulle han vara lika blöt som om han hade varit utan regnkläder! 

Lillprinsen är äntligen här
  • u77
    alvide skrev 2011-03-16 12:18:26 följande:
    Att köpa ett par fodrade och ett par ofodrade galonbyxor är dyrare än ett par fleecebyxor och ett par ofodrade galonbyxor?
    Trodde fleece var billigare än fodrade galon?
    Och det ÄR smidigare att röra sig med fleecebyxor och ofodrat än med fodrade galon.
    Det är tyngre och styvare med fodrat.
    De fodrade som min son har är väldigt mjuka och smidiga. Kostade 300:- på coop.
    Fleece kan bli väldigt varmt och svettigt, och min son som nu är 4 år, trivs inte om det blir för varmt eller korvigt.
  • VinterNoll2
    u77 skrev 2011-03-16 12:27:52 följande:
    De fodrade som min son har är väldigt mjuka och smidiga. Kostade 300:- på coop.
    Fleece kan bli väldigt varmt och svettigt, och min son som nu är 4 år, trivs inte om det blir för varmt eller korvigt.
    Fast är det inte fleece som foder på fodrade galonisar, de på Lindex var det iaf. Men Coop kanske kör med något annat foder? 
    Lillprinsen är äntligen här
  • Aquavit
    alvide skrev 2011-03-16 12:23:37 följande:
    Skönt o veta att personalen på vårt dagis föredrar lager på lager för att det är bäst för barnen. Inte vad som är enklast för de vuxna.
    Jag tycker det funkar jättebra med de fodrade galonställen, de är mjuka och smidiga, och jag tycker inte att det verkar på något sätt mycket sämre för barnen.
  • mapo51
    Aquavit skrev 2011-03-17 13:34:36 följande:
    Jag tycker det funkar jättebra med de fodrade galonställen, de är mjuka och smidiga, och jag tycker inte att det verkar på något sätt mycket sämre för barnen.
    Det gör det för oss också och eftersom min son har varit väldigt knölig med att klä på så är det lättare med bara ett lager.
    Nu när han (han är 3 år) klär på sig själv så är det också lättare för honom att ta på sig ett fodrat ställ än att först försöka knöla på sig fleecebyxor ovanpå sina vanliga byxor för att sen ta på galonstället.
    Vi har betalat 399:- för ett fodrat Abekoställ och vi är jättenöjda med det.

Vi bor i Stockholmsområdet och använder det fodrade stället väldigt mycket, nu har han haft det i ca 3 veckor och är varken kall eller blöt när han varit ute några timmar trots de lite kyliga morgonarna.

Det är kanske bättre med lager på lager, men det beror ju också på barnet. Om det protesterar och inte gillar lager på lager så får man hitta andra lösningar. För oss (och personalen på förskolan) är det också smidigt om sonen kan klä på sig själv, för honom är de stora fördelen att han kommer ut snabbare eftersom han inte behöver så mycket hjälp.
Svar på tråden Fodrade eller ofodrade regnkläder?