• kastanjen

Eda:användare sprack du mycket?

Jag har länge undrat om det finns något samband mellan hur mycket du spricker och Eda. I min umgängeskrets är det de som använt Eda som spruckit mest och de som inte fick någon Eda de har oftast klarat sig lindrigt undan. Nu vet ju jag att min umgängeskrets inte på något vis representerar sanningen och tänkte därför ha en högst ovetenskaplig omröstning här. Så frågan är sprack du mycket under din förlossning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Eda:användare sprack du mycket?
  • Hannah76

Hade eda under min första förlossning, den slutade med sugklocka. Men sprack inget.

• luckyme83

hade eda på första förlossningen och sprack inget
    andra förlossningen var helt naturlig och då sprack jag inget heller

• AnniPanni

Med ettan hade jag EDA, o vart då en hög medelstor sugklocka då ungen satt fast vid spinae ..sprack en hel del invändigt pga klockan. Hade nog inte så mycket med EDAn att göra faktiskt.
    Tvåan föddes med hjälp av lite lustgas, gamla ärrvävnaden gick upp lite så några stygn. Trean även där bara lite lustgas och fick ett skrubbsår.

• Kazeer

Annat: Jag använde inte EDA. Fick ett par små bristningar. Förlossningen avslutades med sugklocka och i samband med det blev jag klippt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Valente

Hur mycket man brister eller inte beror på olika saker.  Vad som EDA´n kan ställa till med, är en värksvaghet, öppningsskedet eller utdrivningsarbetet blir längre, det kanske behövs värkstimulerande dropp, yttre press eller sugklockor, och det i sin tur leder förståss till större risk för bristningar.

Har inte fått EDA med mina barn, och bara fått några enstaka stygn.

• LuMa

Använde eda vid första förlossningen, sprack ingenting. Fick tvärtom klippas upp och sys ihop igen.

• Emma 89

Jag hade EDA och fick sy 3 stygn, 1 yttre och 2 inre. Har inte känt av stygnen någonting alls förutom att det sved när jag kissade de första typ 2 veckorna.

• Xofina

Fick EDA då jag födde sonen för 4 veckor sedan.. jag fick en liten bristning som hon sydde för att det inte skulle svida när jag skulle kissa Glad

• Louise89
    Hannah76 skrev 2011-03-15 14:34:08 följande:
    Hade eda under min första förlossning, den slutade med sugklocka. Men sprack inget.
    Samma för mig.
  • smulan5

Fick eda med första och fick 6 stygn. Ingen eda med andra och fick 8 stygn tror jag.

• mer grubbel

1. Eda, sprack lite, tre stygn.
    2. Ingen eda, sprack inget. 

• FreeForAll
    luckyme83 skrev 2011-03-15 14:48:17 följande:
    hade eda på första förlossningen och sprack inget
    andra förlossningen var helt naturlig och då sprack jag inget heller
    Samma här
    Det ante mig.
Svar på tråden Eda:användare sprack du mycket?