• Anonym (jag)

Aktivitetsstöd vid utbildning?

Finns det någon här som fått aktivitetsstöd vid utbildning som inte är en av arbetsförmedlingens egna utbildningar?
    Efter flera års arbetslöshet och då jag är en av de där hopplösa fallen som typ hamnat utanför systemet och aldrig tycks kunna få ett jobb så har jag tröttnat rejält och börjat fundera på studier igen. Arbetsförmedligen har tyvärr inga utbildningar i vår stad som direkt lockar mig. Nu har jag dock hittat en vuxenutbildning (ej af-utbildning) som tilltalar mig väldigt mycket och som jag så gärna skulle vilja gå, den skulle verkligen passa mig. Tror den skulle öka mina chanser till att få ett jobb väldigt bra också då jag idag helt saknar någon typ av yrkesutbildning. Den är på gymnasienivå, (800 poäng, tror det är 2 terminer) men tyvärr har jag redan förbrukat alla mina csn:dagar på den nivån då jag läste in gymnasiekompetensen på en folkhögskola för många år sedan.
    Idag är jag med i jobb o utvecklingsgarantin (fas2). Min arbetsförmedlare är inte anträffbar denna veckan men tänkte ta upp frågan med henne så fort jag får möjlighet. Men man tycker ju att det borde ligga i deras intresse också att jag liksom kommer vidare någonstans... men det beslutet kanske ligger på försäkringskassan?

Någon här som fått aktivitetsstöd beviljat vid vuxenutbildning på gymnasienivå? Det kanske inte ens är möjligt?

Väljer att vara anonym då vi arbetslösa ofta får så mycket skit kastat på oss i detta forum. Har du något nedvärderande att säga som inte gäller min frågeställning så kan du låta bli att skriva öht!!!

• Svar på tråden Aktivitetsstöd vid utbildning?
  • Två små underverk

undrar detsamma..?

ღMamma till Natalie 061011 och Ted 090723ღ
  • Mariohn

Varför skulle du ha större rätt än andra att få pengar? När man studerar tar man studielån. Det gäller även dig. 

• Två små underverk
    Mariohn skrev 2011-03-22 13:58:11 följande:
    Varför skulle du ha större rätt än andra att få pengar? När man studerar tar man studielån. Det gäller även dig. 
    ok.. kompisar till mig säjer att dom fått utbildning helt betald av arbetsförmedlingen, men då kanske det beror på något annat..
  • Anonym (jag)
    Mariohn skrev 2011-03-22 13:58:11 följande:
    Hade jag haft rätt till studielån hade jag väl inte ens ställt frågan... läs innan du svarar tack!
  • Mariohn
    Anonym (jag) skrev 2011-03-22 14:27:49 följande:
    Hade jag haft rätt till studielån hade jag väl inte ens ställt frågan... läs innan du svarar tack!
    Då får du väl ta något annat lån eller fixa fram pengar på något annat vis. På vilket vis är det rätt att jag och mina medstuderande ska ta lån som vi måste betala tillbaka samtidigt som vi ska betala för din utbildning?  
  • Anonym (jag)
    Mariohn skrev 2011-03-22 14:50:16 följande:
    Då får du väl ta något annat lån eller fixa fram pengar på något annat vis. På vilket vis är det rätt att jag och mina medstuderande ska ta lån som vi måste betala tillbaka samtidigt som vi ska betala för din utbildning?  
    Den där kommentaren var ju bara korkad... förstår att du är en av dessa bittra fl-tanter som ser ner på oss arbetslösa som har svårt att få jobb och gärna trycker ner oss en bit till i skorna bara för att du själv ska må lite bättre. Hur hade du tänkt att det skulle gå till att få ett lån som arbetslös med en ersättning på 5000 kr/månad?

Om du läser min trådstart så ser du att jag är med i jobb och utvecklingsgarnatin och redan får aktivitetsstöd... går nu i fas två och eftersom jag har så svårt att få ett jobb är jag placerad i åtgärd/sysselsättning vilket innebär att jag är placerad i en verksamhet som gör att jag ska slippa gå hemma... alltså något som inte kommer hjälpa mig ett skit att få ett varaktigt jobb... har jag otur kommer jag sitta kvar där i flera år framöver (kanske ända til pensionen, om man nu ska tänka riktigt negativt) vilket innebär att jag kommer kosta dig och dina medstuderande betydligt mer pengar än om jag istället fick gå en utbildning under ett års tid med samma ersättning som jag har idag och få ett varaktigt jobb som gör att jag kan försörja mig själv i förhoppningsvis all framtid!!!!

Vilket skulle du föredra?? Vara med och betala för mig i många års tid så jag kan fortsätta sitta på en verksamhet för arbetslösa eller betala för mig under ett års tid så jag sen kan få ett riktigt jobb och försörja mig själv och du samtidigt får möjligheten hjäpa en medmänniska till ett bättre liv... Dum fråga egentligen, efter dina kommentarer så förstår jag ju redan att du skulle välja alternativ 1.

Men nu var det ju ändå inte det min frågeställning gällde.... det var ju om man KAN få aktivitetsstöd vid studier, inte vad DU tycker...  
  • Mariohn
    Anonym (jag) skrev 2011-03-22 15:24:52 följande:
    Den där kommentaren var ju bara korkad... förstår att du är en av dessa bittra fl-tanter som ser ner på oss arbetslösa som har svårt att få jobb och gärna trycker ner oss en bit till i skorna bara för att du själv ska må lite bättre. Hur hade du tänkt att det skulle gå till att få ett lån som arbetslös med en ersättning på 5000 kr/månad?

Om du läser min trådstart så ser du att jag är med i jobb och utvecklingsgarnatin och redan får aktivitetsstöd... går nu i fas två och eftersom jag har så svårt att få ett jobb är jag placerad i åtgärd/sysselsättning vilket innebär att jag är placerad i en verksamhet som gör att jag ska slippa gå hemma... alltså något som inte kommer hjälpa mig ett skit att få ett varaktigt jobb... har jag otur kommer jag sitta kvar där i flera år framöver (kanske ända til pensionen, om man nu ska tänka riktigt negativt) vilket innebär att jag kommer kosta dig och dina medstuderande betydligt mer pengar än om jag istället fick gå en utbildning under ett års tid med samma ersättning som jag har idag och få ett varaktigt jobb som gör att jag kan försörja mig själv i förhoppningsvis all framtid!!!!

Vilket skulle du föredra?? Vara med och betala för mig i många års tid så jag kan fortsätta sitta på en verksamhet för arbetslösa eller betala för mig under ett års tid så jag sen kan få ett riktigt jobb och försörja mig själv och du samtidigt får möjligheten hjäpa en medmänniska till ett bättre liv... Dum fråga egentligen, efter dina kommentarer så förstår jag ju redan att du skulle välja alternativ 1.

Men nu var det ju ändå inte det min frågeställning gällde.... det var ju om man KAN få aktivitetsstöd vid studier, inte vad DU tycker...  
    Suck...Ok. Du KAN få aktivitetsstöd vid studier som inte sker på universitet eller högskola. 
  • Sofiapers

Jag har fått det för några år sen, men sen ville jag fortsätta efter något år och då gick det inte (iallfall inte i Umeå)

• Anonym

Nej det får man inte. Min man har frågat samma sak och är det inte utbildning via AF så får man ta lån eller bekosta på annat sätt.

• Två små underverk

Har pratat med min handläggare på ams idag och under min utbildning (omvårdnadsutbildning) så är jag berättigad aktivitestöd när jag går den. Även under sommaren.
    Så det kan nog se olika ut beroende på vilken utbildning man går.

Svar på tråden Aktivitetsstöd vid utbildning?