• Ogabinne

Svullet mobilbatteri?

Jag har en Nokia N95 som är 2,5-3 år gammal. Jag älskar telefonen och vill helst inte byta. Visst har den repor och så men skal går att köpa nytt har jag sett. Problemet är bara att plötsligt började batteriet dö trots att den var nyladdad. Nu måste jag ha telefonen i laddaren hela tiden, men ringer någon kan jag inte svara oavsett om den sitter i laddaren eftersom den drar batteri snabbare än den hinner ladda.

Tänkte att det måste vara batteriet det är fel på och tänkte köpa nytt, plockade isär den för att kolla så det var rätt batteri jag hittade på nätet och upptäckte att batteriet är jättesvullet.

Undrar varför det blivit så här svullet, och om det är telefonen som tagit sönder batteriet eller om det bara var gammalt? Om det är telefonen det är fel på är det ju onödigt att köpa ett nytt batteri för flera hundra.

Någon som kan sånt här bättre än mig?

• Svar på tråden Svullet mobilbatteri?
  • CoolJen

jag har ett svullet kamerabatteri och vill  också veta vad som hänt

• Raskask

Att batterier sväller tycks skyllas på lite av varje. Dels saltvatten, dels hetta, och dels kyla, + ålder. Eventuellt även ngon kortslutning i själva grejen som batteriet används i. Klargörande, va Oftast är det bara att köpa ett nytt batteri och lämna det gamla på recycling. Har man jätte otur så är det ju telefonen/kameran/datorn som är orsaken, men det är visst väldigt ovanligt. (Hälsar min vän som jobbar med återvinning av batterier, och som talade om detta för mig när mitt mobilbatterie plötsligt svullnade och sköt iväg batteriluckan en natt så det blev märken i väggen).

• Ogabinne
    Raskask skrev 2011-03-15 16:31:38 följande:
    Att batterier sväller tycks skyllas på lite av varje. Dels saltvatten, dels hetta, och dels kyla, + ålder. Eventuellt även ngon kortslutning i själva grejen som batteriet används i. Klargörande, va Oftast är det bara att köpa ett nytt batteri och lämna det gamla på recycling. Har man jätte otur så är det ju telefonen/kameran/datorn som är orsaken, men det är visst väldigt ovanligt. (Hälsar min vän som jobbar med återvinning av batterier, och som talade om detta för mig när mitt mobilbatterie plötsligt svullnade och sköt iväg batteriluckan en natt så det blev märken i väggen).
    Tack så mycket för det svaret! Enligt din van är mitt hopp ganska stort då att det kommer gå bra att bara byta batteriet. Jag hoppas han/hon har rätt. Det har ju ändå fått arbeta varje dag i nästan 3 år så det är nog inte så konstigt att det ger upp nu.
Svar på tråden Svullet mobilbatteri?