• SötaSarah

Manuell eller elektrisk bröstpump?

Jag har eventuellt tänkt köpa en pump redan innan bebisen kommer, för jag vill kunna pumpa någon gång om sambon ska vara hemma med bebisen en stund så småningom och jag behöver göra något och även verkar dom flesta behöva pumpa i början för det blir så mycket och om inte bebisen vill äta konstant.

Men annars kanske jag köper den efteråt också.. Hur som helst undrar jag vad som är bäst, jag har ingen aning? Bör man ha en elektrisk eller funkar en manuell bra? Vilket märke föredrar du? Men är främst ute efter manuell eller elektrisk.

Jag har lite ångest över att pumpa då jag hört att det kan göra rätt ont... :S Är det så man ogärna vill pumpa?

• Svar på tråden Manuell eller elektrisk bröstpump?
  • Lena2008

Ska du inte pumpa så ofta rekommenderar jag Avent manuell.

Ska du pumpa ofta så rekommenderar jag en Medela Swing.

Det ska aldrig göra ont när man pumpar! Då använder man inte pumpen rätt... 

• Shian01

Jag har en manuell, det fungerar väl bra, bara man är försiktig. Men nu har jag inte använt den på jättelänge. Nu handmjölkar jag istället( låter som man är nån slags ko!). När jag fick in rätt teknik så kommer det lika mycket mjölk som med pumpen, jag kan mjölka längre och det gör inte alls ont. Plus att man slipper diska pumpen. Men det är väl en smaksak. Om jag var du skulle jag nog vänta, min lillkille vill inte ha varken napp eller flaska, så man vet ju aldrig när man jan börja smita iväg!

• GulTussilago
    Lena2008 skrev 2011-03-15 16:28:56 följande:
    Ska du inte pumpa så ofta rekommenderar jag Avent manuell.

Ska du pumpa ofta så rekommenderar jag en Medela Swing.

Det ska aldrig göra ont när man pumpar! Då använder man inte pumpen rätt... 
    Finns även billigare tvåhandsvarianter, men de är besvärligare!
    Jag har bara testat en elektrisk jätteapparat hyrd från bb, och så har jag provat Avents manuella variant. Jag tyckte att avents funkade bäst!
  • Ladycocos

Jag hade så otroligt mycket mjölk, sålde tom till Neo. Jag klarade mig ypperligt med en handpump från Avent! Med rätt teknik gör det verkligen inte ont! Man behöver inte ens pumpa hela tiden, bara pumpa upp vakuumet och sen så sprutar det bra en stund.. Fick lätt ut 3 dl på ett par minuter

• Momalicious

Jag skulle nog vänta tills efter fl. Så att du vet att amningen funkar och så att bebisen accepterar nappflaska.
    Jag hade en manuell avent och den var skitbra.

• Mamma till V och E

Jag hade en manuell från Tommee Tippee.

Då mina barn inte kunde ammas har jag pumpat fem resp. en månader/månad och det har aldrig gjort ont. Fördelen med den manuella är att jag lätt har kunnat ta med den till jobbet, eller t.o.m. pumpa utomhus.

• Ladycocos

Bekräftar vad nån annan sa, var inte övertygad om att bebis tar flaskan.. Vi försökte, men sonen VÄGRADE flaska fram tills den dagen då jag totalt slutade amma vid ca 6 mån..

• SötaSarah

Det är jag medveten om. Men en pump är ju också om de helt enkelt blir för mycket mjölk och vill han då inte äta de får jag väl pumpa o slänga

• Sophia

Jag ville ha Avents men velade så länge att jag nästan slutat amma innan jag kom till skott..
    Jag kan bara säga att jag HATADE apotekets handpump, hemsk!!
    Den gjorde ont och det kom mer när jag handpumpade, jag kanske gjorde fel men man kan ju inte göra på så många sätt.. Enda gången den var bra var när jag var helt sprängfylld och då behövde man knappt någon pump för det sprutade mjölk av sig självt ;)
    Har bara provat elektrisk på BB och den var kanon! Gjorde inte ont och det kom massor :) 

• Mamma till V och E
    SötaSarah skrev 2011-03-16 06:45:23 följande:
    Det är jag medveten om. Men en pump är ju också om de helt enkelt blir för mycket mjölk och vill han då inte äta de får jag väl pumpa o slänga
    Om du inte säljer till Neo så skulle jag definitivt frysa ner den. Den kanske kommer till användning vare sig du vill eller inte.
  • SötaSarah
    Mamma till V och E skrev 2011-03-17 21:19:24 följande:
    Om du inte säljer till Neo så skulle jag definitivt frysa ner den. Den kanske kommer till användning vare sig du vill eller inte.
    Ja, kanske gör de =)
Svar på tråden Manuell eller elektrisk bröstpump?