• mion

Katten river på tapeten o soffan!

En hona 8år,jag blir tokig!  O ja hon är steriliserad..  Har en Birma kille oxå lugnet själv han.... Men skulle gå ner på djuraffären o köpa fy spray,men nej den får dom inte sälja enligt jprdbruksverket,NÄHÄ! Vad ska jag göra då?  Blir tokig snart! Dom är inne katter.
    Sprayen använder man ju max ett par ggr så fattar dom sen ju... Hon sa på djuraffären att jag kan gå in på en tysk (???) hemsida o beställa...  ja ha,hur hittar jag den då? 

Råd tack =)

• Svar på tråden Katten river på tapeten o soffan!
  • tantS

katter hatar dubbelhäftande tejp. Sätt det på de drabbade områdena. Låt katten klösa på ett ställe. Vi lät vår fortsätta klösa på skåpet i badrummet (under 100-lappen på ikea) och nu låter han allting annat vara. Han har aldrig förstått sig på klösbrädan fast han haft sen han va liten.

• nemo1

Det finns fyspray att köpa. Du kan även blanda ättika och vatten och spraya på ställena dom klöser på.

• mion

Kl

nemo1 skrev 2011-03-15 22:39:51 följande:
    Det finns fyspray att köpa. Du kan även blanda ättika och vatten och spraya på ställena dom klöser på.
    klösbrädan använder dom båda två... men ska köpa mynta igen o ha på klösgrejen där hon FÅR vara o ättika el annan spray där hon INTE får vara!
  • mion

Det finns fy spray att köpa??? Den meningen hjälper inte mig för jag måste veta VART oxå Skrattande

• Envira

det kanske är en för liten klösbräda? Vissa katter kan behöva klös-ställen lite överallt i huset också för den delen

• mion

Dom har ett ex antal klösmöbler....   som dom klöser på plus att honan går på möbler o väggar.....   Ingen som vet nåt om det finns NÅN spray att beställa nånstanns via nätet kanske?

• skorpionen80
    mion skrev 2011-03-16 08:11:20 följande:
    Dom har ett ex antal klösmöbler....   som dom klöser på plus att honan går på möbler o väggar.....   Ingen som vet nåt om det finns NÅN spray att beställa nånstanns via nätet kanske?
    Ett exemplar antal kläsmöbler? Var står den? Prova flytta på den så den är ungefär där hon klöser på möblerna... Eller köp en sån klösbräda man sätter upp på väggen och sätt den där hon klöser på väggen.

Ang spray. Om du vill skrämma henne kan du lika gärna ta vanlig blomspruta och spruta på henne när hon klöser. Om det löser något vet jag inte, men hon lär bli rätt i alla fall, på gott och ont.
  • nemo1

Sprayen finns i välsorterade zooaffärer men du kan lika gärna använda ättika, det blir billigare. Var konsekvent och lyft henne till klösmöblerna VARJE gång du kommer på henne att klösa någon annanstans.

• Havanna82

Djuraffären har rätt, dessa fysprayer har blivit förbjudna eftersom innehållet är minst sagt lite tvivelaktigt. De affärer som säljer detta i dag tror jag har lov att sälja ut lagret, sedan får man inte ta in mer.

Jag tycker det är bättre att i stället uppfylla hennes behov som hon har, i stället för att förbjuda henne något (börja i fel ände så att säga).
    Att katter klöser på soffor och tapeter har att göra med att dom har ett stort behov av att markera, klösa och sträcka på sig. Detta kan du tillgodose på många sätt.
    Man bör ha en lång stolpe så katten får sträcka på sig när den klöser. Man kan även ha flera mindre klösbrädor utplacerade lite här och var. En typ av bastamatta kan häftas upp på väggen så får katten klösa där.
    Det finns även speciella hörnklösbrädor att sätta upp i hörnen.

Många har bara en liten klösstolpe till katten och det räcker sällan.

• mion

Har 3st 2 stora klös o klätterställningar o en mindre....  men jag vet ej ättika ja kanske om det inte finns spray då det funkade i andra lägenheten men hon har ju börjat riva i nya oxå nu på ny soffa oxå.... =/

Svar på tråden Katten river på tapeten o soffan!