• SusanneG

Bältros?

Hej!

Jag har en snart 21 månaders liten tjej som idag fick konstaterat att hon har fått bältros. Jätte ovanligt att en sån liten får bältros fick jag höra.

Det jag glömde fråga hos läkaren idag är ju - kan min lilla dotter smitta nån som haft vattkoppor, så att denne får bältros?
    Jag har hört och läst massor av olika svar...
    Men som jag hört och läst mest är att man inte kan smitta någon så denne får bältros, men kan smitta någon så att denne får vattkoppor (om denne inte haft vattkoppor).
    Stämmer detta?
    Jag tänkte om jag ska vara försiktig med att träffa t.ex. mormor och morfar (som båda har haft vattkoppor)??
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bältros?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag måste hålla med dig om att det är förvirrat!
    Min erfarenhet är dock att för att få bältros skall man någon gång i livet haft vattkoppor, då det är det viruset (herpesvirus) som reaktiveras i kroppen när man senare utevcklar bältros.

Man talar dock om att kroppen själv (precis som du resonerar) reaktiverar detta och att det inte (som man kan läsa på bla smittskyddsinstitutes hemsida) är barnbarnen med vattkoppor som smittar mor/far föräldrarna så att de får bältros. Däremot kan mor/farföräldrarna med bältros smitta sitt barnbarn så att de får vattkoppor.

Hur som helst så är det bältros din dotter har och bältros är inte alls lika smittsamt som vattkoppor, då det är sårvätskan från blåsorna som smittar.
    Risken är helt enkelt att din dotter kan smitta någon som inte haft vattkoppor men hon smittar inte mormor och morfar så att de får bältros, de gör dom själva Flört

Var speciellt noga med hygienen så länge blåsorna vätskar, så är risken att hon skall smitta någon överhuvudtaget väldigt liten.

MVH Christine

Svar på tråden Bältros?