• marmelad

6-månaders med hemsk hosta och rosslande andning

Min son på 6 månader är jättesnorig och har fått en hemsk slemhosta. Det rosslar när han andas, och hostan har nog börjat göra ont för han blir ledsen nu när han hostar mkt.
    Vad kan man ge en sådan liten för att dämpa hostan, eller göra slemmet lättare att hosta upp? Finns det något receptfritt att ge så små barn?
    Ska ta oss till läkaren imorgon om det inte blivit bättre.

• Svar på tråden 6-månaders med hemsk hosta och rosslande andning
  • Lady Namárië

Ring sjukvårdsrådgivningen eller vc idag för rådgivning. Så små barn får inte äta receptfria mediciner, men det finns receptbelagda grejer som kan underlätta. De kan också få inhalera luftrörsvidgande Ventoline.

So say we all
  • Pyris

Varm, röd saft kan hjälpa en del.
    Annars så tycker jag nog du ska ringa vct o få en tid så någon får lyssna på honom. 

• puss

är de tinte krupp då? det kan ju rossla, fast på ett annat sätt.

up yours
  • marmelad

Jag ringde vc igår, men de ville inte ha dit oss för de tyckte att han var så liten så vi skulle åka till sjukhuset istället.
    Ringde sjukhuset som tyckte att vc skulle göra en första koll, för att vi skulle slippa sitta i deras väntrum om vi inte behövde.
    Ringde vc igen som sa samma sak, att vi skulle till sjukhuset och barnakuten.
    Min andra son ligger hemma i magsjuka, så jag kan inte ta mig till sjukhuset just nu, men jag åker dit i eftermiddag när mannen kommer hem om det inte är bättre.

puss skrev 2011-03-16 08:22:05 följande:
    är de tinte krupp då? det kan ju rossla, fast på ett annat sätt.
    Det är inte krupp, för det har den äldre sonen haft flera gånger och det låter annorlunda.
    Det hörs att det är slem i halsen, eller snor som rinner ner, och han hostar nästan så att han kräks ibland.
    Krupphostan brukar väl vara mer torr har jag för mig?
  • viseversa
    marmelad skrev 2011-03-16 08:44:08 följande:
    Jag ringde vc igår, men de ville inte ha dit oss för de tyckte att han var så liten så vi skulle åka till sjukhuset istället.
    Ringde sjukhuset som tyckte att vc skulle göra en första koll, för att vi skulle slippa sitta i deras väntrum om vi inte behövde.
    Min andra son ligger hemma i magsjuka, så jag kan inte ta mig till sjukhuset just nu, men jag åker dit i eftermiddag när mannen kommer hem om det inte är bättre.Det är inte krupp, för det har den äldre sonen haft flera gånger och det låter annorlunda.
    Det hörs att det är slem i halsen, eller snor som rinner ner, och han hostar nästan så att han kräks ibland.
    Jag tycker det låter som rs ts. Båda mina tjejer har haft det. Slemmig hosta och rosslande är ett typiskt tecken på rs. Dom blev båda inlagda på sjukhus. indra var bara 5 veckor och Alwa var 6 mån när hon fick det. 
  • marmelad
    viseversa skrev 2011-03-16 08:47:21 följande:
    Jag tycker det låter som rs ts. Båda mina tjejer har haft det. Slemmig hosta och rosslande är ett typiskt tecken på rs. Dom blev båda inlagda på sjukhus. indra var bara 5 veckor och Alwa var 6 mån när hon fick det. 
    Usch det låter inge roligt :-/
    Brukar de ha svårt att andas då? För han andas ju ordentligt, men det låter rossligt och lite pipande ibland.
  • Pyris
    marmelad skrev 2011-03-16 08:44:08 följande:
    Min andra son ligger hemma i magsjuka, så jag kan inte ta mig till sjukhuset just nu, men jag åker dit i eftermiddag när mannen kommer hem om det inte är bättre.Det är inte krupp, för det har den äldre sonen haft flera gånger och det låter annorlunda.
    Ring sjukhuset igen och be DOM ta kontakt med din vct. Det kan ibland behövas göra så. 
    Det kan ju vara RS. Finns ju inget direkt att göra, men han kanske skulle behöva ha inhalering med sig hem för att underlätta för honom. Och det kan ju vara bra att veta så man är extra vaksam och dessutom kan begränsa smittspridning. 
  • viseversa
    marmelad skrev 2011-03-16 08:49:34 följande:
    Usch det låter inge roligt :-/
    Brukar de ha svårt att andas då? För han andas ju ordentligt, men det låter rossligt och lite pipande ibland.
    Det är olika. indra hade en syresättning på endast 60% när vi kom in och dubbelsidig lunginflammation. Det var livshotande för hennes del. Vi låg inne en vecka. Alwa var ju äldre och hon blev bara inlagd för att hon slutade äta och riskerade utorkning. Annars hade hon bra syresättning hela tiden. Ju mindre barn destå allvarligare brukar det bli. 
  • viseversa

Man kan se på bröstkorgen om dom kämpar med att få luft. Man ser liksom revbenen vid varje andetag. ser lite obehagligt ut och det är ett typiskt tecken på att varje andetag är jobbigt=(

• marmelad
    viseversa skrev 2011-03-16 09:00:39 följande:
    Det är olika. indra hade en syresättning på endast 60% när vi kom in och dubbelsidig lunginflammation. Det var livshotande för hennes del. Vi låg inne en vecka. Alwa var ju äldre och hon blev bara inlagd för att hon slutade äta och riskerade utorkning. Annars hade hon bra syresättning hela tiden. Ju mindre barn destå allvarligare brukar det bli. 
    Okej. Han har inte ätit som vanligt de senaste dagarna, men har iaf ammat en del och fick i sig 120 välling nu på morgonen. Men just nu låter det verkligen som att han kämpar när han andas.
Svar på tråden 6-månaders med hemsk hosta och rosslande andning