• Anonym (Nu då?)

Högt blodtryck under graviditet

Jag var hos min BM igår och det visade sig att mitt blodtryck var högt, 150/90 (!).
    Jag är i vecka 27 nu.

Vid inskrivningen i vecka 8 var det lite högt än vad jag brukar ha men inte så det störde (kom dit direkt från jobbet och trycket tog en uska så fort jag kom in på mottagningen).
    Har aldrig haft bekymmer med trycket förut, ingen annan i min familj har högt blodtryck heller.
    Jag ska villigt erkänna att jag ogillar att besöka BM (inte bara BM utan alla typer av vårdinstander). Stessen som kommer av mitt ogillande kan ju höja trycket, men att det blir så högt känns osannolikt!

Jag fick lämna ett urinprov direkt, ingen protein i urinen.
    Ska tillbaka i nästa vecka för en ny kontroll hos BM och ska träffa en läkare om 1,5 vecka.

Någon mer som har drabbats av något liknande?
    Hur har man gått vidare? Medicinering eller sjukskrivning? Fortsatt kontroll på spec MVC?
    Tillväxtultraljud (har hört att högt tryck kan leda till hämmad tillväxt)?

Shit, trycket blir ju knappast lägre av att man sitter och nojar över konsekvenserna! Rynkar på näsan

• Svar på tråden Högt blodtryck under graviditet
  • mimsan01

Jag hade högt tryck under min förra graviditet. Låg väl på 150/100 när det var som högst. Jag fick ingen medicinering, utan det blev bara lite tätare kontroller med urinprov och blodtryck på spec-mvc. Högt blodtryck kan ju vara ett symptom på kommande havandeskapsförgiftning, så det brukar dom vilja ha lite koll på. Något eller två extra tillväxtultraljud vart det också för min del.

Försök att låna hem en blodtrycksmätare så du kan mäta själv när du har det lite lugnare. Eller försök komma lite tidigare så du hinner sitta en stund innan dom tar trycket. Jag har också lite "vitrocks-syndrom" dvs, jag blir lite nojig över att träffa läkare och vården över huvud taget, men man vänjer sig...

Försök att tänka på att inte stressa så mycket, och om du kan och orkar, ta lite promenader och försök motionera, det har en bra sänkande effekt på blodtryck.

• Anonym (me too)

Jag fick så... blev inlagd i samband med läkarbesöket och blev iställd på mediciner....blev även sjukskriven på heltid och fick UL-kontoller tre/veckan eftersom högt BT hos modern skapar sämre tryck i moderkakan...

I vecka 29+6 visade det sig att sonen i magen mådde dåligt av mitt höga BT (trots medicinering) och det blev akut kejsarsnitt....

• Thea89

när jag var gravid förra gången började mitt blodtryck stiga för varje besök ifrån v. 28 ungefär... jag fick gå på tätakontroller, 1-2 gånger i veckan... fick även ta urinprov varje gång och när de började bli protein i urinen blev jag skickad till spec mödravården i v.35 och vart inlagd där pga havandeskapsförgiftning... där gjordes 2 ultraljud under den veckan jag var inlagd innan sonen kom till världen.

Så de är bra att de har koll på dig för havandeskapsförgiftning kan komma fort. märker du att du sväller ordentligt under väldigt kort tid samt huvudvärk och flimmer i ögonen MÅSTE du kontakta barnmorskan eller förlossningen... 
    behöver inte vara något sånt som är påväg men de är bra att hon har koll på dig ifall.. så ta de bara lugnt och vila mycke så ska de nog gå bra.  

• Anonym (Nu då?)
    Anonym (me too), det känns som skräckscenariot som man helst vill undvika. Hoppas att det gick bra för er!

Jag försöker att hålla igång så gott det går. Jag har häst så det blir ju stallarbete varje dag, tyvärr ingen ridning eftersom mina fogar inte verkar uppsakatta det.
    Hoppas på att kunna promenera mer nu när snön och isen smälter undan. Att halka till med en fot när man har foglossning är inte skönt! Fasen man kan ju knappt röra sig på ett par timmar efteråt.

Märkligt att BM inte pratade om några symtom som jag ska vara uppmärksam på. Det kan ju vara bra att veta när jag ska misstänka att mitt tillstånd kan ha försämrats.

Tack och lov så vekar junior må bra. Bra hjärtljud, mycket aktivitet och mitt SF mått ligger en hårsmån över den "normalkurva" som finns utritad i alla paper.

Jag får väl helt enkelt försöka att gilla läget och ta det som det kommer (mumlar detta som ett mantra för mig själv eftersom det nog är lättare sagt än gjort).
  • Anonym (Jag med!)

Det är vanligare än man tror att ha högt blodtryck under graviditet, ett undertryck på 90 är inte så jättefarligt, det bm ska hålla koll på är så det inte blir vita i urinen och att trycket inte går upp, medicinera brukar som ju inte vilja göra i första hand då bt medicinen gör att även barnets hjärta slår långsammare. dom brukar rekommendera regelbundna kontroller.

• Anonym (me too)
    Anonym (Nu då?) skrev 2011-03-16 09:47:12 följande:
    Anonym (me too), det känns som skräckscenariot som man helst vill undvika. Hoppas att det gick bra för er!

Jag försöker att hålla igång så gott det går. Jag har häst så det blir ju stallarbete varje dag, tyvärr ingen ridning eftersom mina fogar inte verkar uppsakatta det.
    Hoppas på att kunna promenera mer nu när snön och isen smälter undan. Att halka till med en fot när man har foglossning är inte skönt! Fasen man kan ju knappt röra sig på ett par timmar efteråt.

Märkligt att BM inte pratade om några symtom som jag ska vara uppmärksam på. Det kan ju vara bra att veta när jag ska misstänka att mitt tillstånd kan ha försämrats.

Tack och lov så vekar junior må bra. Bra hjärtljud, mycket aktivitet och mitt SF mått ligger en hårsmån över den "normalkurva" som finns utritad i alla paper.

Jag får väl helt enkelt försöka att gilla läget och ta det som det kommer (mumlar detta som ett mantra för mig själv eftersom det nog är lättare sagt än gjort).
    Ja, allt gick bra och sonen blir 5 år i sommar

hoppas allt går bra för dig/er!!
  • Mrs Moneybags

Jag har kroniskt högt tryck som upptäcktes vid inskrivningen.
    Jag hade över 140 i UNDRE tryck, så du kan förstå att de blev oroliga!

Nu äter jag en tabl. Trandate dagligen och trycket gick ner på en gång till normala nivåer.

Det enda är att man får gå på några extra tillväxtultraljud och se så att blodtrycket inte har påverkat näringsflödet genom moderkakan till barnet.

Blir trycket omöjligt att få ner kan man bli sjukskriven, men de flesta mår bra med medicinering.

Det är som andra sa viktigt att hålla koll på att man inte får havandeskapsförgiftning eftersom högt tryck kan orsaka det. Märker du att du sväller mycket så kontakta din barnmorska på en gång.

• Anonym (Nu då?)
    Blomstrande, 140 i undertryck... Jösses! Hur mådde du? Tur att det är under kontroll.

Anonym (me too)
    , skönt att det gick vägen!

Visst hade det kunnat vara värre än vad det är.
    Man blir ju lite orolig eftersom jag snarare har haft ett lite lågt tryck tidigare (inte kan resa sig snabbt från liggande eller sittande osv.).
    Jag har förtsått att trycket kan stiga under graviditet men inte hittat någonstans om där det står vad det beror på (ökad blodvolym?).

Hoppas innerligt att jag slipper sjukskrivning, det är ju inte så kul att gå hemma!

Passa på och njut av det fina vårvädret som vi har fått idag! Solig
  • Kazeer

När jag väntade mitt andra barn, började jag få högt blodtryck i slutet av andra trimestern/början av tredje. Jag fick låna hem en blodtrycksmätare och fick även med mig "urinstickor" hem för att kolla trycket och protein i urinen hemma. Jag var hos BM ungefär var tionde dag och redovisade mina mätningar. Jag fick även träffa läkaren på MVC vid två tillfällen.

I vecka 32+1 gjordes ett tillväxt-UL (görs på rutin här). Det visade att bebisen var liten för tiden (-22%). Mitt första barn föddes också lite tillväxthämmat och under den graviditeten hade jag inte högt blodtryck. Direkt efter tillväxt-UL fick jag gå och göra en flödesmätning samt göra ett besök på spec-MVC. Då bokades även tid för nya flödesmätningar, besök på spec-MVC samt ett nytt tillväxt-UL.

Andra besöket på spec-MVC car i vecka 33+0. Då hade jag mått illa ett par dagar och hade tendenser till att börja samla på mig vätska i ansiktet. Händer, fötter och ben var svullna redan innan. Mitt blodtryck var 160/95 och jag hade fortfarande spår av äggvita i urinen. Jag blev inlagd.

Och på sjukhuset blev jag kvar tills bebisen var född. Ordinationen var att vila, vila, vila. Efter ett par dagar gick mitt undertryck upp till lite drygt 100 och då sattes jag på blodtryckssänkande medicin. Bebisen övervakades med CTG morgon och kväll. Det togs regelbundna toxprover - alla med fina resultat. Det gjordes flödesmätningar med jämna mellanrum. Tillväxt-UL i vecka 34+5 visade att bebisens vikt uppskattningsvis var -32% jämfört med det förväntade.

När jag hade gått 35 fulla veckor, började CTG-kurvorna visa för lite variation. I vecka 35+3 beslutade läkaren att det var dags för bebisen att komma ut. Sonen vägde 1510 g (-44%) och var ca 40 cm lång. Han var inskriven en månad på neonatal och behövde hjälp med att hålla värmen och så sondmatades han. Andra hälften av neonataltiden hade vi hemsjukvård.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Högt blodtryck under graviditet