Kub 1:2
För en och en halv månad sedan gjorde vi kub och fick resultatet 1:2 pga att nackspalten var på 5,2 mm. Sökte mycket info om det och kände nu att jag vill dela med mig av hur det gått för oss så här långt.
Gjorde mkp efter vi fått veta att vi hade hög risk och både den korta och den långa analysen visade på normala värden. Ingen kromosomavvikelse.
För snart 2 veckor sedan var vi på UL och de kunde inte se något organfel. Är i vecka 20 nu och oroar mig fortfarande att något ska vara fel, men hitills finns det inget som tyder på det.
Kub är en sannolikhetssiffra eftersom det finns ett starkt samband mellan värdet och kromosomavvikelse men läkarna vet inte varför vissa foster som inte har en avvikelse har en bred nackspalt.
Ni som just nu väntar på mkp/fvp eller UL efter hög risk vid kub, försök ta en dag i taget och försök att inte måla upp alla tänkbara scenario. Ta en sak i taget och ett beslut i taget. Väntan är tillräckligt påfrestande ändå.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 21:10
Ville uppdatera med att vår lilla tjej föddes för 11 dagar sen och verkar fullt frisk Så underbart att få ha henne hos sig.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 21:11
Meh, 13 dagar är hon faktiskt