• Väntarochlängtar

Afternoon-tea... Vad ska man bjuda på? Recept?

Tänkte ha kalas i form av Afternoon-tea... Vad ska man bjuda på? Te (såklart ), scones, smör, marmelad,ost... Någon som har bra recept? Tänkte ha små cupcakes också och snittar... Vad kan man ha för fyllning i dessa snittar??

Tänkte ha lite som ett buffébord...

• Svar på tråden Afternoon-tea... Vad ska man bjuda på? Recept?
  • 30plus

Scones, snittar och mördegskakor är ett måste enligt mig Gärna muffins eller sockerkaka också...
    Klassiska dubbla triangelsnittar med tonfiskröra eller skinka/ost skulle jag kört på eller varför inte både och. Sen skulle jag nog gjort lite matigare muffins tex med nötter, solrosfrön och torkad frukt eller morotskakemuffins.

• Sambada

chai latte är ett underbart gott te.
    finns att köpa på matvaruaffärer  en brun förpackning som heter chai te.
    Koka tepåsarna en för varje kopp i en liter mjölk, häll upp med hjälp av en tesil då tepåsarna lätt går sönder.
    Vispa med en mjälkskummare.
    MMM underbart, nu vart jag såå sugen, synd att jag jobbar natten nu. ;(
    Om jag varit hemma hade jag kokat direkt.

• Boomtown

clotted cream är ett måste!! Så underbart gott. Och så klart en klassiker på afternoon tea. Äts med marmelad till. Men du får nog googla på receptet för det har jag inte.

Testa lite andra marmelader. Jordgubb, hallon. Glöm inte lemon curd!

• Väntarochlängtar
    30plus skrev 2011-03-16 17:18:46 följande:
    Scones, snittar och mördegskakor är ett måste enligt mig Gärna muffins eller sockerkaka också...
    Klassiska dubbla triangelsnittar med tonfiskröra eller skinka/ost skulle jag kört på eller varför inte både och. Sen skulle jag nog gjort lite matigare muffins tex med nötter, solrosfrön och torkad frukt eller morotskakemuffins.
    Vad för mördegskakor?
  • 30plus

Shortbread, såna fyrkantiga eller runda. Finns flera recept om du söker på tex ica eller tasteline. Här är ett jag brukar göra.

175 gram smör
    0,5 dl florsocker eller råsocker
    3 dl vetemjöl
    0,75 dl maizena eller rismjöl (eller vetemjöl om du inte har det hemma)
    1/4 tsk salt

Ta fram smöret så det blir rumsvarmt.
    Sätt ugnen på 175 grader.
    Blanda smör och socker ordentligt, blanda i mjöl och salt.
    Låt degen vila i kylen 15 minuter så är den lättare att jobba med.
    Forma till fyrkantiga "fingrar" eller lägg in den som en rulle i kylen och skär sedan i skivor.
    Grädda i ca 15 minuter.

Svar på tråden Afternoon-tea... Vad ska man bjuda på? Recept?