• Runawaybride

Hur farligt med godis o koffein?

Hej!

Jag är i vecka 5 (4+0) och är som bäst rädd att det ska gå snett. Till saken hör att jag är /hela tiden varit socker- och colamissbrukare (ca 30-60 cl/dag) och det är ju idiotiskt i vanliga fall men är det dessutom skadligt för den lille, och isf redan innan v 7? 

Är det graviddiabetes som är risken eller är det annat också?  
    Ska förstås ta mig ordentligt i kragen men det kan vara intressant att veta hur det ligger till. Är ju renlevnadsmänniska i övrigt som tur är....

• Svar på tråden Hur farligt med godis o koffein?
  • Cherry09

När det gäller koffeinet så är det för att det, i stora mängder, kan framkalla missfall. Det finns ju en rekommenderad daglig koffeingräns på SLV. Läs där och se hur du ligger till.

• Runawaybride

Tack, det ska jag göra med en gång!

• La Lola

För att komma upp i skadliga mängder koffein när det gäller coca-cola måste man dricka uppåt 3 liter om dan.
    Det gör inte så jättemånga hoppas jag.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Runawaybride

3 liter? Är du säker? Jag har läst att 3 koppar kaffe är ok, men är det inte mer koffein i cola? Fast det är ingen fara, jag dricker bara högst 60 cl om dagen, pust. Då kan jag inte ha skadat den. Men nu ska jag sluta iaf.

• La Lola
    Runawaybride skrev 2011-03-16 13:18:00 följande:
    3 liter? Är du säker? Jag har läst att 3 koppar kaffe är ok, men är det inte mer koffein i cola? Fast det är ingen fara, jag dricker bara högst 60 cl om dagen, pust. Då kan jag inte ha skadat den. Men nu ska jag sluta iaf.
    Jepp, sök på nätet o läs.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Eleator

Godis är inte farligt i sig, men det är ju "tom" energi så den mat du ersätter med godiset missar du näringen från. Dessutom påverkar det ditt blodsocker och under en graviditet behöver kroppen extra mycket insulin för att ta hand om blodsockret. Risken för graviditetsdiabetes finns ju. Dessutom kan tänderna bli känsligare av hormonerna. 

• Eleator

Jag har sån tur at jag inte är särskilt sugen på kaffe, och mest mår illa av godis. Lätt att avstå. Men glass är gott...

• Runawaybride

Ja, glass är ganska "lättätet" när man mår illa... ; )

Svar på tråden Hur farligt med godis o koffein?