Hur varmt vatten ska man ha i badet?
När jag badar Elin, 2 månader gammal, har jag ganska varmt men inte så varmt som till mig själv. Hon verkar gilla när det är lite varmare, är det för kallt så skriker hon!
När jag badar Elin, 2 månader gammal, har jag ganska varmt men inte så varmt som till mig själv. Hon verkar gilla när det är lite varmare, är det för kallt så skriker hon!
så länge hon tycker att de e behagligt så!tycker att 37 grader som dom sa på bb e lite väl kallt!
Man säger väl 37-40 grader. För varmt är inte bra för de riktigt små som inte kan svettas, tror jag.
Vi köpte en bad termometer, Nuk tror jag den heter, 49 kr, från någon baby affär.
Kan ha varit baby proffsen eller något liknande.
Den lägger du i vattnet i nån minut innan babyn ska i. Den visar sen upp graden. På vissa grad antal står det: 20 g = kallt. 30 g = varmt 37 g = ideal for babys.
Jättesmart om man känner sig osäker. Vi slänger ner den ibland och kollar så att det är lagom först.
om babyn är nöjd o glad o inte fryser spelar det väl ingen roll om vattnet är 30 grader eller 38 grader?
jag har alltid kört med gamla knepet att doppa min egen armbåge i vattnet för att känna på vattnet.... har vattnet samma temp som min armbåge är det bara att bada....
jag har en termometer också som det står att 37 grader är idealet för småp bebisar... men det gör ju inget om det är lite kallare eller lite varmare. Tex när man är på babysim så är det ca 32 grader i vattnet. men jag tror det är "farligare" med för varmt vatten än lite för kallt... kommer inte ihåg varför har läst det nånstans, det hade nåt med bebisar reglering av kroppstemperaturen....
Min dotter tycker 37 grader är för kallt, så jag har märkt att 39 passar henne bättre.
Fick info på bvc att barn kan bränna sig redan vid 40 grader. Min dotter gillar varma bad så vi har nog någon grad över kroppstemperatur men inte mer...
Köp en termometer! Det går bra med en rumstermometer eller vad som helst, behöver inte vara speciell badtermometer så länge den tål vatten.
Jag har alltid tyckt termometer var löjligt - tills vi fick trean och insåg att min inre termostat fått spel. Det jag tyckte kändes ljummet var bara 32 grader!!! Stackars lille plutt!
Det tar bara någon månad, sedan spelar det inte så stor roll längre och man hinner justera lite innan barnet får panik för att det är för varmt eller för kallt men i början kan en termometer vara bra.
Vivianne:
Vi vuxna tycker också att vattnet är bra varmt redan vid 40 grader, oftast så är inte vattnet så varmt som man tror. Många varmvattenberedare släpper ut 65-70 gradigt vatten som hinner svalna på vägen (förutsatt att man bara kör på med varmvatten och inte späder med kallt). Bara en kommentar sådär...
34-37
Beeblebrox: Jag gillar HETA bad, du vet när det känns riktigt plågsamt att kliva i men blir härligt, dåsigt skönt efter en stund. Självplågare kanske
Jag blev i alla fall riktigt förvånad över att de bränner sig vid så lite som 40 grader. Vi vuxna är ju inte alls så känsliga. Maten vi äter och kaffet/thét vi drcker är i alla fall hemma hos oss avsevärt varmare än så.
Men intressant att man kan uppfatta "kroppstemperatur" så fel - kanske ska skaffa en termometer i alla fall för att kolla.
Min sambo badade igår (han är en HETbadare) och vi testade att slänga ner termometern i vattnet.. Gick upp till 40 grader, sedan ökade han på med mera varmvatten, men till bådas förvåning så steg det bara med 2 grader men det var mycket varmare i vattnetn än innan..